BILETY
scroll
08GRUpt, 19:00
Włoska robota
koncert symfoniczny
sala symfoniczna
ARTYŚCI
  • Jesko Sirvend - dyrygent
UTWORY
  • Gioachino Rossini - Uwertura do opery Cyrulik Sewilski
  • Antonio Pasculli - kompozytor - La Favorita concert obojowy
  • Felix Mendelssohn Bartholdy - Symfonia nr 4 A-dur op.90 Włoska
Jest w Europie kraj, którego hegemonia w świecie muzyki nie podlegała dyskusji przez kilka wieków. Można by nawet zaryzykować tezę, że XIX-wieczne nurty narodowe były reakcją na dominację tej kultury muzycznej. Mowa oczywiście o Italii! W XVIII wieku kilkakrotnie buntowano się przeciw Włochom.

Na przykład Anglicy, którzy powiedzieli „basta” włoskim kastratom na wyspach, albo wiedeńczycy, którzy założyli „Nationaltheater” (1776), by tam podziwiać operę w języku niemieckim, np. „Uprowadzenie z seraju” Mozarta. Także w Teatrze w Warszawie ówczesny dyrektor Louis Montbrun, czując pismo nosem (a może raczej wyczuwając profit?), wystawił był „Nędzę uszczęśliwioną” spółki Kamieński – Bogusławski (1778).

W XVIII wieku pozycja włoskiej muzyki zarówno wokalnej, jak i instrumentalnej była niezwykle silna, a konkurować mogli tu jedynie Francuzi. Do historii przeszły ich wzajemne spory. W dziedzinie muzyki instrumentalnej (ale właściwie dotyczy to także opery) różnice pomiędzy Francuzami i Włochami przedstawiały się następująco. Otóż Włosi preferowali śpiewną melodię czyli bel canto i dowolność w muzycznym zdobnictwie i improwizacji, Francuzi zaś uznawali te cechy za przejawy złego smaku – wszelkie ozdobniki muzyczne musiały być zapisane, by nie pozostawiać wiele swobody wykonawczej. Kiedy Włosi odwiedzali operę francuską, wciąż czekali na arie, a one… już były. W muzyce francuskiej śpiewna melodia nie była najważniejsza, ważniejszy był rytm i taniec. Zwolennik opery włoskiej Jean-Jacques Rousseau stwierdził nawet, że w operze francuskiej „wszystko tańczy z powodu wszystkiego”. Skoro padło już określenie charakterystyczne dla muzyki włoskiej, a mianowicie bel canto, to godzi się zauważyć, że nazywamy tak również grupę włoskich kompozytorów pierwszej połowy XIX wieku, którą tworzyli: Rossini, Belini i Donizetti. Klasycznym dziełem bel canta jest opera „Cyrulik sewilski”, do której uwerturę usłyszymy. Muzyczna swada, dowcip i śpiewność – tak można scharakteryzować tę muzykę, a na marginesie warto dodać, że i w tej uwerturze kantylenowe tematy podawane są przez obój.

W obojowej części koncertu usłyszymy koncert Antonia Pasculli (1842–1924), kompozytora i instrumentalisty nazywanego Paganinim oboju. Koncert ma podtytuł „Faworyta” i jest hołdem dla Gaetana Donizettiego. Usłyszymy zatem tematy ze słynnej opery, i to zarówno w śpiewnej szacie, jak i poddane wirtuozowskim wariacjom. Kompozycja Antonia Pasculliego wpisuje się w pewną praktykę komponowania niezwykle wymagających technicznie utworów na rozmaite instrumenty dęte, których kanwą były melodie z popularnych oper. Pisane były po to, by zaskoczyć publiczność karkołomnymi sposobami przekształcenia powszechnie znanych fraz – słowem, brawura instrumentalna w czystej postaci. Solistka piątkowego koncertu, hiszpańska oboistka Cristina Gómez Godoy, zmierzy się zatem z dziełem technicznie niezwykle wymagającym, lecz o efekt możemy być spokojni, ponieważ, jak dowodzą tego nagrania madame Gómez Godoy, z podobną swobodą radzi sobie, wykonując dzieła czysto wirtuozowskie, co wyśpiewując obojowe kantyleny. Mimo młodego wieku wystąpiła już jako solistka w wielu renomowanych salach, np. w Filharmonii Berlińskiej, London Symphony Orchestra i Filharmonica della Scala di Milano.

Symfonia III Mendelssohna to dowód, że fascynacja muzyką włoską dosięgła też romantyków. Oto kompozytor niemiecki, który doprowadził do wskrzeszenia Bacha, powodując odnowienie niemieckiego ducha u progu XIX wieku, pisze dzieło na wskroś włoskie. Piękno słonecznej Italii podziwiał Mendelssohn podczas podróży po Europie w latach 1829–1831. Był pod wielkim wrażeniem radości życia i pogody ducha, cech tak charakterystycznych dla Włochów. Postanowił oddać to w muzyce. Już od pierwszych taktów części pierwszej dominuje śpiewność i radość. Druga część to nastrój nieco minorowy (i taka jest też tonacja) – to muzyczny obraz uroczystości religijnej, którą kompozytor widział w Neapolu. Na miejscu trzecim odnajdujemy zwyczajowy menuet, po którym następuje brawurowy finał, nawiązujący do średniowiecznego tańca włoskiego saltarello. Parafrazując słowa Józefa Reissa: „najpiękniejsza ze wszystkich jest… muzyka włoska”. Przynajmniej tego wieczoru.

------------------------------
dr Mikołaj Rykowski
Muzykolog i dyplomowany klarnecista, związany z Katedrą Teorii Muzyki na Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Autor książki i licznych artykułów poświęconych fenomenowi Harmoniemusik – XVIII-wiecznej praktyce zespołów instrumentów dętych. Współautor scenariuszy "Speaking concerts" i autor słownych wprowadzeń do koncertów filharmonicznych w Szczecinie, Poznaniu, Bydgoszczy i Łódzi.

Wystawa dostępna w czasie wydarzenia
“Dwanaście uniwersalnych wartości: nadzieja, tolerancja, szacunek, wolność, przełamywanie barier, spotkanie, odpowiedzialność, sprawiedliwość, porozumienie, solidarność, dialog, równość, które określiły nasze działania, jako drogowskazy wpisuję się w idee Biennale i stanowią linię przewodnią i motywację dla naszych dalszych działań”. Za słowami Leszka Szustera - dyrektora Międzynarodowego Domu Spotkań Młodzieży i Pawła Warchoła - kuratora wystawy, podpisało się kilkuset artystów z 27 krajów, tworząc 594 plakatów. Dzieła te stanowią graficzny odzew na współczesną rzeczywistość.
08-12-2017 19:00Więcej
FILMY I ZDJĘCIA
SZCZEGÓŁY
Włoska robota
08-12-2017 19:00
sala symfonicznaFilharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
ul. Małopolska 48
70-515 Szczecin

Grudzień 2017
01GRUpt, 19:00
SONORO 2017/2018Pieśń nocy Mahlerakoncert symfoniczny
03GRUnd, 17:00
Sosna czy świerk koncert rodzinnydla dzieci od 6. roku życia z opiekunami
03GRUnd, 17:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiwarsztatydla dzieci w wieku 4-6 lat, bez udziału opiekunów
04GRUpn, 19:00
ESPRESSIVO 2017/2018Leszek Możdżer & Baroque Holland Orchestra koncert jazzowy
05GRUwt, 19:00
RUBATO 2017/2018PIOUN - Nuty Odzyskanekoncert tradycyjny
05 GRU, wt, 20:00 - STANISŁAWA CELIŃSKA [KONCERT ODWOŁANY]koncert zewnętrzny
06GRUśr, 09:00
DoNuta taktuje - Na dwakoncert kameralnydla klas I-III
06GRUśr, 10:30
DoNuta taktuje - Na dwakoncert kameralnydla klas I-III
06GRUśr, 12:00
DoNuta taktuje - Na dwakoncert kameralnydla klas I-III
06GRUśr, 19:00
07GRUcz, 19:00
INTERMEZZO 2017/2018Chopin | SMOKkoncert kameralny
08GRUpt, 19:00
VIRTUOSO 2017/2018Włoska robotakoncert symfoniczny
09GRUsb, 09:00
Raniutto - Legatowarsztatydla dzieci do 2. roku życia
09GRUsb, 10:30
Raniutto - Portatowarsztatydla dzieci w wieku od 2. do 4. roku życia
09GRUsb, 12:00
Raniutto - Staccatowarsztatydla dzieci w wieku od 4. do 6. roku życia
09 GRU, sb, 19:00 - JAZZ POD CHOINKĘ - WOJTEK KAROLAK TRIOkoncert zewnętrzny
10GRUnd, 17:00
BRILLANTE 2017/2018Z batutą i MoCartemkoncert symfoniczny
11 GRU, pn, 19:00 - ANIA RUSOWICZ I GOŚCIE - BIGBITOWE PASTORAŁKIkoncert zewnętrzny
JUTRO13 GRUśr, 19:00
MISTERIOSO 2017/2018Filharmonicy kameralniekoncert kameralny
14GRUcz, 09:00
DoNuta taktuje - Integrakoncert kameralnydla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii i osób z dysfunkcjami
14GRUcz, 10:30
DoNuta taktuje - Integrakoncert kameralnydla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii i osób z dysfunkcjami
14GRUcz, 19:00
15GRUpt, 16:00
15GRUpt, 19:00
FESTIVO 2017/2018Mendelssohn | Pieśń pochwalnakoncert symfoniczny
16GRUsb, 12:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiwarsztatydla dzieci w wieku 4-6 lat, bez udziału opiekunów
18GRUpn, 10:00
18GRUpn, 12:00
20GRUśr, 19:00
PIANOFORTE 2017/2018Lilya Zilberstein i synowierecital
21GRUcz, 19:00
SOUNDLAB 2017/2018Royal String Quartet | LAB 3: El-quartetkoncert elektroniczny
27GRUśr, 16:00
28GRUcz, 16:00
28GRUcz, 19:00
Koncert świątecznykoncert symfoniczny
29GRUpt, 16:00
31GRUnd, 20:00
Styczeń 2018
01STYpn, 17:00
05STYpt, 19:00
FESTIVO 2017/2018Koncert prezydenckikoncert symfoniczny
07STYnd, 17:00
BRILLANTE 2017/2018Floating Christmaskoncert kameralny
07STYnd, 17:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiwarsztatydla dzieci w wieku 4-6 lat, bez udziału opiekunów
09STYwt, 09:00
DoNuta taktuje - Na razkoncert kameralnydla przedszkoli
09STYwt, 10:30
DoNuta taktuje - Na razkoncert kameralnydla przedszkoli
09STYwt, 12:00
DoNuta taktuje - Na razkoncert kameralnydla przedszkoli
09STYwt, 19:00
RUBATO 2017/2018Kapela Maliszówkoncert tradycyjny
10STYśr, 09:00
DoNuta taktuje - Na razkoncert kameralnydla przedszkoli
10STYśr, 10:30
DoNuta taktuje - Na razkoncert kameralnydla przedszkoli
10STYśr, 12:00
DoNuta taktuje - Na razkoncert kameralnydla przedszkoli
10STYśr, 19:00
MISTERIOSO 2017/2018Artysta rezydent: ASQ | Zakopowerkoncert
12STYpt, 19:00
SONORO 2017/2018Zimowa opowieśćkoncert symfoniczny
14STYnd, 17:00
SOUNDLAB 2017/2018Hauschka / Kai Angermann | LAB 4: El-materialskoncert elektroniczny
19STYpt, 19:00
FESTIVO 2017/2018Karnawałowy Brasskoncert symfoniczny
20STYsb, 09:00
Raniutto - Legatowarsztatydla dzieci do 2. roku życia
20STYsb, 10:30
Raniutto - Portatowarsztatydla dzieci w wieku od 2. do 4. roku życia
20STYsb, 12:00
Raniutto - Staccatowarsztatydla dzieci w wieku od 4. do 6. roku życia
21STYnd, 17:00
Światła północykoncert rodzinnydla dzieci od 6. roku życia z opiekunami
24STYśr, 19:00
26STYpt, 16:00
26STYpt, 19:00
FESTIVO 2017/2018Vivat Mozart!koncert symfoniczny
27STYsb, 09:00
Raniutto - Legatowarsztatydla dzieci do 2. roku życia
27STYsb, 10:30
Raniutto - Portatowarsztatydla dzieci w wieku od 2. do 4. roku życia
27STYsb, 12:00
Raniutto - Staccatowarsztatydla dzieci w wieku od 4. do 6. roku życia
29STYpn, 10:00
Ja kompozytor! – Bach versus Mendelssohnkoncert szkolnydla klas I-III
29STYpn, 12:00
Ja kompozytor! – Bach versus Mendelssohnkoncert szkolnydla klas I-III
29STYpn, 19:00
ESPRESSIVO 2017/2018Oleś Brothers & Antoni Gralakkoncert jazzowy
31STYśr, 19:00
MISTERIOSO 2017/2018Nizioł | Kuropaczewskikoncert kameralny
«
2017
»
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
REPERTUAR
COOKIESAby ułatwić Tobie korzystanie z serwisu filharmonia.szczecin.pl, a także w celach statystycznych, używamy plików cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików, oznacza to, że zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Polityka prywatności | AKCEPTUJĘ