TICKETS
scroll
09FEBfr, 19:00
Chopin | Brahms
Symphonic concert
Symphony Hall
ARTISTS
  • Tadeusz Strugała - conductor
MUSIC
  • Carl Maria von Weber - Uwertura do opery „Wolny strzelec”
  • Fryderyk Chopin - Koncert fortepianowy nr 1 e-moll op. 11
  • Johannes Brahms - Symfonia nr 3 F-dur op. 90
Program piątkowego koncertu to jak historia muzyki romantyzmu w telegraficznym skrócie. Uwertura do opery „Wolny strzelec” Carla Marii Webera to dzieło, od którego właściwie rozpoczyna się epoka (1821). Premierę podziwiał młodociany Ryszard Wagner i zdecydował, że będzie pisał opery. Bez koncertowego fortepianu w stylu brillante Fryderyka Chopina nie byłoby epoki wirtuozów, a bez Brahmsa nie byłoby ewolucji symfoniki Beethovena.

Niesamowitość, noc, tajemniczość i strachy – oto nowe klimaty muzyki romantycznej. Na przykład scena w wilczym jarze w operze „Wolny strzelec” Carla Marii Webera. Właściwie można zaryzykować stwierdzenie, że gdyby nie tremolando skrzypiec napełniające trwogą zastosowane przez Webera (usłyszymy to już w uwerturze), nie byłoby XX-wiecznej muzyki do horrorów. Uwertura Webera to zupełnie nowy rozdział w historii muzyki i nie bez kozery mówi się, że właśnie premiera tego dzieła w symboliczny sposób rozpoczęła epokę romantyczną.

Koncert fortepianowy Chopina w tonacji e-moll to ważny przykład rozkwitu wirtuozerii fortepianowej. Praca nad koncertem trwała od kwietnia do sierpnia 1830 roku. Podobnie jak w przypadku koncertu f-moll, kompozytor najpierw zaprezentował go przed małym audytorium u siebie w domu na Krakowskim Przedmieściu, z miniaturową orkiestrą i niepełnym składem instrumentów dętych. Ostatniego dnia miał jeszcze przywieźć do domu pulpity oraz tłumiki dla instrumentów smyczkowych, o których – jak pisał do przyjaciela Tytusa Wojciechowskiego tuż przed występem – na śmierć zapomniał. Salon Chopina wypełniła elita muzyczna stolicy: Ignacy Dobrzyński, Józef Elsner i Karol Kurpiński. Wydaje się, że tylko tu niektórzy mogli wytrzymać ze sobą w jednym pomieszczeniu. Środowisko było bowiem podzielone na zwolenników Kurpińskiego (rossinistę) oraz Elsnera, reprezentanta szkoły niemieckiej.

Stefan Wytwicki na łamach „Powszechnego Dziennika Krajowego” pisał m.in.: Jest to utwór geniusza. Oryginalność i wdzięk myśli, bujność imaginacji, talent instrumentowania zapewnią mu niepospolitą i trwałą sławę. Pierwsza część utrzymana jest w formie sonatowej z podwójną ekspozycją (najpierw orkiestra prezentuje materiał muzyczny, a następnie solista przejmuję tę rolę). Ciekawy jest kontekst części środkowej – podobnie zresztą jak w przypadku wolnej części Koncertu f-moll. Oto słowa kompozytora, które często przytacza się przy okazji Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego: Adagio od nowego koncertu jest E-dur. Nie ma to być mocne, jest ono więcej romansowe, spokojne, melancholiczne, powinno czynić wrażenie miłego spojrzenia w miejsce, gdzie stawa tysiąc lubych przypomnień na myśli. Jest to jakieś dumanie w piękny czas wiosenny, ale przy księżycu. (Listy Fryderyka Chopina, Warszawa 15 maja 1830).

Premiera Koncertu e-moll w Teatrze Narodowym 11 października 1830 roku stała się pożegnaniem kompozytora z ojczyzną. Artystycznie Chopin odniósł wielki sukces i był zadowolony z występu, tym razem nie miał w ogóle tremy i – wedle jego słów – grał tak, jak wtedy, gdy jest zupełnie sam. W koncercie na usilne prośby Chopina wzięła udział (z powodzeniem) także Konstancja Gładkowska, wykonując arię z opery Rossiniego La donna del lago. Niedługo potem, 2 listopada 1830 roku, z kufrem pełnym nut i głową pełną niespokojnych myśli Chopin wsiadł do dyliżansu, aby podbić świat…

Koncert usłyszymy w wykonaniu Mishy Kozłowskiego, jednego z najciekawszych pianistów polskich młodego pokolenia, który od wielu lat z powodzeniem występuje jako solista i kameralista w salach koncertowych w Europie, Japonii i Chinach. Zdobywał laury na wielu konkursach, by wspomnieć 4. Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. Mykoły Łysenki w Kijowie na Ukrainie (2012), 9. Internationaler Chopin-Klavierwettbewerb w Darmstadt w Niemczech (2009) oraz Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny im. F. Chopina organizowany przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie (2008).

Piątkowy wieczór zwieńczy symfoniczne dzieło Brahmsa w tonacji F-dur. Dziś pozycja Johannesa Brahmsa w panteonie kompozytorów romantycznych nie budzi wątpliwości, jednak w XIX wieku jego powodzenie nie było tak oczywiste. Wydaje się, że sporo pomógł Brahmsowi przyjaciel, dyrygent i pianista wirtuoz Hans von Bülow. Do historii przeszła jego publicystyczna formuła trzech Panów B – Bach – Beethoven – Brahms. W ten sposób Bülow dał wyraz wiary w „trójcę świętą muzyki”: Bach (ojciec), Beethoven (syn) i Brahms (duch święty). Jego pogląd, chociaż oczywiście kontrowersyjny, spopularyzował nazwisko Brahms. W istocie często spekulowano wówczas o podobieństwach pomiędzy symfoniką Brahmsa i Beethovena. I tak, I symfonia zyskała łatkę „dziesiątej” Beethovena, druga odpowiadała „pastoralnej”, trzecia zaś – słynnej Eroice. W czasach Brahmsa z tych podobieństw czyniono nawet pewien zarzut. Celował w tym pewien krytyk Hugo Wolf, który napisał, że jedno uderzenie w talerz w utworze Liszta wyraża więcej niż wszystkie trzy symfonie Brahmsa razem wzięte. Z drugiej strony Hans von Bülow, który cieszył się o wiele większym autorytetem niż Wolf, wychwalał nowatorstwo muzyki Brahmsa. Wydaje się, że racji nie miał ani jeden, ani drugi. Johannes Brahms wykorzystywał bowiem wzorce z przeszłości, aby wyrazić swoje oryginalne idee muzyczne.

Symfonia składa się z czterech części, z których ogniwa skrajne w istocie poprzez swój energiczny charakter mogą przywodzić na myśl słynną „Eroikę” Beethovena. Ale tego rodzaju skojarzenia dziś nie są już chyba tak oczywiste jak za czasów Brahmsa. A co do ówczesnej krytyki muzyki Brahmsa, to przyznać trzeba, że twórca świetnie radził sobie z kąśliwymi uwagami np. Hugona Wolfa. Kiedy pewnego razu przeczytał tekst, w którym Wolf chwalił jego pieśń O wiecznej miłości, powiedział: Na nikogo już nie można liczyć, już nawet Wolf mnie chwali!

------------------------------
dr Mikołaj Rykowski
Muzykolog i dyplomowany klarnecista, związany z Katedrą Teorii Muzyki na Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Autor książki i licznych artykułów poświęconych fenomenowi Harmoniemusik – XVIII-wiecznej praktyce zespołów instrumentów dętych. Współautor scenariuszy "Speaking concerts" i autor słownych wprowadzeń do koncertów filharmonicznych w Szczecinie, Poznaniu, Bydgoszczy i Łodzi.

VIDEOS AND PHOTOS
Sponsorem koncertu jest Szczecińska Energetyka Cieplna Sp. z o.o.
Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie uczestniczy w programie "Filharmonia. Ostrożnie, wciąga!!!" organizowanym przez Instytut Muzyki i Tańca ze środków MKiDN.
Logo Ostrożnie, filharmonia wciąga
Sponsorzy
Logo Szczecińska Energetyka Cieplna Sp. z o.o.
DETAILS
Chopin | Brahms
09-02-2018 19:00
Symphony HallFilharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
ul. Małopolska 48
70-515 Szczecin

February 2018
02FEBfr, 19:00
VIRTUOSO 2017/2018Beethoven nr 3Symphonic concert
04FEBsn, 17:00
Piotruś kontra wilkFamily concertfor children aged 6+ with guardians
04FEBsn, 17:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshops dla dzieci w wieku 4-6 lat, bez udziału opiekunów
05FEBmn, 09:00
DoNuta taktuje - Na dwaChamber Concertdla klas I-III
05FEBmn, 10:30
DoNuta taktuje - Na dwaChamber Concertdla klas I-III
05FEBmn, 12:00
DoNuta taktuje - Na dwaChamber Concertdla klas I-III
06FEBtu, 09:00
DoNuta taktuje - Na dwaChamber Concertdla klas I-III
06FEBtu, 10:30
DoNuta taktuje - Na dwaChamber Concertdla klas I-III
06FEBtu, 12:00
DoNuta taktuje - Na dwaChamber Concertdla klas I-III
06FEBtu, 19:00
RUBATO 2017/2018Čači VorbaTraditional concert
07FEBwd, 19:00
MISTERIOSO 2017/2018Filharmonicy kameralnieChamber Concert
09FEBfr, 19:00
PIANOFORTE 2017/2018 | Filharmonia. Ostrożnie, wciąga!!!Chopin | BrahmsSymphonic concert
10FEBsa, 12:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshops dla dzieci w wieku 4-6 lat, bez udziału opiekunów
10FEBsa, 19:00
SOUNDLAB 2017/2018Luke Vibert | LAB 5: El- vibrationelectronic music concert
12FEBmn, 10:00
12FEBmn, 12:00
16FEBfr, 19:00
18FEBsn, 17:00
BRILLANTE 2017/2018Powabna nutaSymphonic concert
18FEBsn, 17:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshops dla dzieci w wieku 4-6 lat, bez udziału opiekunów
19FEBmn, 09:00
DoNuta taktuje - W trasie koncert wyjazdowydla przedszkoli
19FEBmn, 11:00
DoNuta taktuje - W trasie koncert wyjazdowydla przedszkoli
20FEBtu, 09:00
DoNuta taktuje - W trasie koncert wyjazdowydla przedszkoli
20FEBtu, 11:00
DoNuta taktuje - W trasie koncert wyjazdowydla przedszkoli
21FEBwd, 19:00
PIANOFORTE 2017/2018Chopin | Nokturnyrecital
23FEBfr, 16:00
Sight-seeing the Philharmonicsight-seeing the Philharmonic
23FEBfr, 19:00
VIRTUOSO 2017/2018 | Filharmonia. Ostrożnie, wciąga!!!Schumann | SchӧnbergSymphonic concert
24FEBsa, 09:00
Raniutto - LegatoWorkshops dla dzieci do 2. roku życia
24FEBsa, 10:30
Raniutto - PortatoWorkshops dla dzieci w wieku od 2. do 4. roku życia
24FEBsa, 12:00
Raniutto - StaccatoWorkshops dla dzieci w wieku od 4. do 6. roku życia
26FEBmn, 19:00
ESPRESSIVO 2017/2018Michał Wróblewski i RadiostatikJazz concert
28FEBwd, 19:00
INTERMEZZO 2017/2018Akordeonowy kolorytChamber Concert
March 2018
02MARfr, 19:00
FESTIVO 2017/2018Vivat Meyer!Symphonic concert
03MARsa, 12:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshops dla dzieci w wieku 4-6 lat, bez udziału opiekunów
04MARsn, 17:00
Jerz IgorFamily concertfor children aged 6+ with guardians
04MARsn, 17:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshops dla dzieci w wieku 4-6 lat, bez udziału opiekunów
06MARtu, 19:00
RUBATO 2017/2018Karolina Cicha / Bart Pałyga "Wieloma językami"Traditional concert
07MARwd, 19:00
MISTERIOSO 2017/2018Modigliani QuartetChamber Concert
08MARth, 19:00
BRILLANTE 2017/2018Krzesimir Dębski & Zagan Acoustic concert
09MARfr, 19:00
FESTIVO 2017/2018 | Filharmonia. Ostrożnie, wciąga!!!Gershwin | BernsteinSymphonic concert
10MARsa, 19:00
SOUNDLAB 2017/2018Ruby My Dear | LAB 6 : El-compressionelectronic music concert
11MARsn, 17:00
BRILLANTE 2017/2018Sklep z Ptasimi PióramiSymphonic concert
11MARsn, 17:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshops dla dzieci w wieku 4-6 lat, bez udziału opiekunów
12MARmn, 09:00
DoNuta taktuje - IntegraChamber Concertdla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii i osób z dysfunkcjami
12MARmn, 11:00
DoNuta taktuje - IntegraChamber Concertdla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii i osób z dysfunkcjami
13MARtu, 09:00
DoNuta taktuje - IntegraChamber Concertdla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii i osób z dysfunkcjami
13MARtu, 11:00
DoNuta taktuje - IntegraChamber Concertdla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii i osób z dysfunkcjami
16MARfr, 19:00
SONORO 2017/2018Szymanowski | BrucknerSymphonic concert
17MARsa, 09:00
Raniutto - LegatoWorkshops dla dzieci do 2. roku życia
17MARsa, 10:30
Raniutto - PortatoWorkshops dla dzieci w wieku od 2. do 4. roku życia
17MARsa, 12:00
Raniutto - StaccatoWorkshops dla dzieci w wieku od 4. do 6. roku życia
19MARmn, 09:00
DoNuta taktuje - Na razChamber Concertdla przedszkoli
19MARmn, 10:30
DoNuta taktuje - Na razChamber Concertdla przedszkoli
19MARmn, 12:00
DoNuta taktuje - Na razChamber Concertdla przedszkoli
19MARmn, 19:00
ESPRESSIVO 2017/2018Mateusz Smoczyński QuintetJazz concert
20MARtu, 09:00
DoNuta taktuje - Na razChamber Concertdla przedszkoli
20MARtu, 10:30
DoNuta taktuje - Na razChamber Concertdla przedszkoli
20MARtu, 12:00
DoNuta taktuje - Na razChamber Concertdla przedszkoli
21MARwd, 19:00
INTERMEZZO 2017/2018Stypendyści kameralnieChamber Concert
23MARfr, 16:00
Sight-seeing the Philharmonicsight-seeing the Philharmonic
23MARfr, 19:00
SONORO 2017/2018 | Filharmonia. Ostrożnie, wciąga!!!ArmeniaSymphonic concert
24MARsa, 09:00
Raniutto - LegatoWorkshops dla dzieci do 2. roku życia
24MARsa, 10:30
Raniutto - PortatoWorkshops dla dzieci w wieku od 2. do 4. roku życia
24MARsa, 12:00
Raniutto - StaccatoWorkshops dla dzieci w wieku od 4. do 6. roku życia
27MARtu, 10:00
27MARtu, 12:00
28MARwd, 19:00
MISTERIOSO 2017/2018Młoda PolskaChamber Concert
«
2018
»
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
REPERTUAR
COOKIESIn order to make it easier for you to use filharmonia.szczecin.pl, and also for statistical purposes, we use cookies. If you do not block cookies, it means that you agree to use them and store them in your device’s memory. You may manage your cookies by changing the settings of your browser.
Privacy Policy | Privacy policy | I AGREE