BILETY
scroll
20KWIpt, 19:00
Bach | Koncerty Brandenburskie
koncert barokowy
sala symfoniczna
ARTYŚCI
  • Reinhard Goebel - dyrygent
Johann Sebastian Bach
6 koncertów brandenburskich:
Nr 1 F-dur, BWV 1046
Nr 2 F-dur, BWV 1047
Nr 3 G-dur, BWV 1048
Nr 4 G-dur, BWV 1049
Nr 5 D-dur, BWV 1050
Nr 6 B-dur, BWV 1051
W roku 1802 Johann Nikolaus Forkel opublikował biografię Johanna Sebastiana Bacha, którą zakończył słowami o wydźwięku nacjonalistycznym: „I oto ten człowiek – największy dotychczas, jak i prawdopodobnie w przyszłości muzyczny poeta i orator – był Niemcem”. Lecz muzycznie sprawa nie jest tak oczywista. Forkel wyraźnie nie słuchał ze zrozumieniem koncertów brandenburskich, będących syntezą stylu włoskiego i niemieckiego.

Sześć koncertów, które przeszły do historii jako najważniejsze utwory instrumentalnego baroku, Bach zadedykował margrabiemu Brandenburgii Christianowi Ludwigowi w 1821 roku (chociaż powstały wcześniej). W tym czasie Bach dokonywał już w swojej rozległej twórczości syntezy stylów narodowych. W suitach odzywa się francuski salon taneczny, wyrafinowane fugi są śladem osiągnieć niemieckiej kontrapunktyki, z kolei w koncertach brandenburskich słychać włoskie concerto grosso. Co to oznacza?

Otóż jedną z najważniejszych zasad funkcjonujących od początku istnienia koncertów (kiedyś były to także koncerty wokalno-instrumentalne) było uzyskiwanie kontrastu brzmieniowego. Najpopularniejszy na początku był efekt echa. Podobna melodia, lecz zagrana przez inne instrumenty lub głosy wokalne. Z czasem jednak zabawa w echo zaczęła nie wystarczać. Pojawiła się rywalizacja. Oto kompozytorzy zaczęli wyposażać muzyków w melodie, które stanowiły materiał do muzycznego pojedynku, a to nieuchronnie doprowadziło do rozwijania techniki wirtuozerii instrumentalnej. Trzeba przyznać, że wiodącą rolę w rozwoju muzycznej rywalizacji czy – ujmując sprawę fachowo – stylu koncertującego miały Włochy (Wenecja, Rzym). To właśnie w Italii obserwujemy rozwój różnych typów koncertów. Jednym z najważniejszych, którego ojcem był Arcangelo Corelli, jest concerto grosso. W ramach tego typu rywalizowały ze sobą dwie grupy: wszyscy muzycy (tutti bądź ripieno) z zespołem wydzielonym w ramach całości zwanym concertino. Prawdopodobnie taki rozkład rywalizujących sił miał uzasadnienie praktyczne, ponieważ na przykład w kościołach w północnych Włoszech podczas świąt religijnych zdarzało się, że w orkiestrze obok pierwszorzędnych muzyków zasiadali służący i robotnicy, dla których gra na instrumencie była zajęciem dodatkowym. A zatem wszystko, co wymagało wysokich umiejętności muzycznych, w tym partie solowe, pozostawiano w gestii ‘profesjonalistów’ (professori – concertino), natomiast fragmenty tutti były domeną amatorów. W ten sposób względy praktyczne prawdopodobnie przyczyniły się do powstania typu concerto grosso. W większości koncertów Bacha zasada współzawodnictwa pomiędzy tutti i concertino zostaje zachowana, lecz pojawiają się także fragmenty nietypowe. Oto dość eksponowane są na przykład instrumenty dęte, co jest echem niemieckiej tradycji tzw. piszczków miejskich (II koncert: trąbka clarino, IV koncert: flety podłużne). Piszczkowie miejscy to tradycja hejnalistów i muzyków grających na wieży. Zawód Stadtpfeifer często pojawia się w familii Bachów, m.in. ojciec Bacha, Johann Ambrosius Bach, był miejskim muzykiem. W koncertach Bach kłania się zatem dwóm tradycjom – włoskiej i niemieckiej.

Koncerty usłyszymy w wykonaniu Berlin Barock Solisten, zespołu funkcjonującego od 1995 roku. Muzycy w większości pochodzą z Filharmonii Berlińskiej i specjalizują się w tzw. wykonawstwie historycznie poinformowanym (XVII i XVIII wiek). Świat muzyki dawnej jest dla dyrygenta Reinharda Goebela najchętniej zamieszkiwanym muzycznym miejscem. Zaczynał od skrzypiec (konserwatorium w Kolonii), by wzbogaciwszy swój warsztat o studia muzykologiczne (uniwersytet w Kolonii), skoncentrować się na wykonawstwie historycznym (Musica Antiqua Köln). I tak to trwa do dziś…, kiedy to muzycy zaprezentują koncerty narodowego kompozytora niemieckiego, który miał pewną słabość do stylu włoskiego.

------------------------------
dr Mikołaj Rykowski
Muzykolog i dyplomowany klarnecista, związany z Katedrą Teorii Muzyki na Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Autor książki i licznych artykułów poświęconych fenomenowi Harmoniemusik – XVIII-wiecznej praktyce zespołów instrumentów dętych. Współautor scenariuszy "Speaking concerts" i autor słownych wprowadzeń do koncertów filharmonicznych w Szczecinie, Poznaniu, Bydgoszczy i Łodzi.

FILMY I ZDJĘCIA
Mecenasem koncertu Veriko Tchumburidze | Zwyciężczyni 15. Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego jest Lesław Siemaszko.
Mecenas
Logo Siemaszko
SZCZEGÓŁY
Bach | Koncerty Brandenburskie
20-04-2018 19:00
sala symfonicznaFilharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
ul. Małopolska 48
70-515 Szczecin

Kwiecień 2018
04KWIśr, 19:00
06KWIpt, 19:00
VIRTUOSO 2017/2018 | Filharmonia. Ostrożnie, wciąga!!!Rachmaninow | Szostakowiczkoncert symfoniczny
07KWIsb, 09:00
Raniutto - Legatowarsztatydla dzieci do 2. roku życia
07KWIsb, 10:30
Raniutto - Portatowarsztatydla dzieci w wieku od 2. do 4. roku życia
07KWIsb, 12:00
Raniutto - Staccatowarsztatydla dzieci w wieku od 4. do 6. roku życia
08KWInd, 17:00
Piękna i bestiakoncert rodzinnydla dzieci od 6. roku życia z opiekunami
08KWInd, 17:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiwarsztatydla dzieci w wieku 4-6 lat, bez udziału opiekunów
09KWIpn, 09:00
DoNuta taktuje - Na dwakoncert kameralnydla klas I-III
09KWIpn, 10:30
DoNuta taktuje - Na dwakoncert kameralnydla klas I-III
09KWIpn, 12:00
DoNuta taktuje - Na dwakoncert kameralnydla klas I-III
10KWIwt, 09:00
DoNuta taktuje - Na dwakoncert kameralnydla klas I-III
10KWIwt, 10:30
DoNuta taktuje - Na dwakoncert kameralnydla klas I-III
10KWIwt, 12:00
DoNuta taktuje - Na dwakoncert kameralnydla klas I-III
10KWIwt, 19:00
RUBATO 2017/2018Kapela ze Wsi Warszawa i mazowieccy wirtuozikoncert tradycyjny
13KWIpt, 19:00
FESTIVO 2017/2018 | Filharmonia. Ostrożnie, wciąga!!!Symphonic klezmerkoncert symfoniczny
14KWIsb, 12:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiwarsztatydla dzieci w wieku 4-6 lat, bez udziału opiekunów
14KWIsb, 19:00
SOUNDLAB 2017/2018Hashtag Ensamble | LAB 7 : El-witkackoncert elektroniczny
15KWInd, 17:00
BRILLANTE 2017/2018Artysta rezydent: ASQkoncert symfoniczny
17KWIwt, 10:00
17KWIwt, 12:00
18KWIśr, 19:00
INTERMEZZO 2017/2018Pomeranian Youth Big Band koncert kameralny
20KWIpt, 19:00
VIRTUOSO 2017/2018Bach | Koncerty Brandenburskiekoncert barokowy
22KWInd, 17:00
BRILLANTE 2017/2018Paganini na wesołokoncert symfoniczny
22KWInd, 17:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiwarsztatydla dzieci w wieku 4-6 lat, bez udziału opiekunów
23KWIpn, 19:00
ESPRESSIVO 2017/2018Aga Derlak Triokoncert jazzowy
25KWIśr, 19:00
MISTERIOSO 2017/2018Filharmonicy kameralniekoncert kameralny
27KWIpt, 16:00
27KWIpt, 19:00
SONORO 2017/2018 | Filharmonia. Ostrożnie, wciąga!!!Ravelkoncert symfoniczny
Maj 2018
05MAJsb, 12:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiwarsztatydla dzieci w wieku 4-6 lat, bez udziału opiekunów
06MAJnd, 17:00
Powrót do przyszłościkoncert rodzinnydla dzieci od 6. roku życia z opiekunami
06MAJnd, 17:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiwarsztatydla dzieci w wieku 4-6 lat, bez udziału opiekunów
08MAJwt, 09:00
DoNuta taktuje - W trasie koncert wyjazdowydla przedszkoli
08MAJwt, 11:00
DoNuta taktuje - W trasie koncert wyjazdowydla przedszkoli
08MAJwt, 19:00
RUBATO 2017/2018Dagadanakoncert tradycyjny
09MAJśr, 09:00
DoNuta taktuje - W trasie koncert wyjazdowydla przedszkoli
09MAJśr, 11:00
DoNuta taktuje - W trasie koncert wyjazdowydla przedszkoli
11MAJpt, 19:00
FILM-HARMONY 2017/2018 | Filharmonia. Ostrożnie, wciąga!!!Alfred Schnittke | Filmowa suitakoncert symfoniczny
14MAJpn, 10:00
Ja, kompozytor! – Dvořák versus Griegkoncert szkolnydla klas I-III
14MAJpn, 12:00
Ja, kompozytor! – Dvořák versus Griegkoncert szkolnydla klas I-III
16MAJśr, 19:00
INTERMEZZO 2017/2018Szczecińska Młodzieżowa Orkiestra Kameralnakoncert kameralny
18MAJpt, 19:00
FILM-HARMONY 2017/2018Łukasz Targosz | Filmowa suita koncert symfoniczny
19MAJsb, 09:00
Raniutto - Legatowarsztatydla dzieci do 2. roku życia
19MAJsb, 10:30
Raniutto - Portatowarsztatydla dzieci w wieku od 2. do 4. roku życia
19MAJsb, 12:00
Raniutto - Staccatowarsztatydla dzieci w wieku od 4. do 6. roku życia
19MAJsb, 19:00
ESPRESSIVO 2017/2018Gregory Porter | Wieczór symfoniczny koncert jazzowy
21MAJpn, 09:00
DoNuta taktuje - Integrakoncert kameralnydla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii i osób z dysfunkcjami
21MAJpn, 11:00
DoNuta taktuje - Integrakoncert kameralnydla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii i osób z dysfunkcjami
22MAJwt, 09:00
DoNuta taktuje - Integrakoncert kameralnydla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii i osób z dysfunkcjami
22MAJwt, 11:00
DoNuta taktuje - Integrakoncert kameralnydla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii i osób z dysfunkcjami
23MAJśr, 19:00
MISTERIOSO 2017/2018Makedonissimo koncert kameralny
25MAJpt, 16:00
25MAJpt, 19:00
FILM-HARMONY 2017/2018Korngold | Prokofiewkoncert symfoniczny
26MAJsb, 09:00
Raniutto - Legatowarsztatydla dzieci do 2. roku życia
26MAJsb, 10:30
Raniutto - Portatowarsztatydla dzieci w wieku od 2. do 4. roku życia
26MAJsb, 12:00
Raniutto - Staccatowarsztatydla dzieci w wieku od 4. do 6. roku życia
27MAJnd, 17:00
SOUNDLAB 2017/2018Laurie Anderson | LAB 8 : El- beginningkoncert elektroniczny
«
2018
»
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
REPERTUAR
COOKIESAby ułatwić Tobie korzystanie z serwisu filharmonia.szczecin.pl, a także w celach statystycznych, używamy plików cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików, oznacza to, że zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Polityka prywatności | AKCEPTUJĘ