TICKETS
scroll
09FEBFr, 19:00
Chopin | Brahms
Sinfonisches Konzert
Großer Konzertsaal
ARTISTEN
  • Tadeusz Strugała - Leitung
MUSIK
  • Carl Maria von Weber - Uwertura do opery „Wolny strzelec”
  • Fryderyk Chopin - Koncert fortepianowy nr 1 e-moll op. 11
  • Johannes Brahms - Symfonia nr 3 F-dur op. 90
Program piątkowego koncertu to jak historia muzyki romantyzmu w telegraficznym skrócie. Uwertura do opery „Wolny strzelec” Carla Marii Webera to dzieło, od którego właściwie rozpoczyna się epoka (1821). Premierę podziwiał młodociany Ryszard Wagner i zdecydował, że będzie pisał opery. Bez koncertowego fortepianu w stylu brillante Fryderyka Chopina nie byłoby epoki wirtuozów, a bez Brahmsa nie byłoby ewolucji symfoniki Beethovena.

Niesamowitość, noc, tajemniczość i strachy – oto nowe klimaty muzyki romantycznej. Na przykład scena w wilczym jarze w operze „Wolny strzelec” Carla Marii Webera. Właściwie można zaryzykować stwierdzenie, że gdyby nie tremolando skrzypiec napełniające trwogą zastosowane przez Webera (usłyszymy to już w uwerturze), nie byłoby XX-wiecznej muzyki do horrorów. Uwertura Webera to zupełnie nowy rozdział w historii muzyki i nie bez kozery mówi się, że właśnie premiera tego dzieła w symboliczny sposób rozpoczęła epokę romantyczną.

Koncert fortepianowy Chopina w tonacji e-moll to ważny przykład rozkwitu wirtuozerii fortepianowej. Praca nad koncertem trwała od kwietnia do sierpnia 1830 roku. Podobnie jak w przypadku koncertu f-moll, kompozytor najpierw zaprezentował go przed małym audytorium u siebie w domu na Krakowskim Przedmieściu, z miniaturową orkiestrą i niepełnym składem instrumentów dętych. Ostatniego dnia miał jeszcze przywieźć do domu pulpity oraz tłumiki dla instrumentów smyczkowych, o których – jak pisał do przyjaciela Tytusa Wojciechowskiego tuż przed występem – na śmierć zapomniał. Salon Chopina wypełniła elita muzyczna stolicy: Ignacy Dobrzyński, Józef Elsner i Karol Kurpiński. Wydaje się, że tylko tu niektórzy mogli wytrzymać ze sobą w jednym pomieszczeniu. Środowisko było bowiem podzielone na zwolenników Kurpińskiego (rossinistę) oraz Elsnera, reprezentanta szkoły niemieckiej.

Stefan Wytwicki na łamach „Powszechnego Dziennika Krajowego” pisał m.in.: Jest to utwór geniusza. Oryginalność i wdzięk myśli, bujność imaginacji, talent instrumentowania zapewnią mu niepospolitą i trwałą sławę. Pierwsza część utrzymana jest w formie sonatowej z podwójną ekspozycją (najpierw orkiestra prezentuje materiał muzyczny, a następnie solista przejmuję tę rolę). Ciekawy jest kontekst części środkowej – podobnie zresztą jak w przypadku wolnej części Koncertu f-moll. Oto słowa kompozytora, które często przytacza się przy okazji Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego: Adagio od nowego koncertu jest E-dur. Nie ma to być mocne, jest ono więcej romansowe, spokojne, melancholiczne, powinno czynić wrażenie miłego spojrzenia w miejsce, gdzie stawa tysiąc lubych przypomnień na myśli. Jest to jakieś dumanie w piękny czas wiosenny, ale przy księżycu. (Listy Fryderyka Chopina, Warszawa 15 maja 1830).

Premiera Koncertu e-moll w Teatrze Narodowym 11 października 1830 roku stała się pożegnaniem kompozytora z ojczyzną. Artystycznie Chopin odniósł wielki sukces i był zadowolony z występu, tym razem nie miał w ogóle tremy i – wedle jego słów – grał tak, jak wtedy, gdy jest zupełnie sam. W koncercie na usilne prośby Chopina wzięła udział (z powodzeniem) także Konstancja Gładkowska, wykonując arię z opery Rossiniego La donna del lago. Niedługo potem, 2 listopada 1830 roku, z kufrem pełnym nut i głową pełną niespokojnych myśli Chopin wsiadł do dyliżansu, aby podbić świat…

Koncert usłyszymy w wykonaniu Mishy Kozłowskiego, jednego z najciekawszych pianistów polskich młodego pokolenia, który od wielu lat z powodzeniem występuje jako solista i kameralista w salach koncertowych w Europie, Japonii i Chinach. Zdobywał laury na wielu konkursach, by wspomnieć 4. Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. Mykoły Łysenki w Kijowie na Ukrainie (2012), 9. Internationaler Chopin-Klavierwettbewerb w Darmstadt w Niemczech (2009) oraz Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny im. F. Chopina organizowany przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie (2008).

Piątkowy wieczór zwieńczy symfoniczne dzieło Brahmsa w tonacji F-dur. Dziś pozycja Johannesa Brahmsa w panteonie kompozytorów romantycznych nie budzi wątpliwości, jednak w XIX wieku jego powodzenie nie było tak oczywiste. Wydaje się, że sporo pomógł Brahmsowi przyjaciel, dyrygent i pianista wirtuoz Hans von Bülow. Do historii przeszła jego publicystyczna formuła trzech Panów B – Bach – Beethoven – Brahms. W ten sposób Bülow dał wyraz wiary w „trójcę świętą muzyki”: Bach (ojciec), Beethoven (syn) i Brahms (duch święty). Jego pogląd, chociaż oczywiście kontrowersyjny, spopularyzował nazwisko Brahms. W istocie często spekulowano wówczas o podobieństwach pomiędzy symfoniką Brahmsa i Beethovena. I tak, I symfonia zyskała łatkę „dziesiątej” Beethovena, druga odpowiadała „pastoralnej”, trzecia zaś – słynnej Eroice. W czasach Brahmsa z tych podobieństw czyniono nawet pewien zarzut. Celował w tym pewien krytyk Hugo Wolf, który napisał, że jedno uderzenie w talerz w utworze Liszta wyraża więcej niż wszystkie trzy symfonie Brahmsa razem wzięte. Z drugiej strony Hans von Bülow, który cieszył się o wiele większym autorytetem niż Wolf, wychwalał nowatorstwo muzyki Brahmsa. Wydaje się, że racji nie miał ani jeden, ani drugi. Johannes Brahms wykorzystywał bowiem wzorce z przeszłości, aby wyrazić swoje oryginalne idee muzyczne.

Symfonia składa się z czterech części, z których ogniwa skrajne w istocie poprzez swój energiczny charakter mogą przywodzić na myśl słynną „Eroikę” Beethovena. Ale tego rodzaju skojarzenia dziś nie są już chyba tak oczywiste jak za czasów Brahmsa. A co do ówczesnej krytyki muzyki Brahmsa, to przyznać trzeba, że twórca świetnie radził sobie z kąśliwymi uwagami np. Hugona Wolfa. Kiedy pewnego razu przeczytał tekst, w którym Wolf chwalił jego pieśń O wiecznej miłości, powiedział: Na nikogo już nie można liczyć, już nawet Wolf mnie chwali!

------------------------------
dr Mikołaj Rykowski
Muzykolog i dyplomowany klarnecista, związany z Katedrą Teorii Muzyki na Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Autor książki i licznych artykułów poświęconych fenomenowi Harmoniemusik – XVIII-wiecznej praktyce zespołów instrumentów dętych. Współautor scenariuszy "Speaking concerts" i autor słownych wprowadzeń do koncertów filharmonicznych w Szczecinie, Poznaniu, Bydgoszczy i Łodzi.

VIDEOS UND FOTOS
Sponsorem koncertu jest Szczecińska Energetyka Cieplna Sp. z o.o.
Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie uczestniczy w programie "Filharmonia. Ostrożnie, wciąga!!!" organizowanym przez Instytut Muzyki i Tańca ze środków MKiDN.
Logo Ostrożnie, filharmonia wciąga
Sponsorzy
Logo Szczecińska Energetyka Cieplna Sp. z o.o.
DETAILS
Chopin | Brahms
09-02-2018 19:00
Großer KonzertsaalFilharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
ul. Małopolska 48
70-515 Szczecin

Februar 2018
02FEBFr, 19:00
VIRTUOSO 2017/2018Beethoven nr 3Sinfonisches Konzert
04FEBSo, 17:00
Piotruś kontra wilkFamilienkonzertKinder ab 6 Jahren mit Erwachsenenbegleitung
04FEBSo, 17:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshopsdla dzieci w wieku 4-6 lat, bez udziału opiekunów
05FEBMo, 09:00
DoNuta taktuje - Na dwaKammerkonzertdla klas I-III
05FEBMo, 10:30
DoNuta taktuje - Na dwaKammerkonzertdla klas I-III
05FEBMo, 12:00
DoNuta taktuje - Na dwaKammerkonzertdla klas I-III
06FEBDi, 09:00
DoNuta taktuje - Na dwaKammerkonzertdla klas I-III
06FEBDi, 10:30
DoNuta taktuje - Na dwaKammerkonzertdla klas I-III
06FEBDi, 12:00
DoNuta taktuje - Na dwaKammerkonzertdla klas I-III
06FEBDi, 19:00
RUBATO 2017/2018Čači VorbaTraditionelles Konzert
07FEBMi, 19:00
MISTERIOSO 2017/2018Filharmonicy kameralnieKammerkonzert
09FEBFr, 19:00
PIANOFORTE 2017/2018 | Filharmonia. Ostrożnie, wciąga!!!Chopin | BrahmsSinfonisches Konzert
10FEBSa, 12:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshopsdla dzieci w wieku 4-6 lat, bez udziału opiekunów
10FEBSa, 19:00
SOUNDLAB 2017/2018Luke Vibert | LAB 5: El- vibrationElektronisches Konzert
12FEBMo, 10:00
12FEBMo, 12:00
16FEBFr, 19:00
18FEBSo, 17:00
BRILLANTE 2017/2018Powabna nutaSinfonisches Konzert
18FEBSo, 17:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshopsdla dzieci w wieku 4-6 lat, bez udziału opiekunów
19FEBMo, 09:00
DoNuta taktuje - W trasie koncert wyjazdowydla przedszkoli
19FEBMo, 11:00
DoNuta taktuje - W trasie koncert wyjazdowydla przedszkoli
20FEBDi, 09:00
DoNuta taktuje - W trasie koncert wyjazdowydla przedszkoli
20FEBDi, 11:00
DoNuta taktuje - W trasie koncert wyjazdowydla przedszkoli
21FEBMi, 19:00
PIANOFORTE 2017/2018Chopin | Nokturnyrecital
23FEBFr, 16:00
23FEBFr, 19:00
VIRTUOSO 2017/2018 | Filharmonia. Ostrożnie, wciąga!!!Schumann | SchӧnbergSinfonisches Konzert
24FEBSa, 09:00
Raniutto - LegatoWorkshopsdla dzieci do 2. roku życia
24FEBSa, 10:30
Raniutto - PortatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 2. do 4. roku życia
24FEBSa, 12:00
Raniutto - StaccatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 4. do 6. roku życia
26FEBMo, 19:00
ESPRESSIVO 2017/2018Michał Wróblewski i RadiostatikJazzkonzert
28FEBMi, 19:00
INTERMEZZO 2017/2018Akordeonowy kolorytKammerkonzert
März 2018
02MÄRFr, 19:00
FESTIVO 2017/2018Vivat Meyer!Sinfonisches Konzert
03MÄRSa, 12:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshopsdla dzieci w wieku 4-6 lat, bez udziału opiekunów
04MÄRSo, 17:00
Jerz IgorFamilienkonzertKinder ab 6 Jahren mit Erwachsenenbegleitung
04MÄRSo, 17:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshopsdla dzieci w wieku 4-6 lat, bez udziału opiekunów
06MÄRDi, 19:00
RUBATO 2017/2018Karolina Cicha / Bart Pałyga "Wieloma językami"Traditionelles Konzert
07MÄRMi, 19:00
MISTERIOSO 2017/2018Modigliani QuartetKammerkonzert
08MÄRDo, 19:00
BRILLANTE 2017/2018Krzesimir Dębski & Zagan Acoustic Konzert
09MÄRFr, 19:00
FESTIVO 2017/2018 | Filharmonia. Ostrożnie, wciąga!!!Gershwin | BernsteinSinfonisches Konzert
10MÄRSa, 19:00
SOUNDLAB 2017/2018Ruby My Dear | LAB 6 : El-compressionElektronisches Konzert
11MÄRSo, 17:00
BRILLANTE 2017/2018Sklep z Ptasimi PióramiSinfonisches Konzert
11MÄRSo, 17:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshopsdla dzieci w wieku 4-6 lat, bez udziału opiekunów
12MÄRMo, 09:00
DoNuta taktuje - IntegraKammerkonzertdla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii i osób z dysfunkcjami
12MÄRMo, 11:00
DoNuta taktuje - IntegraKammerkonzertdla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii i osób z dysfunkcjami
13MÄRDi, 09:00
DoNuta taktuje - IntegraKammerkonzertdla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii i osób z dysfunkcjami
13MÄRDi, 11:00
DoNuta taktuje - IntegraKammerkonzertdla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii i osób z dysfunkcjami
16MÄRFr, 19:00
SONORO 2017/2018Szymanowski | BrucknerSinfonisches Konzert
17MÄRSa, 09:00
Raniutto - LegatoWorkshopsdla dzieci do 2. roku życia
17MÄRSa, 10:30
Raniutto - PortatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 2. do 4. roku życia
17MÄRSa, 12:00
Raniutto - StaccatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 4. do 6. roku życia
19MÄRMo, 09:00
DoNuta taktuje - Na razKammerkonzertdla przedszkoli
19MÄRMo, 10:30
DoNuta taktuje - Na razKammerkonzertdla przedszkoli
19MÄRMo, 12:00
DoNuta taktuje - Na razKammerkonzertdla przedszkoli
19MÄRMo, 19:00
ESPRESSIVO 2017/2018Mateusz Smoczyński QuintetJazzkonzert
20MÄRDi, 09:00
DoNuta taktuje - Na razKammerkonzertdla przedszkoli
20MÄRDi, 10:30
DoNuta taktuje - Na razKammerkonzertdla przedszkoli
20MÄRDi, 12:00
DoNuta taktuje - Na razKammerkonzertdla przedszkoli
21MÄRMi, 19:00
INTERMEZZO 2017/2018Stypendyści kameralnieKammerkonzert
23MÄRFr, 16:00
23MÄRFr, 19:00
SONORO 2017/2018 | Filharmonia. Ostrożnie, wciąga!!!ArmeniaSinfonisches Konzert
24MÄRSa, 09:00
Raniutto - LegatoWorkshopsdla dzieci do 2. roku życia
24MÄRSa, 10:30
Raniutto - PortatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 2. do 4. roku życia
24MÄRSa, 12:00
Raniutto - StaccatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 4. do 6. roku życia
27MÄRDi, 10:00
27MÄRDi, 12:00
28MÄRMi, 19:00
MISTERIOSO 2017/2018Młoda PolskaKammerkonzert
«
2018
»
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
REPERTUAR
COOKIESUm Ihnen die Nutzung der Webseite filharmonia.szczecin.pl zu erleichtern sowie zu Statistikzwecken werden Cookies verwendet. Wenn Sie diese Art von Dateien nicht blockieren, stimmen Sie der Verwendung und Speicherung auf Ihrem Gerät zu. Über die Einstellungen Ihres Browsers kann die Verwendung von Cookies gesteuert werden.
Datenschutzerklärung | Datenschutzbedingungen | ICH STIMME ZU