BILETY
scroll
26STYpt, 19:00
Vivat Mozart!
koncert symfoniczny
sala symfoniczna
ARTYŚCI
  • Rune Bergmann - dyrygent
UTWORY
  • Wolfgang Amadeus Mozart - Uwertura do opery „Czarodziejski flet” KV 620
  • Wolfgang Amadeus Mozart - Koncert na flet i harfę C-dur KV 299
  • Wolfgang Amadeus Mozart - Symfonia nr 40 g-moll KV 550
Muzyka jako efekt czystego natchnienia była w epoce klasycyzmu rzadkością. Utwory powstawały zazwyczaj na zamówienie księcia lub cesarza. Z kompozycji, które znalazły się w programie piątkowego koncertu, jedynie utwór na flet i harfę KV 299 powstał na zamówienie. Natomiast opera „Czarodziejski flet” oraz Symfonia g-moll KV 550 to muzyka, która jest zapowiedzią nowej epoki, wolnej od feudalnej więzi arystokrata – kompozytor.

Gdyby się dobrze zastanowić, należałoby stwierdzić, że w kręgu XVIII-wiecznych oper chyba nie ma dzieła bardziej rewolucyjnego niż „Czarodziejski flet”. Opera ta nie była owocem zamówienia jakiegoś żądnego nowych rozrywek księcia, ale jej idea zrodziła się w gronie przyjaciół. Pełną przygód i niesamowitości historię Tamina przyrządzili Emanuel Schikaneder (impresario i śpiewak), Karl Ludwig Giesecke (niemiecki aktor i librecista) oraz Mozart. Błaha opowiastka pełna stworów, dziwnych leśnych istot i wybuchów (już wówczas lubowano się w efektach!) rychło przerodziła się w operowy traktat na temat dobra i zła, mądrości i szaleństwa, bezpieczeństwa i trwogi. Najbardziej rewolucyjna kwestia została wszak ukryta w wątku głównego bohatera Tamina: oto dostąpi on stanu szlacheckiego, gdy przejdzie przez szereg prób. A zatem to nie urodzenie, ale czyny człowieka stanowić będą o jego wartości! Nie ulega kwestii, że tego typu rewolucyjne treści (korespondujące zresztą z wydarzeniami we Francji) były związane z ideologią wolnomularską – wszyscy trzej wspomniani panowie byli masonami. Dlatego też w operze wszechobecna jest na przykład liczba trzy. Tonacja uwertury, Es-dur (trzy bemole), początkowy akord powtórzony trzykrotnie, trzy damy, trzej chłopcy itd. Ciekawostką jest także fakt, że po wolnym wstępie w uwerturze usłyszymy fugato (nawiązanie do fugi), a to widomy znak ostatniego, najdojrzalszego okresu twórczości Mozarta, kiedy muzyczna przeszłość spotykała się z awangardową teraźniejszością.

Symfonia nr 40 g-moll KV 550 to jakby środek cyklu składającego się z trzech dzieł symfonicznych (nr 39 i 41). Nie posiadamy informacji o żadnym konkretnym zamówieniu na te utwory. Ale wiemy, że powstały w trudnym dla artysty roku 1788, kiedy błagalne listy o pożyczkę do Puchberga (handlarza płótnem) pisał niemal tak często jak muzykę. Nie miał z czego żyć, będąc zawieszony pomiędzy „trwogą a nadzieją” (Immer zwischen Angst und Hoffnung, słowa samego Mozarta). Publiczność epoki klasycznej nie była ciekawa cudzych dramatów, nawet jeśli były przesłonięte nienagannym gorsetem klasycznej formy, dlatego Symfonia g-moll nie biła wówczas rekordów popularności. A do głosu dochodzi tu prawdziwy niepokój, strach, a nawet udręka, jakie towarzyszyły wówczas artyście. To nie jest Mozart-ptasznik czy Mozart-żartowniś. Miast muzycznego Dyla Sowizdrzała poznajemy, podobnie jak we „Flecie”, twórcę trafionego przez pociski losu.

W solowej odsłonie koncertu usłyszymy Joannę Kowalczyk, na co dzień zasiadającą na pozycji pierwszej flecistki szczecińskiej filharmonii, oraz węgierską harfistkę, absolwentkę Akademii im. F. Liszta w Budapeszcie Mirę Farkas. Wykonanie koncertu Mozarta pewnie będzie przyjemną odmiana dla artystki usposobionej romantycznie – zauważmy bowiem, że większość repertuaru solowego na ten instrument pochodzi z XIX wieku. Panie wykonają koncert podwójny na flet i harfę KV299. Ta przebojowa kompozycja powstała podczas pobytu Mozarta w Paryżu w kwietniu 1778 roku. Zbudowana jest klasycznie z trzech części, a partie fletu i harfy zestawione są ze sobą niezwykle pomysłowo. Oba instrumenty zachowują swój charakter, na przykład flet jest śpiewny i radosny, a harfa brzmi bajkowo. Żaden nie dominuje, a pewne muzyczne spory kończą się zgodą (czyli C-dur).

Fakt, że ów koncert powstał na zamówienie, oczywiście w niczym nie umniejsza jego wartości, wszak na zamówienie powstało wiele arcydzieł. Mozart udzielał wówczas lekcji Marie-Louise-Philippine Bonnières, najmłodszej córce księcia Guînes. Książę, ponoć znakomity flecista, zamówił u Mozarta kompozycję, którą mógłby wykonywać z córką. I tak powstało arcydzieło eksponujące po raz pierwszy harfę, instrument do tamtej pory znany raczej w kręgach muzycznych amatorów. Muzyka 22-letniego kompozytora jest jeszcze pełna beztroski, ciężkie czasy dopiero nadejdą. Chociaż już ta muzyczna zabawa nie skończyła się wesoło, bo książę… rachunku za ten koncert nie uregulował.

------------------------------
dr Mikołaj Rykowski
Muzykolog i dyplomowany klarnecista, związany z Katedrą Teorii Muzyki na Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Autor książki i licznych artykułów poświęconych fenomenowi Harmoniemusik – XVIII-wiecznej praktyce zespołów instrumentów dętych. Współautor scenariuszy "Speaking concerts" i autor słownych wprowadzeń do koncertów filharmonicznych w Szczecinie, Poznaniu, Bydgoszczy i Łodzi.

FILMY I ZDJĘCIA
SZCZEGÓŁY
Vivat Mozart!
26-01-2018 19:00
sala symfonicznaFilharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
ul. Małopolska 48
70-515 Szczecin

Styczeń 2018
01STYpn, 17:00
05STYpt, 19:00
FESTIVO 2017/2018Koncert prezydenckikoncert symfoniczny
07STYnd, 17:00
BRILLANTE 2017/2018Floating Christmaskoncert kameralny
07STYnd, 17:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiwarsztatydla dzieci w wieku 4-6 lat, bez udziału opiekunów
09STYwt, 09:00
DoNuta taktuje - Na razkoncert kameralnydla przedszkoli
09STYwt, 10:30
DoNuta taktuje - Na razkoncert kameralnydla przedszkoli
09STYwt, 12:00
DoNuta taktuje - Na razkoncert kameralnydla przedszkoli
09STYwt, 19:00
RUBATO 2017/2018Kapela Maliszówkoncert tradycyjny
10STYśr, 09:00
DoNuta taktuje - Na razkoncert kameralnydla przedszkoli
10STYśr, 10:30
DoNuta taktuje - Na razkoncert kameralnydla przedszkoli
10STYśr, 12:00
DoNuta taktuje - Na razkoncert kameralnydla przedszkoli
10STYśr, 19:00
MISTERIOSO 2017/2018Artysta rezydent: ASQ | Zakopowerkoncert
12STYpt, 19:00
SONORO 2017/2018Zimowa opowieśćkoncert symfoniczny
14STYnd, 17:00
SOUNDLAB 2017/2018Hauschka / Kai Angermann | LAB 4: El-materialskoncert elektroniczny
19STYpt, 19:00
FESTIVO 2017/2018Karnawałowy Brasskoncert symfoniczny
20STYsb, 09:00
Raniutto - Legatowarsztatydla dzieci do 2. roku życia
20STYsb, 10:30
Raniutto - Portatowarsztatydla dzieci w wieku od 2. do 4. roku życia
20STYsb, 12:00
Raniutto - Staccatowarsztatydla dzieci w wieku od 4. do 6. roku życia
21STYnd, 17:00
Światła północykoncert rodzinnydla dzieci od 6. roku życia z opiekunami
24STYśr, 19:00
26STYpt, 19:00
FESTIVO 2017/2018Vivat Mozart!koncert symfoniczny
27STYsb, 09:00
Raniutto - Legatowarsztatydla dzieci do 2. roku życia
27STYsb, 10:30
Raniutto - Portatowarsztatydla dzieci w wieku od 2. do 4. roku życia
27STYsb, 12:00
Raniutto - Staccatowarsztatydla dzieci w wieku od 4. do 6. roku życia
29STYpn, 10:00
Ja kompozytor! – Bach versus Mendelssohnkoncert szkolnydla klas I-III
29STYpn, 12:00
Ja kompozytor! – Bach versus Mendelssohnkoncert szkolnydla klas I-III
29STYpn, 19:00
ESPRESSIVO 2017/2018Oleś Brothers & Antoni Gralakkoncert jazzowy
31STYśr, 19:00
MISTERIOSO 2017/2018Nizioł | Kuropaczewskikoncert kameralny
Luty 2018
02LUTYpt, 19:00
VIRTUOSO 2017/2018Beethoven nr 3koncert symfoniczny
04LUTYnd, 17:00
Piotruś kontra wilkkoncert rodzinnydla dzieci od 6. roku życia z opiekunami
05LUTYpn, 09:00
DoNuta taktuje - Na dwakoncert kameralnydla klas I-III
05LUTYpn, 10:30
DoNuta taktuje - Na dwakoncert kameralnydla klas I-III
05LUTYpn, 12:00
DoNuta taktuje - Na dwakoncert kameralnydla klas I-III
06LUTYwt, 09:00
DoNuta taktuje - Na dwakoncert kameralnydla klas I-III
06LUTYwt, 10:30
DoNuta taktuje - Na dwakoncert kameralnydla klas I-III
06LUTYwt, 12:00
DoNuta taktuje - Na dwakoncert kameralnydla klas I-III
06LUTYwt, 19:00
RUBATO 2017/2018Čači Vorbakoncert tradycyjny
07LUTYśr, 19:00
MISTERIOSO 2017/2018Filharmonicy kameralniekoncert kameralny
09LUTYpt, 19:00
PIANOFORTE 2017/2018Chopin | Brahmskoncert symfoniczny
10LUTYsb, 12:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiwarsztatydla dzieci w wieku 4-6 lat, bez udziału opiekunów
10LUTYsb, 19:00
SOUNDLAB 2017/2018Luke Vibert | LAB 5: El- vibrationkoncert elektroniczny
12LUTYpn, 10:00
12LUTYpn, 12:00
16LUTYpt, 19:00
18LUTYnd, 17:00
BRILLANTE 2017/2018Powabna nutakoncert symfoniczny
18LUTYnd, 17:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiwarsztatydla dzieci w wieku 4-6 lat, bez udziału opiekunów
19LUTYpn, 09:00
DoNuta taktuje - W trasie koncert wyjazdowydla przedszkoli
19LUTYpn, 11:00
DoNuta taktuje - W trasie koncert wyjazdowydla przedszkoli
20LUTYwt, 09:00
DoNuta taktuje - W trasie koncert wyjazdowydla przedszkoli
20LUTYwt, 11:00
DoNuta taktuje - W trasie koncert wyjazdowydla przedszkoli
21LUTYśr, 19:00
PIANOFORTE 2017/2018Chopin | Nokturnyrecital
23LUTYpt, 19:00
VIRTUOSO 2017/2018Schumann | Schӧnbergkoncert symfoniczny
24LUTYsb, 09:00
Raniutto - Legatowarsztatydla dzieci do 2. roku życia
24LUTYsb, 10:30
Raniutto - Portatowarsztatydla dzieci w wieku od 2. do 4. roku życia
24LUTYsb, 12:00
Raniutto - Staccatowarsztatydla dzieci w wieku od 4. do 6. roku życia
26LUTYpn, 19:00
ESPRESSIVO 2017/2018Michał Wróblewski i Radiostatikkoncert jazzowy
28LUTYśr, 19:00
INTERMEZZO 2017/2018Akordeonowy kolorytkoncert kameralny
«
2018
»
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
REPERTUAR
COOKIESAby ułatwić Tobie korzystanie z serwisu filharmonia.szczecin.pl, a także w celach statystycznych, używamy plików cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików, oznacza to, że zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Polityka prywatności | AKCEPTUJĘ