TICKETS
scroll
08DEZFr, 19:00
Włoska robota
Sinfonisches Konzert
Großer Konzertsaal
ARTISTEN
  • Jesko Sirvend - dyrygent
MUSIK
  • Gioachino Rossini - Uwertura do opery Cyrulik Sewilski
  • Antonio Pasculli - kompozytor - La Favorita concert obojowy
  • Felix Mendelssohn Bartholdy - Sinfonie Nr. 4 A-Dur „Italienische” op. 90
Jest w Europie kraj, którego hegemonia w świecie muzyki nie podlegała dyskusji przez kilka wieków. Można by nawet zaryzykować tezę, że XIX-wieczne nurty narodowe były reakcją na dominację tej kultury muzycznej. Mowa oczywiście o Italii! W XVIII wieku kilkakrotnie buntowano się przeciw Włochom.

Na przykład Anglicy, którzy powiedzieli „basta” włoskim kastratom na wyspach, albo wiedeńczycy, którzy założyli „Nationaltheater” (1776), by tam podziwiać operę w języku niemieckim, np. „Uprowadzenie z seraju” Mozarta. Także w Teatrze w Warszawie ówczesny dyrektor Louis Montbrun, czując pismo nosem (a może raczej wyczuwając profit?), wystawił był „Nędzę uszczęśliwioną” spółki Kamieński – Bogusławski (1778).

W XVIII wieku pozycja włoskiej muzyki zarówno wokalnej, jak i instrumentalnej była niezwykle silna, a konkurować mogli tu jedynie Francuzi. Do historii przeszły ich wzajemne spory. W dziedzinie muzyki instrumentalnej (ale właściwie dotyczy to także opery) różnice pomiędzy Francuzami i Włochami przedstawiały się następująco. Otóż Włosi preferowali śpiewną melodię czyli bel canto i dowolność w muzycznym zdobnictwie i improwizacji, Francuzi zaś uznawali te cechy za przejawy złego smaku – wszelkie ozdobniki muzyczne musiały być zapisane, by nie pozostawiać wiele swobody wykonawczej. Kiedy Włosi odwiedzali operę francuską, wciąż czekali na arie, a one… już były. W muzyce francuskiej śpiewna melodia nie była najważniejsza, ważniejszy był rytm i taniec. Zwolennik opery włoskiej Jean-Jacques Rousseau stwierdził nawet, że w operze francuskiej „wszystko tańczy z powodu wszystkiego”. Skoro padło już określenie charakterystyczne dla muzyki włoskiej, a mianowicie bel canto, to godzi się zauważyć, że nazywamy tak również grupę włoskich kompozytorów pierwszej połowy XIX wieku, którą tworzyli: Rossini, Belini i Donizetti. Klasycznym dziełem bel canta jest opera „Cyrulik sewilski”, do której uwerturę usłyszymy. Muzyczna swada, dowcip i śpiewność – tak można scharakteryzować tę muzykę, a na marginesie warto dodać, że i w tej uwerturze kantylenowe tematy podawane są przez obój.

W obojowej części koncertu usłyszymy koncert Antonia Pasculli (1842–1924), kompozytora i instrumentalisty nazywanego Paganinim oboju. Koncert ma podtytuł „Faworyta” i jest hołdem dla Gaetana Donizettiego. Usłyszymy zatem tematy ze słynnej opery, i to zarówno w śpiewnej szacie, jak i poddane wirtuozowskim wariacjom. Kompozycja Antonia Pasculliego wpisuje się w pewną praktykę komponowania niezwykle wymagających technicznie utworów na rozmaite instrumenty dęte, których kanwą były melodie z popularnych oper. Pisane były po to, by zaskoczyć publiczność karkołomnymi sposobami przekształcenia powszechnie znanych fraz – słowem, brawura instrumentalna w czystej postaci. Solistka piątkowego koncertu, hiszpańska oboistka Cristina Gómez Godoy, zmierzy się zatem z dziełem technicznie niezwykle wymagającym, lecz o efekt możemy być spokojni, ponieważ, jak dowodzą tego nagrania madame Gómez Godoy, z podobną swobodą radzi sobie, wykonując dzieła czysto wirtuozowskie, co wyśpiewując obojowe kantyleny. Mimo młodego wieku wystąpiła już jako solistka w wielu renomowanych salach, np. w Filharmonii Berlińskiej, London Symphony Orchestra i Filharmonica della Scala di Milano.

Symfonia III Mendelssohna to dowód, że fascynacja muzyką włoską dosięgła też romantyków. Oto kompozytor niemiecki, który doprowadził do wskrzeszenia Bacha, powodując odnowienie niemieckiego ducha u progu XIX wieku, pisze dzieło na wskroś włoskie. Piękno słonecznej Italii podziwiał Mendelssohn podczas podróży po Europie w latach 1829–1831. Był pod wielkim wrażeniem radości życia i pogody ducha, cech tak charakterystycznych dla Włochów. Postanowił oddać to w muzyce. Już od pierwszych taktów części pierwszej dominuje śpiewność i radość. Druga część to nastrój nieco minorowy (i taka jest też tonacja) – to muzyczny obraz uroczystości religijnej, którą kompozytor widział w Neapolu. Na miejscu trzecim odnajdujemy zwyczajowy menuet, po którym następuje brawurowy finał, nawiązujący do średniowiecznego tańca włoskiego saltarello. Parafrazując słowa Józefa Reissa: „najpiękniejsza ze wszystkich jest… muzyka włoska”. Przynajmniej tego wieczoru.

------------------------------
dr Mikołaj Rykowski
Muzykolog i dyplomowany klarnecista, związany z Katedrą Teorii Muzyki na Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Autor książki i licznych artykułów poświęconych fenomenowi Harmoniemusik – XVIII-wiecznej praktyce zespołów instrumentów dętych. Współautor scenariuszy "Speaking concerts" i autor słownych wprowadzeń do koncertów filharmonicznych w Szczecinie, Poznaniu, Bydgoszczy i Łódzi.

VIDEOS UND FOTOS
DETAILS
Włoska robota
08-12-2017 19:00
Großer KonzertsaalFilharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
ul. Małopolska 48
70-515 Szczecin

Dezember 2017
01DEZFr, 19:00
SONORO 2017/2018Pieśń nocy MahleraSinfonisches Konzert
03DEZSo, 17:00
Sosna czy świerk FamilienkonzertKinder ab 6 Jahren mit Erwachsenenbegleitung
03DEZSo, 17:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshopsdla dzieci w wieku 4-6 lat, bez udziału opiekunów
04DEZMo, 19:00
ESPRESSIVO 2017/2018Leszek Możdżer & Baroque Holland Orchestra Jazzkonzert
05DEZDi, 19:00
RUBATO 2017/2018PIOUN - Nuty OdzyskaneTraditionelles Konzert
06DEZMi, 09:00
DoNuta taktuje - Na dwaKammerkonzertdla klas I-III
06DEZMi, 10:30
DoNuta taktuje - Na dwaKammerkonzertdla klas I-III
06DEZMi, 12:00
DoNuta taktuje - Na dwaKammerkonzertdla klas I-III
06DEZMi, 19:00
07DEZDo, 19:00
INTERMEZZO 2017/2018Chopin | SMOKKammerkonzert
08DEZFr, 19:00
VIRTUOSO 2017/2018Włoska robotaSinfonisches Konzert
09DEZSa, 09:00
Raniutto - LegatoWorkshopsdla dzieci do 2. roku życia
09DEZSa, 10:30
Raniutto - PortatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 2. do 4. roku życia
09DEZSa, 12:00
Raniutto - StaccatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 4. do 6. roku życia
10DEZSo, 17:00
BRILLANTE 2017/2018Z batutą i MoCartemSinfonisches Konzert
11 DEZ, Mo, 19:00 - ANIA RUSOWICZ I GOŚCIE - BIGBITOWE PASTORAŁKIkoncert zewnętrzny
13DEZMi, 19:00
MISTERIOSO 2017/2018Filharmonicy kameralnieKammerkonzert
14DEZDo, 09:00
DoNuta taktuje - IntegraKammerkonzertdla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii i osób z dysfunkcjami
14DEZDo, 10:30
DoNuta taktuje - IntegraKammerkonzertdla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii i osób z dysfunkcjami
14DEZDo, 19:00
15DEZFr, 16:00
15DEZFr, 19:00
FESTIVO 2017/2018Mendelssohn | Pieśń pochwalnaSinfonisches Konzert
16DEZSa, 12:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshopsdla dzieci w wieku 4-6 lat, bez udziału opiekunów
18DEZMo, 10:00
18DEZMo, 12:00
20DEZMi, 19:00
PIANOFORTE 2017/2018Lilya Zilberstein i synowierecital
21DEZDo, 19:00
SOUNDLAB 2017/2018Royal String Quartet | LAB 3: El-quartetElektronisches Konzert
27DEZMi, 16:00
28DEZDo, 16:00
28DEZDo, 19:00
Koncert świątecznySinfonisches Konzert
29DEZFr, 16:00
31DEZSo, 20:00
Januar 2018
01JANMo, 17:00
05JANFr, 19:00
FESTIVO 2017/2018Koncert prezydenckiSinfonisches Konzert
07JANSo, 17:00
BRILLANTE 2017/2018Floating ChristmasKammerkonzert
07JANSo, 17:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshopsdla dzieci w wieku 4-6 lat, bez udziału opiekunów
09JANDi, 09:00
DoNuta taktuje - Na razKammerkonzertdla przedszkoli
09JANDi, 10:30
DoNuta taktuje - Na razKammerkonzertdla przedszkoli
09JANDi, 12:00
DoNuta taktuje - Na razKammerkonzertdla przedszkoli
09JANDi, 19:00
RUBATO 2017/2018Kapela MaliszówTraditionelles Konzert
10JANMi, 09:00
DoNuta taktuje - Na razKammerkonzertdla przedszkoli
10JANMi, 10:30
DoNuta taktuje - Na razKammerkonzertdla przedszkoli
10JANMi, 12:00
DoNuta taktuje - Na razKammerkonzertdla przedszkoli
10JANMi, 19:00
MISTERIOSO 2017/2018Artysta rezydent: ASQ | ZakopowerKonzert
12JANFr, 19:00
SONORO 2017/2018Zimowa opowieśćSinfonisches Konzert
14JANSo, 17:00
SOUNDLAB 2017/2018Hauschka / Kai Angermann | LAB 4: El-materialsElektronisches Konzert
19JANFr, 19:00
FESTIVO 2017/2018Karnawałowy BrassSinfonisches Konzert
20JANSa, 09:00
Raniutto - LegatoWorkshopsdla dzieci do 2. roku życia
20JANSa, 10:30
Raniutto - PortatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 2. do 4. roku życia
20JANSa, 12:00
Raniutto - StaccatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 4. do 6. roku życia
21JANSo, 17:00
Światła północyFamilienkonzertKinder ab 6 Jahren mit Erwachsenenbegleitung
24JANMi, 19:00
26JANFr, 19:00
FESTIVO 2017/2018Vivat Mozart!Sinfonisches Konzert
27JANSa, 09:00
Raniutto - LegatoWorkshopsdla dzieci do 2. roku życia
27JANSa, 10:30
Raniutto - PortatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 2. do 4. roku życia
27JANSa, 12:00
Raniutto - StaccatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 4. do 6. roku życia
29JANMo, 10:00
29JANMo, 12:00
29JANMo, 19:00
ESPRESSIVO 2017/2018Oleś Brothers & Antoni GralakJazzkonzert
31JANMi, 19:00
MISTERIOSO 2017/2018Nizioł | KuropaczewskiKammerkonzert
«
2017
»
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
REPERTUAR
COOKIESUm Ihnen die Nutzung der Webseite filharmonia.szczecin.pl zu erleichtern sowie zu Statistikzwecken werden Cookies verwendet. Wenn Sie diese Art von Dateien nicht blockieren, stimmen Sie der Verwendung und Speicherung auf Ihrem Gerät zu. Über die Einstellungen Ihres Browsers kann die Verwendung von Cookies gesteuert werden.
Datenschutzerklärung | Datenschutzbedingungen | ICH STIMME ZU