Trudno dziś uwierzyć, że uwielbiany przez publiczność i wykonawców I koncert fortepianowy b-moll op. 23 Piotra Czajkowskiego nie spodobał się jego przyjacielowi, pianiście Nikołajowi Rubinsteinowi, który miał być adresatem dedykacji i pierwszym wykonawcą dzieła. Rosyjski wirtuoz uznał utwór za banalny, a nawet doradzał kompozytorowi poprawki, które ten jednak odrzucił. W tej sytuacji prawykonania koncertu dokonał w 1875 roku z bostońską orkiestrą słynny niemiecki pianista i dyrygent Hans von Bülow. Z Orkiestrą Filharmonii w Szczecinie koncert ten wykona znakomity pianista ze Szwecji Peter Jablonski.
Drugą najpopularniejszą kompozycją w dorobku Czajkowskiego, choć o zupełnie innym wydźwięku, pozostaje ostatnie dzieło rosyjskiego twórcy, VI symfonia h-moll op. 74 „Patetyczna”. Przepojony emocjonalnością utwór jest również jednym z najbardziej tajemniczych – przez długi czas podejrzewano, że ukryty jest w nim program. Dopiero w ostatnich latach zaczęto bardziej otwarcie mówić o niespodziewanej śmierci kompozytora, która mogła być spowodowana nie zachorowaniem na cholerę, jak wcześniej tłumaczono, lecz wymuszonym samobójstwem z powodu odkrytego homoseksualizmu kompozytora. W tym kontekście symfonia przybiera formę requiem pisanego dla samego siebie i swoistego pożegnania ze światem.
Premiera „Wilhelma Tella” - ostatniej z oper Gioacchina Rossiniego - w Paryżu w 1829 roku, pomimo znakomitej obsady i bardzo szczegółowej pracy nad dziełem, nie osiągnęła sukcesu. Choć akcja rozgrywa się w czternastowiecznej Szwajcarii, to polityczny wydźwięk utworu niepokoił ówczesnych władców, głównie Habsburgów, przez co dzieło bywało skracane i cenzurowane. Najczęściej wykonywanym fragmentem opery, rzadko goszczącej na deskach teatrów, pozostaje orkiestrowa uwertura.
Die Ausstellung ist während der Veranstaltung verfügbar
Oparte na rytmiczności kompozycji malarstwo Tomasza Lubaszki precyzyjnie operuje napięciem. Przyciąga widza i wprowadza go w harmonijny, monochromatyczny świat kolorów i płaszczyzn. Płynące z obrazów wrażenie intymności i medytacyjności stanowi kontrapunkt do monumentalności, którą artysta osiąga poprzez skrupulatną redukcję krajobrazu do jego abstrakcji. Tu świat jest tylko pretekstem do malarskich eksperymentów z formą i barwą, w wyniku których powstają kadry cudownie proste i w tajemniczy sposób złożone.
DETAILS
Rossini | Czajkowski
23-11-2018 19:00

Großer KonzertsaalFilharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
ul. Małopolska 48
70-515 Szczecin