TICKETS
scroll
26JANfr, 19:00
Vivat Mozart!
Symphonic concert
Symphony Hall
ARTISTS
  • Rune Bergmann - conductor
MUSIC
  • Wolfgang Amadeus Mozart - Uwertura do opery „Czarodziejski flet” KV 620
  • Wolfgang Amadeus Mozart - Koncert na flet i harfę C-dur KV 299
  • Wolfgang Amadeus Mozart - Symphony No. 40 in g minor KV 550
Muzyka jako efekt czystego natchnienia była w epoce klasycyzmu rzadkością. Utwory powstawały zazwyczaj na zamówienie księcia lub cesarza. Z kompozycji, które znalazły się w programie piątkowego koncertu, jedynie utwór na flet i harfę KV 299 powstał na zamówienie. Natomiast opera „Czarodziejski flet” oraz Symfonia g-moll KV 550 to muzyka, która jest zapowiedzią nowej epoki, wolnej od feudalnej więzi arystokrata – kompozytor.

Gdyby się dobrze zastanowić, należałoby stwierdzić, że w kręgu XVIII-wiecznych oper chyba nie ma dzieła bardziej rewolucyjnego niż „Czarodziejski flet”. Opera ta nie była owocem zamówienia jakiegoś żądnego nowych rozrywek księcia, ale jej idea zrodziła się w gronie przyjaciół. Pełną przygód i niesamowitości historię Tamina przyrządzili Emanuel Schikaneder (impresario i śpiewak), Karl Ludwig Giesecke (niemiecki aktor i librecista) oraz Mozart. Błaha opowiastka pełna stworów, dziwnych leśnych istot i wybuchów (już wówczas lubowano się w efektach!) rychło przerodziła się w operowy traktat na temat dobra i zła, mądrości i szaleństwa, bezpieczeństwa i trwogi. Najbardziej rewolucyjna kwestia została wszak ukryta w wątku głównego bohatera Tamina: oto dostąpi on stanu szlacheckiego, gdy przejdzie przez szereg prób. A zatem to nie urodzenie, ale czyny człowieka stanowić będą o jego wartości! Nie ulega kwestii, że tego typu rewolucyjne treści (korespondujące zresztą z wydarzeniami we Francji) były związane z ideologią wolnomularską – wszyscy trzej wspomniani panowie byli masonami. Dlatego też w operze wszechobecna jest na przykład liczba trzy. Tonacja uwertury, Es-dur (trzy bemole), początkowy akord powtórzony trzykrotnie, trzy damy, trzej chłopcy itd. Ciekawostką jest także fakt, że po wolnym wstępie w uwerturze usłyszymy fugato (nawiązanie do fugi), a to widomy znak ostatniego, najdojrzalszego okresu twórczości Mozarta, kiedy muzyczna przeszłość spotykała się z awangardową teraźniejszością.

Symfonia nr 40 g-moll KV 550 to jakby środek cyklu składającego się z trzech dzieł symfonicznych (nr 39 i 41). Nie posiadamy informacji o żadnym konkretnym zamówieniu na te utwory. Ale wiemy, że powstały w trudnym dla artysty roku 1788, kiedy błagalne listy o pożyczkę do Puchberga (handlarza płótnem) pisał niemal tak często jak muzykę. Nie miał z czego żyć, będąc zawieszony pomiędzy „trwogą a nadzieją” (Immer zwischen Angst und Hoffnung, słowa samego Mozarta). Publiczność epoki klasycznej nie była ciekawa cudzych dramatów, nawet jeśli były przesłonięte nienagannym gorsetem klasycznej formy, dlatego Symfonia g-moll nie biła wówczas rekordów popularności. A do głosu dochodzi tu prawdziwy niepokój, strach, a nawet udręka, jakie towarzyszyły wówczas artyście. To nie jest Mozart-ptasznik czy Mozart-żartowniś. Miast muzycznego Dyla Sowizdrzała poznajemy, podobnie jak we „Flecie”, twórcę trafionego przez pociski losu.

W solowej odsłonie koncertu usłyszymy Joannę Kowalczyk, na co dzień zasiadającą na pozycji pierwszej flecistki szczecińskiej filharmonii, oraz węgierską harfistkę, absolwentkę Akademii im. F. Liszta w Budapeszcie Mirę Farkas. Wykonanie koncertu Mozarta pewnie będzie przyjemną odmiana dla artystki usposobionej romantycznie – zauważmy bowiem, że większość repertuaru solowego na ten instrument pochodzi z XIX wieku. Panie wykonają koncert podwójny na flet i harfę KV299. Ta przebojowa kompozycja powstała podczas pobytu Mozarta w Paryżu w kwietniu 1778 roku. Zbudowana jest klasycznie z trzech części, a partie fletu i harfy zestawione są ze sobą niezwykle pomysłowo. Oba instrumenty zachowują swój charakter, na przykład flet jest śpiewny i radosny, a harfa brzmi bajkowo. Żaden nie dominuje, a pewne muzyczne spory kończą się zgodą (czyli C-dur).

Fakt, że ów koncert powstał na zamówienie, oczywiście w niczym nie umniejsza jego wartości, wszak na zamówienie powstało wiele arcydzieł. Mozart udzielał wówczas lekcji Marie-Louise-Philippine Bonnières, najmłodszej córce księcia Guînes. Książę, ponoć znakomity flecista, zamówił u Mozarta kompozycję, którą mógłby wykonywać z córką. I tak powstało arcydzieło eksponujące po raz pierwszy harfę, instrument do tamtej pory znany raczej w kręgach muzycznych amatorów. Muzyka 22-letniego kompozytora jest jeszcze pełna beztroski, ciężkie czasy dopiero nadejdą. Chociaż już ta muzyczna zabawa nie skończyła się wesoło, bo książę… rachunku za ten koncert nie uregulował.

------------------------------
dr Mikołaj Rykowski
Muzykolog i dyplomowany klarnecista, związany z Katedrą Teorii Muzyki na Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Autor książki i licznych artykułów poświęconych fenomenowi Harmoniemusik – XVIII-wiecznej praktyce zespołów instrumentów dętych. Współautor scenariuszy "Speaking concerts" i autor słownych wprowadzeń do koncertów filharmonicznych w Szczecinie, Poznaniu, Bydgoszczy i Łodzi.

VIDEOS AND PHOTOS
DETAILS
Vivat Mozart!
26-01-2018 19:00
Symphony HallFilharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
ul. Małopolska 48
70-515 Szczecin

January 2018
01JANmn, 17:00
05JANfr, 19:00
FESTIVO 2017/2018MAYORAL CONCERTSymphonic concert
07JANsn, 17:00
BRILLANTE 2017/2018Floating ChristmasChamber Concert
07JANsn, 17:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshops dla dzieci w wieku 4-6 lat, bez udziału opiekunów
09JANtu, 09:00
DoNuta taktuje - Na razChamber Concertdla przedszkoli
09JANtu, 10:30
DoNuta taktuje - Na razChamber Concertdla przedszkoli
09JANtu, 12:00
DoNuta taktuje - Na razChamber Concertdla przedszkoli
09JANtu, 19:00
RUBATO 2017/2018Kapela MaliszówTraditional concert
10JANwd, 09:00
DoNuta taktuje - Na razChamber Concertdla przedszkoli
10JANwd, 10:30
DoNuta taktuje - Na razChamber Concertdla przedszkoli
10JANwd, 12:00
DoNuta taktuje - Na razChamber Concertdla przedszkoli
10JANwd, 19:00
MISTERIOSO 2017/2018Artysta rezydent: ASQ | Zakopowerconcert
12JANfr, 19:00
SONORO 2017/2018Winter's taleSymphonic concert
14JANsn, 17:00
SOUNDLAB 2017/2018Hauschka / Kai Angermann | LAB 4: El-materialselectronic music concert
19JANfr, 19:00
FESTIVO 2017/2018Carnival BrassSymphonic concert
20JANsa, 09:00
Raniutto - LegatoWorkshops dla dzieci do 2. roku życia
20JANsa, 10:30
Raniutto - PortatoWorkshops dla dzieci w wieku od 2. do 4. roku życia
20JANsa, 12:00
Raniutto - StaccatoWorkshops dla dzieci w wieku od 4. do 6. roku życia
21JANsn, 17:00
Światła północyFamily concertfor children aged 6+ with guardians
24JANwd, 19:00
26JANfr, 16:00
Sight-seeing the Philharmonicsight-seeing the Philharmonic
26JANfr, 19:00
FESTIVO 2017/2018Vivat Mozart!Symphonic concert
27JANsa, 09:00
Raniutto - LegatoWorkshops dla dzieci do 2. roku życia
27JANsa, 10:30
Raniutto - PortatoWorkshops dla dzieci w wieku od 2. do 4. roku życia
27JANsa, 12:00
Raniutto - StaccatoWorkshops dla dzieci w wieku od 4. do 6. roku życia
29JANmn, 10:00
Ja kompozytor! – Bach versus MendelssohnSchool concert dla klas I-III
29JANmn, 12:00
Ja kompozytor! – Bach versus MendelssohnSchool concert dla klas I-III
29JANmn, 19:00
ESPRESSIVO 2017/2018Oleś Brothers & Antoni GralakJazz concert
31JANwd, 19:00
MISTERIOSO 2017/2018Nizioł | KuropaczewskiChamber Concert
February 2018
02FEBfr, 19:00
VIRTUOSO 2017/2018Beethoven nr 3Symphonic concert
04FEBsn, 17:00
Piotruś kontra wilkFamily concertfor children aged 6+ with guardians
05FEBmn, 09:00
DoNuta taktuje - Na dwaChamber Concertdla klas I-III
05FEBmn, 10:30
DoNuta taktuje - Na dwaChamber Concertdla klas I-III
05FEBmn, 12:00
DoNuta taktuje - Na dwaChamber Concertdla klas I-III
06FEBtu, 09:00
DoNuta taktuje - Na dwaChamber Concertdla klas I-III
06FEBtu, 10:30
DoNuta taktuje - Na dwaChamber Concertdla klas I-III
06FEBtu, 12:00
DoNuta taktuje - Na dwaChamber Concertdla klas I-III
06FEBtu, 19:00
RUBATO 2017/2018Čači VorbaTraditional concert
07FEBwd, 19:00
MISTERIOSO 2017/2018Filharmonicy kameralnieChamber Concert
09FEBfr, 19:00
PIANOFORTE 2017/2018Chopin | BrahmsSymphonic concert
10FEBsa, 12:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshops dla dzieci w wieku 4-6 lat, bez udziału opiekunów
10FEBsa, 19:00
SOUNDLAB 2017/2018Luke Vibert | LAB 5: El- vibrationelectronic music concert
12FEBmn, 10:00
12FEBmn, 12:00
16FEBfr, 19:00
18FEBsn, 17:00
BRILLANTE 2017/2018Powabna nutaSymphonic concert
18FEBsn, 17:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshops dla dzieci w wieku 4-6 lat, bez udziału opiekunów
19FEBmn, 09:00
DoNuta taktuje - W trasie koncert wyjazdowydla przedszkoli
19FEBmn, 11:00
DoNuta taktuje - W trasie koncert wyjazdowydla przedszkoli
20FEBtu, 09:00
DoNuta taktuje - W trasie koncert wyjazdowydla przedszkoli
20FEBtu, 11:00
DoNuta taktuje - W trasie koncert wyjazdowydla przedszkoli
21FEBwd, 19:00
PIANOFORTE 2017/2018Chopin | Nokturnyrecital
23FEBfr, 16:00
Sight-seeing the Philharmonicsight-seeing the Philharmonic
23FEBfr, 19:00
VIRTUOSO 2017/2018Schumann | SchӧnbergSymphonic concert
24FEBsa, 09:00
Raniutto - LegatoWorkshops dla dzieci do 2. roku życia
24FEBsa, 10:30
Raniutto - PortatoWorkshops dla dzieci w wieku od 2. do 4. roku życia
24FEBsa, 12:00
Raniutto - StaccatoWorkshops dla dzieci w wieku od 4. do 6. roku życia
26FEBmn, 19:00
ESPRESSIVO 2017/2018Michał Wróblewski i RadiostatikJazz concert
28FEBwd, 19:00
INTERMEZZO 2017/2018Akordeonowy kolorytChamber Concert
«
2018
»
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
REPERTUAR
COOKIESIn order to make it easier for you to use filharmonia.szczecin.pl, and also for statistical purposes, we use cookies. If you do not block cookies, it means that you agree to use them and store them in your device’s memory. You may manage your cookies by changing the settings of your browser.
Privacy Policy | Privacy policy | I AGREE