TICKETS
scroll
26JANFr, 19:00
Vivat Mozart!
Sinfonisches Konzert
Großer Konzertsaal
ARTISTEN
  • Rune Bergmann - Leitung
MUSIK
  • Wolfgang Amadeus Mozart - Uwertura do opery „Czarodziejski flet” KV 620
  • Wolfgang Amadeus Mozart - Koncert na flet i harfę C-dur KV 299
  • Wolfgang Amadeus Mozart - Symfonia nr 40 g-moll KV 550
Muzyka jako efekt czystego natchnienia była w epoce klasycyzmu rzadkością. Utwory powstawały zazwyczaj na zamówienie księcia lub cesarza. Z kompozycji, które znalazły się w programie piątkowego koncertu, jedynie utwór na flet i harfę KV 299 powstał na zamówienie. Natomiast opera „Czarodziejski flet” oraz Symfonia g-moll KV 550 to muzyka, która jest zapowiedzią nowej epoki, wolnej od feudalnej więzi arystokrata – kompozytor.

Gdyby się dobrze zastanowić, należałoby stwierdzić, że w kręgu XVIII-wiecznych oper chyba nie ma dzieła bardziej rewolucyjnego niż „Czarodziejski flet”. Opera ta nie była owocem zamówienia jakiegoś żądnego nowych rozrywek księcia, ale jej idea zrodziła się w gronie przyjaciół. Pełną przygód i niesamowitości historię Tamina przyrządzili Emanuel Schikaneder (impresario i śpiewak), Karl Ludwig Giesecke (niemiecki aktor i librecista) oraz Mozart. Błaha opowiastka pełna stworów, dziwnych leśnych istot i wybuchów (już wówczas lubowano się w efektach!) rychło przerodziła się w operowy traktat na temat dobra i zła, mądrości i szaleństwa, bezpieczeństwa i trwogi. Najbardziej rewolucyjna kwestia została wszak ukryta w wątku głównego bohatera Tamina: oto dostąpi on stanu szlacheckiego, gdy przejdzie przez szereg prób. A zatem to nie urodzenie, ale czyny człowieka stanowić będą o jego wartości! Nie ulega kwestii, że tego typu rewolucyjne treści (korespondujące zresztą z wydarzeniami we Francji) były związane z ideologią wolnomularską – wszyscy trzej wspomniani panowie byli masonami. Dlatego też w operze wszechobecna jest na przykład liczba trzy. Tonacja uwertury, Es-dur (trzy bemole), początkowy akord powtórzony trzykrotnie, trzy damy, trzej chłopcy itd. Ciekawostką jest także fakt, że po wolnym wstępie w uwerturze usłyszymy fugato (nawiązanie do fugi), a to widomy znak ostatniego, najdojrzalszego okresu twórczości Mozarta, kiedy muzyczna przeszłość spotykała się z awangardową teraźniejszością.

Symfonia nr 40 g-moll KV 550 to jakby środek cyklu składającego się z trzech dzieł symfonicznych (nr 39 i 41). Nie posiadamy informacji o żadnym konkretnym zamówieniu na te utwory. Ale wiemy, że powstały w trudnym dla artysty roku 1788, kiedy błagalne listy o pożyczkę do Puchberga (handlarza płótnem) pisał niemal tak często jak muzykę. Nie miał z czego żyć, będąc zawieszony pomiędzy „trwogą a nadzieją” (Immer zwischen Angst und Hoffnung, słowa samego Mozarta). Publiczność epoki klasycznej nie była ciekawa cudzych dramatów, nawet jeśli były przesłonięte nienagannym gorsetem klasycznej formy, dlatego Symfonia g-moll nie biła wówczas rekordów popularności. A do głosu dochodzi tu prawdziwy niepokój, strach, a nawet udręka, jakie towarzyszyły wówczas artyście. To nie jest Mozart-ptasznik czy Mozart-żartowniś. Miast muzycznego Dyla Sowizdrzała poznajemy, podobnie jak we „Flecie”, twórcę trafionego przez pociski losu.

W solowej odsłonie koncertu usłyszymy Joannę Kowalczyk, na co dzień zasiadającą na pozycji pierwszej flecistki szczecińskiej filharmonii, oraz węgierską harfistkę, absolwentkę Akademii im. F. Liszta w Budapeszcie Mirę Farkas. Wykonanie koncertu Mozarta pewnie będzie przyjemną odmiana dla artystki usposobionej romantycznie – zauważmy bowiem, że większość repertuaru solowego na ten instrument pochodzi z XIX wieku. Panie wykonają koncert podwójny na flet i harfę KV299. Ta przebojowa kompozycja powstała podczas pobytu Mozarta w Paryżu w kwietniu 1778 roku. Zbudowana jest klasycznie z trzech części, a partie fletu i harfy zestawione są ze sobą niezwykle pomysłowo. Oba instrumenty zachowują swój charakter, na przykład flet jest śpiewny i radosny, a harfa brzmi bajkowo. Żaden nie dominuje, a pewne muzyczne spory kończą się zgodą (czyli C-dur).

Fakt, że ów koncert powstał na zamówienie, oczywiście w niczym nie umniejsza jego wartości, wszak na zamówienie powstało wiele arcydzieł. Mozart udzielał wówczas lekcji Marie-Louise-Philippine Bonnières, najmłodszej córce księcia Guînes. Książę, ponoć znakomity flecista, zamówił u Mozarta kompozycję, którą mógłby wykonywać z córką. I tak powstało arcydzieło eksponujące po raz pierwszy harfę, instrument do tamtej pory znany raczej w kręgach muzycznych amatorów. Muzyka 22-letniego kompozytora jest jeszcze pełna beztroski, ciężkie czasy dopiero nadejdą. Chociaż już ta muzyczna zabawa nie skończyła się wesoło, bo książę… rachunku za ten koncert nie uregulował.

------------------------------
dr Mikołaj Rykowski
Muzykolog i dyplomowany klarnecista, związany z Katedrą Teorii Muzyki na Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Autor książki i licznych artykułów poświęconych fenomenowi Harmoniemusik – XVIII-wiecznej praktyce zespołów instrumentów dętych. Współautor scenariuszy "Speaking concerts" i autor słownych wprowadzeń do koncertów filharmonicznych w Szczecinie, Poznaniu, Bydgoszczy i Łodzi.

VIDEOS UND FOTOS
DETAILS
Vivat Mozart!
26-01-2018 19:00
Großer KonzertsaalFilharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
ul. Małopolska 48
70-515 Szczecin

Januar 2018
01JANMo, 17:00
05JANFr, 19:00
FESTIVO 2017/2018Koncert prezydenckiSinfonisches Konzert
07JANSo, 17:00
BRILLANTE 2017/2018Floating ChristmasKammerkonzert
07JANSo, 17:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshopsdla dzieci w wieku 4-6 lat, bez udziału opiekunów
09JANDi, 09:00
DoNuta taktuje - Na razKammerkonzertdla przedszkoli
09JANDi, 10:30
DoNuta taktuje - Na razKammerkonzertdla przedszkoli
09JANDi, 12:00
DoNuta taktuje - Na razKammerkonzertdla przedszkoli
09JANDi, 19:00
RUBATO 2017/2018Kapela MaliszówTraditionelles Konzert
10JANMi, 09:00
DoNuta taktuje - Na razKammerkonzertdla przedszkoli
10JANMi, 10:30
DoNuta taktuje - Na razKammerkonzertdla przedszkoli
10JANMi, 12:00
DoNuta taktuje - Na razKammerkonzertdla przedszkoli
10JANMi, 19:00
MISTERIOSO 2017/2018Artysta rezydent: ASQ | ZakopowerKonzert
12JANFr, 19:00
SONORO 2017/2018Zimowa opowieśćSinfonisches Konzert
14JANSo, 17:00
SOUNDLAB 2017/2018Hauschka / Kai Angermann | LAB 4: El-materialsElektronisches Konzert
19JANFr, 19:00
FESTIVO 2017/2018Karnawałowy BrassSinfonisches Konzert
20JANSa, 09:00
Raniutto - LegatoWorkshopsdla dzieci do 2. roku życia
20JANSa, 10:30
Raniutto - PortatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 2. do 4. roku życia
20JANSa, 12:00
Raniutto - StaccatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 4. do 6. roku życia
21JANSo, 17:00
Światła północyFamilienkonzertKinder ab 6 Jahren mit Erwachsenenbegleitung
24JANMi, 19:00
26JANFr, 16:00
26JANFr, 19:00
FESTIVO 2017/2018Vivat Mozart!Sinfonisches Konzert
27JANSa, 09:00
Raniutto - LegatoWorkshopsdla dzieci do 2. roku życia
27JANSa, 10:30
Raniutto - PortatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 2. do 4. roku życia
27JANSa, 12:00
Raniutto - StaccatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 4. do 6. roku życia
29JANMo, 10:00
29JANMo, 12:00
29JANMo, 19:00
ESPRESSIVO 2017/2018Oleś Brothers & Antoni GralakJazzkonzert
31JANMi, 19:00
MISTERIOSO 2017/2018Nizioł | KuropaczewskiKammerkonzert
Februar 2018
02FEBFr, 19:00
VIRTUOSO 2017/2018Beethoven nr 3Sinfonisches Konzert
04FEBSo, 17:00
Piotruś kontra wilkFamilienkonzertKinder ab 6 Jahren mit Erwachsenenbegleitung
05FEBMo, 09:00
DoNuta taktuje - Na dwaKammerkonzertdla klas I-III
05FEBMo, 10:30
DoNuta taktuje - Na dwaKammerkonzertdla klas I-III
05FEBMo, 12:00
DoNuta taktuje - Na dwaKammerkonzertdla klas I-III
06FEBDi, 09:00
DoNuta taktuje - Na dwaKammerkonzertdla klas I-III
06FEBDi, 10:30
DoNuta taktuje - Na dwaKammerkonzertdla klas I-III
06FEBDi, 12:00
DoNuta taktuje - Na dwaKammerkonzertdla klas I-III
06FEBDi, 19:00
RUBATO 2017/2018Čači VorbaTraditionelles Konzert
07FEBMi, 19:00
MISTERIOSO 2017/2018Filharmonicy kameralnieKammerkonzert
09FEBFr, 19:00
PIANOFORTE 2017/2018Chopin | BrahmsSinfonisches Konzert
10FEBSa, 12:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshopsdla dzieci w wieku 4-6 lat, bez udziału opiekunów
10FEBSa, 19:00
SOUNDLAB 2017/2018Luke Vibert | LAB 5: El- vibrationElektronisches Konzert
12FEBMo, 10:00
12FEBMo, 12:00
16FEBFr, 19:00
18FEBSo, 17:00
BRILLANTE 2017/2018Powabna nutaSinfonisches Konzert
18FEBSo, 17:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshopsdla dzieci w wieku 4-6 lat, bez udziału opiekunów
19FEBMo, 09:00
DoNuta taktuje - W trasie koncert wyjazdowydla przedszkoli
19FEBMo, 11:00
DoNuta taktuje - W trasie koncert wyjazdowydla przedszkoli
20FEBDi, 09:00
DoNuta taktuje - W trasie koncert wyjazdowydla przedszkoli
20FEBDi, 11:00
DoNuta taktuje - W trasie koncert wyjazdowydla przedszkoli
21FEBMi, 19:00
PIANOFORTE 2017/2018Chopin | Nokturnyrecital
23FEBFr, 16:00
23FEBFr, 19:00
VIRTUOSO 2017/2018Schumann | SchӧnbergSinfonisches Konzert
24FEBSa, 09:00
Raniutto - LegatoWorkshopsdla dzieci do 2. roku życia
24FEBSa, 10:30
Raniutto - PortatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 2. do 4. roku życia
24FEBSa, 12:00
Raniutto - StaccatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 4. do 6. roku życia
26FEBMo, 19:00
ESPRESSIVO 2017/2018Michał Wróblewski i RadiostatikJazzkonzert
28FEBMi, 19:00
INTERMEZZO 2017/2018Akordeonowy kolorytKammerkonzert
«
2018
»
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
REPERTUAR
COOKIESUm Ihnen die Nutzung der Webseite filharmonia.szczecin.pl zu erleichtern sowie zu Statistikzwecken werden Cookies verwendet. Wenn Sie diese Art von Dateien nicht blockieren, stimmen Sie der Verwendung und Speicherung auf Ihrem Gerät zu. Über die Einstellungen Ihres Browsers kann die Verwendung von Cookies gesteuert werden.
Datenschutzerklärung | Datenschutzbedingungen | ICH STIMME ZU