TICKETS
scroll
31JANMi, 19:00
Nizioł | Kuropaczewski
Kammerkonzert
Kammersaal
ARTISTEN
  • Bartłomiej Nizioł - Violine
  • Łukasz Kuropaczewski - gitara
MUSIK
  • Mauro Giuliani - Duo Concertant op. 25
  • Manuel de Falla - Siete canciones populares españolas
  • Aleksander Nowak - Sonata w trzech nastrojach
  • Niccolò Paganini - Sonata A-dur op. 3 nr 1
  • Niccolò Paganini - Sonata e-moll op. 3 nr 6
  • Eugène Ysaÿe - Sonata A-dur op. 27 nr 2
  • Heitor Villa-Lobos - Bachianas brasileiras nr 5
  • Béla Bartók - Tańce rumuńskie
Bartłomiej Nizioł nie osiada na laurach. Po wielu sukcesach – z których ostatni związany był ze szczecińską filharmonią, tu bowiem dokonano nagrania nagrodzonej przez Polskie Radio płyty z Koncertem A-dur Karłowicza – tym razem przyszła pora na recital. Skrzypek powraca do utworów, które grał w czasie studiów (sonata Ysaÿe’a), lecz będą także nowości, a wszystko w nowej szacie brzmieniowej, tzn. z akompaniamentem światowej sławy gitarzysty Łukasza Kuropaczewskiego.

Artyści bardzo utytułowani na dojrzałym etapie zawodowym często wracają do utworów, które ćwiczyli u progu kariery. Zazwyczaj ich interpretacje zostają wówczas wzbogacone o lata doświadczeń, nabierają wartości jak wino. Kompozycje Ysaÿe’a i Paganiniego, które znalazły się w programie środowego recitalu, artysta zna nie od dziś: „Nigdy nie walczyłem o wysoki poziom techniczny, nie ćwiczyłem etiud. Szkoliłem się na kaprysach, które były też ciekawe muzycznie. Były to kaprysy Wieniawskiego i Paganiniego, a także sonaty Ysaÿe’a”. Różnorodny program recitalu zawiera także utwory iberystyczne, co jest zapewne ukłonem w stronę instrumentu towarzyszącego, tj. gitary. I tak Manuela de Falli „Siete canciones populares españolas” stanowią jeden z najbardziej znanych zbiorów pieśni hiszpańskich, pierwotnie przeznaczonych na głos sopranowy i fortepian (z 1914 r.). Poszczególne ogniwa tego etnograficznego cyklu nawiązują do tańców pochodzących z różnych regionów Hiszpanii, np. asturiana (północ, Asturia), seguidilla (typ flamenco, z Mursji, południowy-wschód) czy jota (Aragonia, północny-wschód). Wszystkie tańce-pieśni traktują rzecz jasna o miłości i zalotach, ukazując radosne, poważne i tragiczne strony uczucia. Wokalną proweniencję mają także „Bachianas brasileiras” nr 5 Heitora Villi-Lobosa. Cykl utworów nawiązuje do kultury muzycznej Brazylii i jest przeznaczony na różne konstelacje instrumentów i głosu (powstał między 1930 a 1945 r.). „Bachianas” stanowią ciekawe połączenie folkloru brazylijskiego o zabarwieniu nieco popkulturowym ze stylem Johanna Sebastiana Bacha.

Bachowskie inspiracje pobrzmiewają także w sonatach Ysaÿe’a, które – jak wynika z wypowiedzi Bartłomieja Nizioła – były tak ważne dla jego muzycznego rozwoju. Belgijski artysta Eugène Ysaÿe (1858–1931) wysłuchał kiedyś wykonania Josepha Szigetiego „Sonaty g-moll” Bacha na skrzypce solo i właśnie ten fakt zainspirował kompozytora do stworzenia dzieł skrzypcowych. W sonatach zastosował on najważniejsze techniki XX-wieczne: skale całotonowe, dysonanse, ćwierćtony. Poszczególne sonaty mają podtytuły, w których odnajdujemy ważne postaci XX-wiecznej muzyki.

I tak na nutach Sonaty A-dur op. 27, którą usłyszymy w interpretacji Bartłomieja Nizioła, widnieje nazwisko Jacques’a Thibauda, francuskiego skrzypka i przyjaciela kompozytora. W utworze tym pojawia się szereg cytatów ze sławnych dzieł przeszłości, m.in. fragment trzeciej „Partity skrzypcowej” Bacha i motyw „Dies Irae” z mszy za zmarłych.

„Sonata w trzech nastrojach” Aleksandra Nowaka to kompozycja koncypowana od początku na duet skrzypce i gitara. Została zamówiona przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena i miała swoja premierę w 2015 roku. Aleksander Nowak jest absolwentem Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie kompozycji Aleksandra Lasonia. To twórca wielokrotnie nagradzany: w latach 1999 i 2000 dwukrotnie zdobywał drugą nagrodę w Konkursie dla Młodych Kompozytorów „Crescendo” w Tarnowie. W 2001 roku został finalistą konkursu kompozytorskiego na utwór na gitarę klasyczną organizowanego przy festiwalu Śląska Jesień Gitarowa w Tychach. Jednym z jego najgłośniejszych dzieł jest „Space Opera”, która miała premierę w Teatrze Wielkim w Poznaniu w 2015 roku.

„Duo concertante” Mario Giulianiego to także utwór pomyślany oryginalnie na skrzypce i gitarę. Giuliani był jednym z największych wirtuozów gitary w XIX wieku, jednak w owym duo koncertującym to partia skrzypiec wiedzie prym (śpiewność, klasyczna fraza). Do wielkich gitarzystów XIX-wiecznych należy także Niccolò Paganini (chociaż głównie został zapamiętany jako wirtuoz skrzypiec). W opusie trzecim tego artysty odnajdziemy sześć sonat przeznaczonych na gitarę i skrzypce. Dwie z nich, utrzymane w tonacjach A-dur i e-moll, usłyszymy podczas recitalu. Nie ulega wątpliwości, że to nie wyszukana forma sonatowa, ale raczej technika wariacyjna stanowi trzon tych pełnych uroku i śpiewności dzieł.

„Tańce rumuńskie” Béli Bartóka to utwór orkiestrowy, efekt etnomuzykologicznych peregrynacji kompozytora, który mawiał o sobie, że jest przede wszystkim muzycznym etnografem, dopiero później kompozytorem. Popularność tych siedmiu tańców sprawiła, że często możemy je usłyszeć także w innej obsadzie instrumentalnej (skrzypce i fortepian, skrzypce i gitara, dwa fortepiany).

Na estradzie Filharmonii spotkają się dwaj światowcy: laureat wielu nagród, koncertujący od Japonii po Nowy Jork gitarzysta Łukasz Kuropaczewski i będący wciąż na fali Bartłomiej Nizioł.

------------------------------
dr Mikołaj Rykowski
Muzykolog i dyplomowany klarnecista, związany z Katedrą Teorii Muzyki na Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Autor książki i licznych artykułów poświęconych fenomenowi Harmoniemusik – XVIII-wiecznej praktyce zespołów instrumentów dętych. Współautor scenariuszy "Speaking concerts" i autor słownych wprowadzeń do koncertów filharmonicznych w Szczecinie, Poznaniu, Bydgoszczy i Łodzi.

VIDEOS UND FOTOS
DETAILS
Nizioł | Kuropaczewski
31-01-2018 19:00
KammersaalFilharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
ul. Małopolska 48
70-515 Szczecin

Januar 2018
01JANMo, 17:00
05JANFr, 19:00
FESTIVO 2017/2018Koncert prezydenckiSinfonisches Konzert
07JANSo, 17:00
BRILLANTE 2017/2018Floating ChristmasKammerkonzert
07JANSo, 17:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshopsdla dzieci w wieku 4-6 lat, bez udziału opiekunów
09JANDi, 09:00
DoNuta taktuje - Na razKammerkonzertdla przedszkoli
09JANDi, 10:30
DoNuta taktuje - Na razKammerkonzertdla przedszkoli
09JANDi, 12:00
DoNuta taktuje - Na razKammerkonzertdla przedszkoli
09JANDi, 19:00
RUBATO 2017/2018Kapela MaliszówTraditionelles Konzert
10JANMi, 09:00
DoNuta taktuje - Na razKammerkonzertdla przedszkoli
10JANMi, 10:30
DoNuta taktuje - Na razKammerkonzertdla przedszkoli
10JANMi, 12:00
DoNuta taktuje - Na razKammerkonzertdla przedszkoli
10JANMi, 19:00
MISTERIOSO 2017/2018Artysta rezydent: ASQ | ZakopowerKonzert
12JANFr, 19:00
SONORO 2017/2018Zimowa opowieśćSinfonisches Konzert
14JANSo, 17:00
SOUNDLAB 2017/2018Hauschka / Kai Angermann | LAB 4: El-materialsElektronisches Konzert
19JANFr, 19:00
FESTIVO 2017/2018Karnawałowy BrassSinfonisches Konzert
20JANSa, 09:00
Raniutto - LegatoWorkshopsdla dzieci do 2. roku życia
20JANSa, 10:30
Raniutto - PortatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 2. do 4. roku życia
20JANSa, 12:00
Raniutto - StaccatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 4. do 6. roku życia
21JANSo, 17:00
Światła północyFamilienkonzertKinder ab 6 Jahren mit Erwachsenenbegleitung
24JANMi, 19:00
26JANFr, 16:00
26JANFr, 19:00
FESTIVO 2017/2018Vivat Mozart!Sinfonisches Konzert
27JANSa, 09:00
Raniutto - LegatoWorkshopsdla dzieci do 2. roku życia
27JANSa, 10:30
Raniutto - PortatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 2. do 4. roku życia
27JANSa, 12:00
Raniutto - StaccatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 4. do 6. roku życia
29JANMo, 10:00
29JANMo, 12:00
29JANMo, 19:00
ESPRESSIVO 2017/2018Oleś Brothers & Antoni GralakJazzkonzert
31JANMi, 19:00
MISTERIOSO 2017/2018Nizioł | KuropaczewskiKammerkonzert
Februar 2018
02FEBFr, 19:00
VIRTUOSO 2017/2018Beethoven nr 3Sinfonisches Konzert
04FEBSo, 17:00
Piotruś kontra wilkFamilienkonzertKinder ab 6 Jahren mit Erwachsenenbegleitung
05FEBMo, 09:00
DoNuta taktuje - Na dwaKammerkonzertdla klas I-III
05FEBMo, 10:30
DoNuta taktuje - Na dwaKammerkonzertdla klas I-III
05FEBMo, 12:00
DoNuta taktuje - Na dwaKammerkonzertdla klas I-III
06FEBDi, 09:00
DoNuta taktuje - Na dwaKammerkonzertdla klas I-III
06FEBDi, 10:30
DoNuta taktuje - Na dwaKammerkonzertdla klas I-III
06FEBDi, 12:00
DoNuta taktuje - Na dwaKammerkonzertdla klas I-III
06FEBDi, 19:00
RUBATO 2017/2018Čači VorbaTraditionelles Konzert
07FEBMi, 19:00
MISTERIOSO 2017/2018Filharmonicy kameralnieKammerkonzert
09FEBFr, 19:00
PIANOFORTE 2017/2018Chopin | BrahmsSinfonisches Konzert
10FEBSa, 12:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshopsdla dzieci w wieku 4-6 lat, bez udziału opiekunów
10FEBSa, 19:00
SOUNDLAB 2017/2018Luke Vibert | LAB 5: El- vibrationElektronisches Konzert
12FEBMo, 10:00
12FEBMo, 12:00
16FEBFr, 19:00
18FEBSo, 17:00
BRILLANTE 2017/2018Powabna nutaSinfonisches Konzert
18FEBSo, 17:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshopsdla dzieci w wieku 4-6 lat, bez udziału opiekunów
19FEBMo, 09:00
DoNuta taktuje - W trasie koncert wyjazdowydla przedszkoli
19FEBMo, 11:00
DoNuta taktuje - W trasie koncert wyjazdowydla przedszkoli
20FEBDi, 09:00
DoNuta taktuje - W trasie koncert wyjazdowydla przedszkoli
20FEBDi, 11:00
DoNuta taktuje - W trasie koncert wyjazdowydla przedszkoli
21FEBMi, 19:00
PIANOFORTE 2017/2018Chopin | Nokturnyrecital
23FEBFr, 16:00
23FEBFr, 19:00
VIRTUOSO 2017/2018Schumann | SchӧnbergSinfonisches Konzert
24FEBSa, 09:00
Raniutto - LegatoWorkshopsdla dzieci do 2. roku życia
24FEBSa, 10:30
Raniutto - PortatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 2. do 4. roku życia
24FEBSa, 12:00
Raniutto - StaccatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 4. do 6. roku życia
26FEBMo, 19:00
ESPRESSIVO 2017/2018Michał Wróblewski i RadiostatikJazzkonzert
28FEBMi, 19:00
INTERMEZZO 2017/2018Akordeonowy kolorytKammerkonzert
«
2018
»
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
REPERTUAR
COOKIESUm Ihnen die Nutzung der Webseite filharmonia.szczecin.pl zu erleichtern sowie zu Statistikzwecken werden Cookies verwendet. Wenn Sie diese Art von Dateien nicht blockieren, stimmen Sie der Verwendung und Speicherung auf Ihrem Gerät zu. Über die Einstellungen Ihres Browsers kann die Verwendung von Cookies gesteuert werden.
Datenschutzerklärung | Datenschutzbedingungen | ICH STIMME ZU