TICKETS
scroll
25MAIFr, 19:00
Korngold | Prokofiew
Sinfonisches Konzert
Großer Konzertsaal
ARTISTEN
  • Rune Bergmann - Leitung
MUSIK
  • Erich Wolfgang Korngold - Uwertura z filmu Captain Blood
  • Erich Wolfgang Korngold - Koncert skrzypcowy D-dur op. 35
  • Sergiej Prokofiew - Fragment z suit Romeo I Julia
We współczesnej popkulturze czasem można odnieść wrażenie, że np. muzyka filmowa rozpoczęła się od soundtracku do „Piratów z Karaibów”, a najlepszym sposobem na opowiedzenie o Romeo i Julii jest hip-hop. Otóż zarówno muzyka do filmu o piratach, jak i najsłynniejsza historia o miłości została już wcześniej opracowana. Uczynili to: cudowne dziecko kompozycji Erich Korngold i klasyk muzyki XX wieku Sergiej Prokofiew.

Austriacki kompozytor Erich Wolfgang Korngold (1897–1957) od małości uchodził za cudowne dziecko. W wieku dziewięciu lat bowiem przedstawił swoja kantatę „Gold” Gustawowi Mahlerowi, który niezwłocznie rekomendował go do nauki u prof. Zemlinskiego. W wieku lat jedenastu napisał muzykę do baletu „Der Schneeman”, która została wykonana w Wiedeńskiej Operze Dworskiej i wzbudziła sensację. Co najważniejsze, Korngold wyrósłszy z wieku dziecięcego, utrzymał fenomenalne zdolności, wciąż zadziwiając świat rozległością kompozytorskiej inwencji. Nasilenie się ideologii nazistowskiej oraz bezpośrednio Anschluss Austrii sprawiły, że jak wielu innych kompozytorów zresztą podjął decyzję o wyjeździe. Wówczas, w 1934 roku Max Reinhardt (urodzony w Austrii, amerykański reżyser filmowo-teatralny) zaprosił go do Hollywood. I tak Korngold rozpoczął kilkuletnią przygodę pisania muzyki filmowej. Właściwie jest uważany za pioniera wielkich symfonicznych utworów do obrazów hollywoodzkich, z których ścieżka dźwiękowa do pirackiej historii pt. „Captain Blood” (1935) uchodzi dziś za klasykę. Jego muzyka filmowa miał tak silne oddziaływanie, że nawet po odłączeniu jej od obrazu filmowego dorównywała dziełom muzyki absolutnej. W późnych latach 30. Korngold powrócił do pisania muzyki autonomicznej. W 1937 roku powstał koncert skrzypcowy (premiera z Heifetzem), a także m.in. koncert wiolonczelowy (1946), serenada na orkiestrę smyczkową (1947) oraz symfonia (1947–1952). Erich Korngold pozostał wierny stylistyce późnoromantycznej, która, chcąc nie chcąc, w latach, kiedy powrócił do pisania muzyki niefilmowej, zupełnie wyszła z mody. Dlatego u schyłku drogi zawodowej artysta miał przekonanie, że został zapomniany. Dziś jednak jego twórczość coraz częściej staje się przedmiotem zainteresowania.

Na pierwszy rzut oka jest kilka paraleli między Korngoldem a Prokofiewem. Otóż Prokofiew także wyemigrował w następstwie zmian politycznych, a ściśle po rewolucji październikowej. Jednak po 20 latach powrócił do Związku Sowieckiego. Podobnie też jak Korngold, Sergiej Prokofiew wywodził się z tradycji późnoromantycznych. Lecz w toku artystycznego rozwoju rosyjski artysta zaczął przetwarzać romantyczne i klasyczne konwencje muzyczne w nowym modernistycznym duchu, co sprawiło, że okrzyknięto go największym neoklasykiem XX wieku.

Jak nietrudno się domyślić, powrót Prokofiewa do Związku Sowieckiego był niezwykle ryzykowny. Wszelkie indywidualności były tu traktowane źle, bo mogły zagrażać autorytetowi partii. Zauważmy, że za czasów Prokofiewa działała w ZSRR orkiestra bez dyrygenta „Piersinfans”. Dlaczego zatem Prokofiew, któremu wiodło się na Zachodzie zupełnie nieźle, zadecydował o powrocie? Jedna z hipotez mówi, że wobec faktu, iż w Stanach największym kompozytorem okrzyknięto Rachmaninowa, a w Europie Prokofiew zawsze był drugi po Strawińskim, wobec politycznego potępienia Szostakowicza w Związku Radzieckim, mógł tu liczyć na prymat (artykuł w „New Grove Dictionary”, autor Dorothea Redepenning). Tak czy inaczej, powracając do ojczyzny, Prokofiew skazał swoje dzieła (jak i siebie) na niepewny los. Balet „Romeo i Julia” (1935) z jego muzyką, mimo zaawansowanych prac inscenizacyjnych w teatrze Bolszoj, nie został pokazany premierowo w Moskwie, lecz w Brnie. Wszystko za sprawą sprzeciwu przewodniczącego Komitetu ds. Sztuk Płatona Kierżencewa.

Balet był zaprojektowany nie jako sekwencja popisów choreograficznych, ale spójna dramaturgicznie historia. Dlatego też muzyka baletowa Prokofiewa jest niezwykle głęboka wyrazowo, a fragmenty wybrane przez kompozytora do trzech suit doskonale radzą sobie poza teatrem. I poza polityką.

------------------------------
dr Mikołaj Rykowski
Muzykolog i dyplomowany klarnecista, związany z Katedrą Teorii Muzyki na Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Autor książki i licznych artykułów poświęconych fenomenowi Harmoniemusik – XVIII-wiecznej praktyce zespołów instrumentów dętych. Współautor scenariuszy "Speaking concerts" i autor słownych wprowadzeń do koncertów filharmonicznych w Szczecinie, Poznaniu, Bydgoszczy i Łodzi.

VIDEOS UND FOTOS
DETAILS
Korngold | Prokofiew
25-05-2018 19:00
Großer KonzertsaalFilharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
ul. Małopolska 48
70-515 Szczecin

Mai 2018
05MAISa, 12:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshopsdla dzieci w wieku 4-6 lat, bez udziału opiekunów
06MAISo, 17:00
Powrót do przyszłościFamilienkonzertKinder ab 6 Jahren mit Erwachsenenbegleitung
06MAISo, 17:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshopsdla dzieci w wieku 4-6 lat, bez udziału opiekunów
08MAIDi, 09:00
DoNuta taktuje - W trasie koncert wyjazdowydla przedszkoli
08MAIDi, 11:00
DoNuta taktuje - W trasie koncert wyjazdowydla przedszkoli
08MAIDi, 19:00
RUBATO 2017/2018DagadanaTraditionelles Konzert
09MAIMi, 09:00
DoNuta taktuje - W trasie koncert wyjazdowydla przedszkoli
09MAIMi, 11:00
DoNuta taktuje - W trasie koncert wyjazdowydla przedszkoli
11MAIFr, 19:00
FILM-HARMONY 2017/2018 | Filharmonia. Ostrożnie, wciąga!!!Alfred Schnittke | Filmowa suitaSinfonisches Konzert
14MAIMo, 10:00
14MAIMo, 12:00
16MAIMi, 19:00
INTERMEZZO 2017/2018Szczecińska Młodzieżowa Orkiestra KameralnaKammerkonzert
18MAIFr, 19:00
FILM-HARMONY 2017/2018Łukasz Targosz | Filmowa suita Sinfonisches Konzert
19MAISa, 09:00
Raniutto - LegatoWorkshopsdla dzieci do 2. roku życia
19MAISa, 10:30
Raniutto - PortatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 2. do 4. roku życia
19MAISa, 12:00
Raniutto - StaccatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 4. do 6. roku życia
19MAISa, 19:00
ESPRESSIVO 2017/2018Gregory Porter | Wieczór symfoniczny Jazzkonzert
21MAIMo, 09:00
DoNuta taktuje - IntegraKammerkonzertdla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii i osób z dysfunkcjami
21MAIMo, 11:00
DoNuta taktuje - IntegraKammerkonzertdla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii i osób z dysfunkcjami
22MAIDi, 09:00
DoNuta taktuje - IntegraKammerkonzertdla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii i osób z dysfunkcjami
22MAIDi, 11:00
DoNuta taktuje - IntegraKammerkonzertdla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii i osób z dysfunkcjami
22MAIDi, 19:00
MISTERIOSO 2017/2018Makedonissimo Kammerkonzert
23MAIMi, 19:00
MISTERIOSO 2017/2018Makedonissimo [KONCERT PRZENIESIONY]Kammerkonzert
25MAIFr, 16:00
25MAIFr, 19:00
FILM-HARMONY 2017/2018Korngold | ProkofiewSinfonisches Konzert
26MAISa, 09:00
Raniutto - LegatoWorkshopsdla dzieci do 2. roku życia
26MAISa, 10:30
Raniutto - PortatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 2. do 4. roku życia
26MAISa, 12:00
Raniutto - StaccatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 4. do 6. roku życia
27MAISo, 17:00
SOUNDLAB 2017/2018Laurie Anderson | LAB 8 : El- beginningElektronisches Konzert
Juni 2018
01JUNFr, 19:00
SONORO 2017/2018 | Filharmonia. Ostrożnie, wciąga!!!Amerykański senSinfonisches Konzert
02JUNSa, 09:00
Raniutto - LegatoWorkshopsdla dzieci do 2. roku życia
02JUNSa, 10:30
Raniutto - PortatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 2. do 4. roku życia
02JUNSa, 12:00
Raniutto - StaccatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 4. do 6. roku życia
03JUNSo, 17:00
KompozytorniaFamilienkonzertKinder ab 6 Jahren mit Erwachsenenbegleitung
03JUNSo, 17:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshopsdla dzieci w wieku 4-6 lat, bez udziału opiekunów
05JUNDi, 09:00
DoNuta taktuje - Na razKammerkonzertdla przedszkoli
05JUNDi, 10:30
DoNuta taktuje - Na razKammerkonzertdla przedszkoli
05JUNDi, 12:00
DoNuta taktuje - Na razKammerkonzertdla przedszkoli
06JUNMi, 09:00
DoNuta taktuje - Na razKammerkonzertdla przedszkoli
06JUNMi, 10:30
DoNuta taktuje - Na razKammerkonzertdla przedszkoli
06JUNMi, 12:00
DoNuta taktuje - Na razKammerkonzertdla przedszkoli
06JUNMi, 19:00
MISTERIOSO 2017/2018Trombone Unit HannoverKammerkonzert
08JUNFr, 19:00
Dziewiąta BeethovenaSinfonisches Konzert
09JUNSa, 12:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshopsdla dzieci w wieku 4-6 lat, bez udziału opiekunów
12JUNDi, 10:00
12JUNDi, 12:00
20JUNMi, 19:00
24JUNSo, 17:00
PIANOFORTE 2017/2018Bomsori Kim | Rafał Blechaczrecital
25JUNMo, 16:00
26JUNDi, 16:00
27JUNMi, 16:00
28JUNDo, 16:00
29JUNFr, 16:00
«
2018
»
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
REPERTUAR
COOKIESUm Ihnen die Nutzung der Webseite filharmonia.szczecin.pl zu erleichtern sowie zu Statistikzwecken werden Cookies verwendet. Wenn Sie diese Art von Dateien nicht blockieren, stimmen Sie der Verwendung und Speicherung auf Ihrem Gerät zu. Über die Einstellungen Ihres Browsers kann die Verwendung von Cookies gesteuert werden.
Datenschutzerklärung | Datenschutzbedingungen | ICH STIMME ZU