TICKETS
scroll
17NOVFr, 19:00
Młynarski | Bruckner
Sinfonisches Konzert
Großer Konzertsaal
ARTISTEN
  • Jacek Kaspszyk - Leitung
MUSIK
  • Emil Młynarski - Koncert skrzypcowy nr 2 D-dur op. 16
  • Anton Bruckner - Symfonia nr 9 d-moll
„Obyś żył w ciekawych czasach” – to przysłowie chińskie mogłoby być przekleństwem wielu kompozytorów, którym przyszło żyć i tworzyć w arcyciekawych epokach historycznych. Ale właściwie, jakie kłopoty mogą nastręczać tzw. ciekawe czasy? No cóż, z perspektywy publiczności, jeśli na przykład w jednym czasie i miejscu pojawi się kilku muzycznych geniuszy, można tylko przyklasnąć. Jeśli jednak spojrzeć na sprawę z perspektywy młodych, zaczynających karierę twórców, to owi geniusze mogą stanowić nie lada problem. Jak wydobyć się z cienia? Jak uciec od porównań? W jaki sposób znaleźć swoją, niezależną drogę?

Przywołajmy postać Beethovena. Otóż jego dokonania wywarły na romantyków wpływ tak przemożny, że wszelką nową twórczość siłą rzeczy odnoszono do Beethovena. Kiedy na przykład Mendelssohn skomponował II Symfonię (Lobgesang, z chórem w ostatniej części), nie mógł uciec od porównań z IX Symfonią. Schubert w swoich symfoniach długo nie mógł wyjść z cienia Mozarta i Haydna. Brahms otwarcie głosił swoje uwielbienie dla Beethovena i nie krył, że jest on dla niego punktem wyjścia (pewien gospodarz podał kiedyś Brahmsowi wino, mówiąc: „Oto Brahms wśród win z mojej piwniczki”. „Poproszę zatem o Beethovena” – miał odpowiedzieć Brahms).

Kompozytorów romantycznych możemy podzielić na tych, którzy zmagali się z cieniem Beethovena, i na tych, którzy zmagali się ze zmagającymi się z tym cieniem. W praktyce oznaczało to, że na początku XIX wieku wszystkich porównywano do Beethovena, np. Brahmsa i Mendelssohna. Potem zaś, kiedy w sprawie muzyki twórcy „Ody do radości” rozgorzał spór – niczym w erze wojen plemiennych – ukonstytuowały się dwa stronnictwa: brahmsistów i wagnerystów. Nie pora tu i miejsce, aby dokładnie referować argumenty obu stron, lecz warto zauważyć, że w takiej atmosferze próbowało tworzyć wielu nowych artystów „zmagających się ze zmagającymi się”. Jednym z tych, którym przyszło żyć w estetycznym klinczu i atmosferze przymusu opowiedzenia się, był austriacki kompozytor Anton Bruckner (1824–1896). Jednakże ów twórca, któremu propaganda nazistowska swoim przywłaszczeniem wyrządziła przynajmniej tyle samo krzywdy, co sztuce Wagnera, w swoich symfoniach zachował więcej niezależności, niż to się na ogół uznaje. W literaturze dominuje pogląd, że oto Bruckner łatwo ulegał wpływom, nie był pewien swojej wartości i że owe cechy przeszkodziły mu w wypracowaniu własnego stylu. Otóż bliższa analiza jego muzyki prowadzi do nieco innych wniosków. Owszem, był wyznawcą Wagnera – czy jednak zgadzał się z nim we wszystkim? Wagner wieszczył koniec symfonii. 

A symfonika jest fundamentem twórczości Brucknera – ogółem powstało 11 symfonii, w tym dziewiąta, niedokończona. Jeśli gdzieś pojawiają się nawiązania do twórczości autora „Pierścienia”, to dzieje się to w muzycznej tkance, na przykład trzeszczący w szwach system klasycznej harmonii dur-moll oraz pełne patosu monumentalne rozmiary części. O pewnej niezależności natomiast świadczy fakt, że symfonika Brucknera pozostała wolna od wszelkich pozamuzycznych kontekstów programowych, które były regułą w „obozie Wagnera” (np. poematy symfoniczne Liszta).

Choroba, niestety, przeszkodziła w dokończeniu IX Symfonii, dlatego przez szereg lat miast czwartej części wykonywano „Te Deum” (Bruckner dopuścił taką możliwość). Dziś dzieło, któremu kompozytor nadał podtytuł „Dem Lieben Gott” (Umiłowanemu Bogu), zazwyczaj wykonuje się w postaci trzyczęściowej.

Emil Młynarski, dyrygent, kompozytor i wirtuoz skrzypiec, to jedna z najważniejszych postaci polskiego życia muzycznego przełomu XIX i XX wieku (1870–1935). To między innymi dzięki niemu odrodziła się Filharmonia Warszawska w latach 1901–1905. Jego artystyczną drogę oświetlają wielkie figury: Leopolda Auera, nauczyciela skrzypiec, i Nikołaja Rimskiego-Korsakowa, nauczyciela instrumentacji. Twórczość Emila Młynarskiego nie jest wolna od wpływu wielkich postaci muzyki XIX-wiecznej. Trudno było wówczas uciec od estetyki Piotra Czajkowskiego czy Ryszarda Straussa. Jeśli szukać kompozycji, w której udało się zbudować Młynarskiemu najbardziej indywidualną wypowiedź, to jest to ostatnie, wielkie dzieło: II Koncert skrzypcowy (1916). W czasie premiery przyjęty został z mieszanymi uczuciami. Jednak krytyka zauważyła wówczas, że „oczywiste sympatie ku muzyce Czajkowskiego czy Straussa słyszalne w koncercie podlegają wszelako artystycznemu przetworzeniu”. Wedle muzykologa Marcina Gmysa bardziej niż ze Straussem i Czajkowskim ów koncert skrzypcowy może nasuwać skojarzenia z Brahmsowskim odpowiednikiem także w tonacji D-dur oraz z muzyką Elgara. Wykonawca utworu Jakub Jakowicz to artysta występujący w Europie od 11. roku życia, kiedy zadebiutował wykonaniem Koncertu D-dur Piotra Czajkowskiego. Dziś jest uznanym artystą, zwycięzcą wielu konkursów, kameralistą i solistą. Po ukończeniu Akademii Muzycznej w Warszawie (i uzyskaniu stopnia doktora) prowadzi klasę skrzypiec tamże.

W XX wieku praktyka zmagania się ze „zmagającymi się z cieniami kompozytorów przeszłości” ustąpiła miejsca beztroskiemu korzystaniu przez wszystkich ze wszystkiego. Zresztą dyskusję na temat muzycznych zapożyczeń czy wpływów rozstrzygnął jeden z największych rewolucjonistów XX wieku Igor Strawiński: „dobry kompozytor pożycza, bardzo dobry – po prostu kradnie”.

------------------------------
dr Mikołaj Rykowski
Muzykolog i dyplomowany klarnecista, związany z Katedrą Teorii Muzyki na Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Autor książki i licznych artykułów poświęconych fenomenowi Harmoniemusik – XVIII-wiecznej praktyce zespołów instrumentów dętych. Współautor scenariuszy "Speaking concerts" i autor słownych wprowadzeń do koncertów filharmonicznych w Szczecinie, Poznaniu, Bydgoszczy i Łódzi.

VIDEOS UND FOTOS
DETAILS
Młynarski | Bruckner
17-11-2017 19:00
Großer KonzertsaalFilharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
ul. Małopolska 48
70-515 Szczecin

November 2017
03NOVFr, 19:00
ANIMATO 2017/2018Berlin Youth OrchestraSinfonisches Konzert
04NOVSa, 09:00
Raniutto - LegatoWorkshopsdla dzieci do 2. roku życia
04NOVSa, 10:30
Raniutto - PortatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 2. do 4. roku życia
04NOVSa, 12:00
Raniutto - StaccatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 4. do 6. roku życia
05NOVSo, 17:00
Strach ma wielkie uszy FamilienkonzertKinder ab 6 Jahren mit Erwachsenenbegleitung
05NOVSo, 17:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshopsdla dzieci w wieku 4-6 lat, bez udziału opiekunów
07NOVDi, 19:00
RUBATO 2017/2018Maniucha i Ksawery - Improwizacje PoleskieTraditionelles Konzert
08NOVMi, 19:00
INTERMEZZO 2017/2018Hob-beats Duo | Szczecin Young PercussionKammerkonzert
09NOVDo, 19:00
SOUNDLAB 2017/2018Katarzyna Borek | LAB 2: El-pianoElektronisches Konzert
10NOVFr, 19:00
SONORO 2017/2018Lutosławski | DvořákSinfonisches Konzert
11NOVSa, 17:00
11NOVSa, 19:00
ANIMATO 2017/2018Vivat PoloniaSinfonisches Konzert
13NOVMo, 09:00
DoNuta taktuje - Na razKammerkonzertdla przedszkoli
13NOVMo, 10:30
DoNuta taktuje - Na razKammerkonzertdla przedszkoli
13NOVMo, 12:00
DoNuta taktuje - Na razKammerkonzertdla przedszkoli
14NOVDi, 09:00
DoNuta taktuje - Na dwaKammerkonzertdla klas I-III
14NOVDi, 10:30
DoNuta taktuje - Na dwaKammerkonzertdla klas I-III
14NOVDi, 12:00
DoNuta taktuje - Na dwaKammerkonzertdla klas I-III
15NOVMi, 17:00
Seniorita w Filharmonii - koncert wyjazdowykoncert wyjazdowy / finał warsztatów
16NOVDo, 19:00
17NOVFr, 19:00
SONORO 2017/2018Młynarski | BrucknerSinfonisches Konzert
18NOVSa, 12:00
Seniorita w Filharmonii - koncert wyjazdowykoncert wyjazdowy / finał warsztatów
18NOVSa, 18:00
18NOVSa, 19:00
18NOVSa, 20:00
Arhythmic Perfection Plan 2017Tropy + Pedro Ferreira
18NOVSa, 22:00
Arhythmic Perfection Plan 2017Jurek Przeździecki - DJ setimpreza taneczna
19NOVSo, 17:00
BRILLANTE 2017/2018Bernard Kawka | muzyka legendy jazzuSinfonisches Konzert
20NOVMo, 09:00
DoNuta taktuje - W trasie koncert wyjazdowydla przedszkoli
20NOVMo, 11:00
DoNuta taktuje - W trasie koncert wyjazdowydla przedszkoli
22NOVMi, 19:00
MISTERIOSO 2017/2018Salonowe impresjeKammerkonzert
24NOVFr, 16:00
24NOVFr, 19:00
VIRTUOSO 2017/2018Brahms | SchumannSinfonisches Konzert
25NOVSa, 09:00
Raniutto - LegatoWorkshopsdla dzieci do 2. roku życia
25NOVSa, 10:30
Raniutto - PortatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 2. do 4. roku życia
25NOVSa, 12:00
Raniutto - StaccatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 4. do 6. roku życia
25NOVSa, 19:00
27NOVMo, 10:00
27NOVMo, 12:00
27NOVMo, 12:00
Seniorita w Filharmonii - koncert wyjazdowykoncert wyjazdowy / finał warsztatów
27NOVMo, 19:00
ESPRESSIVO 2017/2018Tomasz Stańko Quartet Jazzkonzert
30NOVDo, 09:00
DoNuta taktuje - Na razKammerkonzertdla przedszkoli
30NOVDo, 10:30
DoNuta taktuje - Na razKammerkonzertdla przedszkoli
30NOVDo, 12:00
DoNuta taktuje - Na razKammerkonzertdla przedszkoli
Dezember 2017
01DEZFr, 19:00
SONORO 2017/2018Mahler 7Sinfonisches Konzert
03DEZSo, 17:00
Sosna czy świerk FamilienkonzertKinder ab 6 Jahren mit Erwachsenenbegleitung
03DEZSo, 17:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshopsdla dzieci w wieku 4-6 lat, bez udziału opiekunów
04DEZMo, 19:00
ESPRESSIVO 2017/2018Leszek Możdżer & Baroque Holland Orchestra Jazzkonzert
05DEZDi, 19:00
RUBATO 2017/2018PIOUN - Nuty OdzyskaneTraditionelles Konzert
06DEZMi, 09:00
DoNuta taktuje - Na dwaKammerkonzertdla klas I-III
06DEZMi, 10:30
DoNuta taktuje - Na dwaKammerkonzertdla klas I-III
06DEZMi, 12:00
DoNuta taktuje - Na dwaKammerkonzertdla klas I-III
07DEZDo, 19:00
INTERMEZZO 2017/2018Chopin | SMOKKammerkonzert
08DEZFr, 19:00
VIRTUOSO 2017/2018Włoska robotaSinfonisches Konzert
09DEZSa, 09:00
Raniutto - LegatoWorkshopsdla dzieci do 2. roku życia
09DEZSa, 10:30
Raniutto - PortatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 2. do 4. roku życia
09DEZSa, 12:00
Raniutto - StaccatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 4. do 6. roku życia
10DEZSo, 17:00
BRILLANTE 2017/2018Z batutą i MoCartemSinfonisches Konzert
13DEZMi, 19:00
MISTERIOSO 2017/2018Filharmonicy kameralnieKammerkonzert
14DEZDo, 09:00
DoNuta taktuje - IntegraKammerkonzertdla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii i osób z dysfunkcjami
14DEZDo, 10:30
DoNuta taktuje - IntegraKammerkonzertdla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii i osób z dysfunkcjami
15DEZFr, 16:00
15DEZFr, 19:00
FESTIVO 2017/2018Mendelssohn | Pieśń pochwalnaSinfonisches Konzert
16DEZSa, 12:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshopsdla dzieci w wieku 4-6 lat, bez udziału opiekunów
18DEZMo, 10:00
18DEZMo, 12:00
20DEZMi, 19:00
PIANOFORTE 2017/2018Lilya Zilberstein i synowierecital
21DEZDo, 19:00
SOUNDLAB 2017/2018Royal String Quartet | LAB 3: El-quartetElektronisches Konzert
27DEZMi, 16:00
28DEZDo, 16:00
28DEZDo, 19:00
Koncert świątecznySinfonisches Konzert
29DEZFr, 16:00
31DEZSo, 20:00
«
2017
»
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
REPERTUAR
COOKIESUm Ihnen die Nutzung der Webseite filharmonia.szczecin.pl zu erleichtern sowie zu Statistikzwecken werden Cookies verwendet. Wenn Sie diese Art von Dateien nicht blockieren, stimmen Sie der Verwendung und Speicherung auf Ihrem Gerät zu. Über die Einstellungen Ihres Browsers kann die Verwendung von Cookies gesteuert werden.
Datenschutzerklärung | Datenschutzbedingungen | ICH STIMME ZU