ADOLESCENT
AUSSTELLUNG
Do projektu Fundacji Upside Art „Adolescent” zostali zaproszeni: Michał Banasik, Rafał Kowalski, Paweł Książek, Bartek Otocki, Łukasz Patelczyk, Piotr Pauk, Remigiusz Suda, SIKSA, Katarzyna Szeszycka, Anna Taut, Damian „Czarnobyl” Terlecki, Aleksandra Waliszewska, Małgorzata Wielek-Mandrela, Kacper Zieliński. Są to uznani artyści wypowiadający się głównie w medium malarskim, jednakże nie wszyscy użyli tego środka wyrazu w odpowiedzi. Większość z kilkudziesięciu prac, które zostaną zaprezentowane na tej wystawie to realizacje premierowe.
OTWARCIE WYSTAWY12DEZMi, 20:30
Wernisaż 12 grudnia 2018, o godz. 20:30 w galerii Poziom 4. Filharmonii w Szczecinie otworzy SIKSA, duet złożony z wokalistki i basisty. Artyści sami swoją twórczość nazywają „buntem na zamówienie bez organizowania przetargów”. Tworzą jedyne w swoim rodzaju widowisko, łączące w sobie elementy punkowego koncertu i teatralnego performance będącego artystyczną oraz ideologiczną prowokacją. SIKSA nie boi się mocnych słów. Obnażając hipokryzję współczesnego świata, wyprowadza odbiorców ze strefy komfortu oraz pozostawia odartych ze złudzeń i masek przywdziewanych na co dzień.

Projektowi „Adolescent” towarzyszy tekst napisany przez dr. Krzysztofa Łukomskiego.

„Większość z nas pamięta okres dojrzewania jako rodzaj podwójnej negatywności: nie mogąc już dłużej być dziećmi, nie jesteśmy jeszcze zdolni do bycia dorosłymi”

Julian Barnes


Nie prosiłem się o to by się urodzić. Nikt inny też nie. Wielkość i złożoność świata sprawia, że czuję się mały i wolny od odpowiedzialności. Wydaje mi się że jedyną ważną rzeczą do roboty jest podejmować próby i spędzać dobrze czas. Rozumiesz to uczucie?”* Aby odpowiedzieć na pytanie zadane przez nastoletniego bohatera powieści Erlenda Loe, potrzeba nam wyrafinowanej umiejętności powrotu do czasu, o którym słusznie/niesłusznie* programowo zapominamy, kiedy stajemy się dorosłymi. Ten przedział wiekowy pomiędzy późną podstawówką a końcem liceum, to okres prób i powolnej akceptacji własnych niepowodzeń, przekuwanych w lekcje życia, które z czasem, w miarę rozwoju kolekcji wzlotów i upadków w starszym okresie bytności, zaczynamy uromantyczniać i resentymentalizować. Do tej specyficznej poetyki wrażeń i emocjonalności odwołuje się tytułowe pojęcie wystawy „Adolescent”. W języku angielskim oznacza ono w zasadzie to, co polskie słowo „Nastoletni”, ale w rzeczywistości odmienność lingwistyczna i kulturowa pozostawia ów wyraz niemożliwym do odpowiedzialnej translacji na język polski. Gdybyśmy jednak byli uparci, możemy spróbować tłumaczeń literalnych i pośrednich. „Adolescent” to inaczej „dojrzewający” lub dokładniej „rosnący ku dorosłości”. To wzrastanie, jak w powyższym cytacie z ikonicznej norweskiej powieści o perypetiach „Naiwnego” w drodze ku osiągnięciu dojrzałości, nie zna limitów. Podwójna negatywność, o której pisał Julian Barnes, zawiera się w przedziale czasowym między uwolnieniem spojrzenia (i swobody działania): od odprowadzania wzrokiem przez dorosłych w dzieciństwie, nim samemu stanie się owym „patrzącym” dorosłym. Górna granica dojrzewania to zwyczajowo pakt zaakceptowania tzw. norm społecznych i obyczajowych (szczególnie w kulturach o wysokim standardzie zasad i nadzoru postępowania oraz rygorze wydawania opinii o wszystkich, którzy owym normom nie chcą się podporządkować), które niedojrzałą wciąż istotę mają podporządkować lub skazać na „wieczną niedojrzałość” (co zresztą pewna konserwatywna i dorosła grupa społeczna chętnie robi dzięki systemowi reguł, ocen i kar). Być może, jak próbuje udowodnić amerykańska popkultura (w postaci bohaterów popularnych teenage-seriali), nastolatki dziś są o wiele dojrzalsze niż w poprzednich pokoleniach, mniej rozrabiają, a nawet jeśli, to w zorganizowany sposób, wzmocniony wikiwiedzą i wszędobylskim „google search”, znacznie wcześniej niż kiedyś „przeczuwając”, kiedy „wrócą dorośli”; „wszystko podobno bardziej planują”, zmyślnie organizują i rozprawiają się z wyzwaniami bardzo już postmodernistycznej „współczesności”, w której komunikację międzyludzką zastąpiły jej substytuty i algorytmy (istotne jest zrozumienie ironii zawartej w języku, w pojęciach wyrażających nowe „religie młodości”, zaprojektowane, o paradoksie, dla dojrzewających przez już dojrzałych, wyznaczane przez rytualne i pełne ukrytej kontroli narzędzia - smartfony, które de facto ogłupiają i uzależniają od znajdywania szybkich i prostych rozwiązań zamiast dochodzenia do pewnych rezultatów przez dłuższe, doświadczalne „praktyki poszukiwania”, wreszcie media rzekomo „społecznościowe”, które w istocie znacząco alienują jednostki).

W powszechnej opinii dorosłych, jeszcze bardziej dziś niż chyba kiedykolwiek wcześniej, „młodzi” są zupełnie „nieprzygotowani do życia”. Ale czy rzeczywiście i co to właściwie znaczy? W mowie potocznej pojawia się od czasu do czasu wyrażenie mające to współcześnie dookreślić: „świadomie przedłużane dzieciństwo” (w języku angielskim, a bardziej nawet amerykańskim, sformułowane w odniesieniu do wiecznych „nastolatków” jako „prolonged adolescence”). Od zawsze przeczuwałem, że w określeniach typu „wieczny student” czy beznadziejnych uproszczeniach (i kliszach) w rodzaju: „jesteś ciągle jak nastolatka”, kryje się zazdrość już mocno dojrzałych o pewną wyjątkową wrażliwość, którą zwykle traci się, nie tyle z wiekiem, co raczej obrastając rutyną wykonywanej pracy i powtarzalnymi mechanizmami tzw. „dorosłego życia” (nie dotyczy to jednak wszystkich równo, ale jednakże i tak tworzy fałszywy obraz tego, „jak być powinno” w powszechnym mniemaniu pewnej konserwatywnej obyczajowo korporacji „dorosłej większości społeczeństwa”).

Symptomami dojrzewania w jego psychologicznym aspekcie są, po pierwsze, bycie w stanie pewnego ciągłego oczekiwania na coś co ma nastąpić, pozwalające na niezwykłą kreatywność i po drugie, niepoddawanie się regułom określanym z zewnątrz. Jednocześnie, ujawnia się także w tym okresie wzmożona potrzeba usankcjonowania pewności siebie i „odnalezienia się” wobec świata (uwiarygadniające własną podmiotowość i wyjątkowość), a także, niczym w grze (komputerowej), walka z czyhającymi na każdym kroku odkryciami „prawd o życiu”, drobnymi przykrości i seriami większych niepowodzeń i załamań (wynikających, a jakże, z zaprojektowanej przez świat dorosłych konkurencyjności, rozumianej jako wyścig jednostek w celu osiągnięcia większego zysku, coraz chętniej w dobie późnego kapitalizmu wmawianej nastolatkom, jako normy właściwej dla opisania wyzwań dorosłości), które w okresie dziecięcym były dotychczas obojętne, czy neutralne. Ideologia gromadzenia kapitału „ku dorosłości” ma organizować wszelkie dziedziny życia, w tym także pragnienia i uczucia. W pamiętnym filmie Soffi Coppoli zatytułowanym „Virgin Suicides”*** jeden z jego bohaterów, Jeffrey, trafnie określa różnicę między paradygmatami dojrzewania, a wizjami zaprogramowanej dorosłości: „We realized that the version of the world they rendered for us was not the world they really believed in...” (tłum. „Zdaliśmy sobie sprawę, że wersja świata, który dla nas stworzyli, nie była światem, w który oni sami naprawdę wierzyli”). Ten w zasadzie odwieczny paradoks, pozwala nam może mieć nadzieję, że owe/owi przedłużający swą młodość nastolatkowie/nastolatki, z pokolenia na pokolenie, będą coraz bardziej wyczuleni na „ściemy” dorosłych i wezmą sprawy w swoje ręce****, zanim dorośli zupełnie zapomną jak to było być niepokornymi, ale bardzo twórczymi istotami. W przeciwnym razie grozi nam wylęgarnia podobnych do siebie, spacyfikowanych, zbyt wcześnie dorosłych nastoletnich, których poeta i artysta, Wojtek Bąkowski (lider grupy Niwea) w pokoleniowym utworze sprzed paru lat trafnie określił tak: „Miły, miły, miły, miły młody człowiek” . A takich „miłych” zdecydowanie łatwiej poddawać kontroli. Wy, „Adolescenci przyszłości”, kiedy Wasze wersje z przyszłości będą do Was przemawiać i Was pouczać, wykrzyczcie głośno swoją niezgodę! Jeśli zbyt głęboko zanurkujecie w e-rzeczywistość, którą niektórzy dorośli zaprojektowali, by uśpić Waszą czujność, ten świat rzeczywiście czeka zagłada. Nie dajcie się zwieść lub raczej zawierzcie głosowi, wyrażonemu przez Holdena, bohatera pamiętnej powieści Salingera („Buszujący w zbożu”): „Niektóre rzeczy powinny by zostawać zawsze niezmienione. Żeby można je wpakować do jednej z tych wielkich oszklonych szaf i tak je przechowywać”.

* niepotrzebne skreślić
** wg oryginału: I did not ask to be born. Neither did anyone else. The size and complexity of the universe makes me feel so small and free of responsibility. It makes me feel that the only meaningful thing to do is to try and have a good time. Do you understand that feeling?; Naiwny. Super. Erlend Loe, wydanie polskie, Zysk i S-ka. Rok wydania: 2002.
*** tytuł filmu, jak wiele innych zresztą, został irracjonalnie i w iście neo-purytańskim stylu, przetłumaczony na język polski jako „Przekleństwa niewinności”, zamiast dosłownie jako „Dziewicze samobójstwa”, co choć jest zręcznym wybiegiem językowym, stanowi także o symptomatycznym wskazaniu, jak zwykle drobnomieszczańska kultura wzmożenia właściwej „obyczajowości” próbuje unikać konfrontacji z tym, co nie mieści się w przyjętych ideałach „moralności”;
**** marzenia niektórych dorosłych o perspektywie przejęcia realnej władzy przez młodych pojawiają się od czasu do czasu, np. w postaci promowania tzw. „parlamentów młodzieżowych” lub „oksfordzkich dyskusji” o świecie urządzanych przez licealistów, które mają pokazać nastolatkom, że już wkrótce w taki właśnie sposób zaczną organizować zarządzanie życiem i „zasobami”)


Organizator: Fundacja Upside Art
Współorganizator: Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
Partnerzy:
Akademia Sztuki w Szczecinie
Miejsce Sztuki 44 w Świnoujściu

Zadanie publiczne jest współfinansowane ze środków budżetu Województwa Zachodniopomorskiego

 
VIDEOS UND FOTOS
März 2019
01MÄRFr, 13:00
01MÄRFr, 15:00
01MÄRFr, 19:00
PIANOFORTE 2018/2019Czwórki Beethovena Sinfonisches Konzert
02 MÄR, Sa, 18:00 - GRUPA MoCarta I PRZYJACIELEkoncert zewnętrzny
02 MÄR, Sa, 20:30 - GRUPA MoCarta I PRZYJACIELEkoncert zewnętrzny
03 MÄR, So, 16:00 - MUZYKA ZESPOŁU QUEEN SYMFONICZNIEkoncert zewnętrzny
03 MÄR, So, 19:30 - MUZYKA ZESPOŁU QUEEN SYMFONICZNIEkoncert zewnętrzny
04MÄRMo, 19:00
05MÄRDi, 09:00
DoNuta taktuje – Na razKammerkonzertdla przedszkoli
05MÄRDi, 10:30
DoNuta taktuje – Na razKammerkonzertdla przedszkoli
05MÄRDi, 12:00
DoNuta taktuje – Na razKammerkonzertdla przedszkoli
05MÄRDi, 19:00
RUBATO 2018/2019Robert Bisha & Albański Chór IzopolifonicznyTraditionelles Konzert
06MÄRMi, 09:00
DoNuta taktuje – Na razKammerkonzertdla przedszkoli
06MÄRMi, 10:30
DoNuta taktuje – Na razKammerkonzertdla przedszkoli
06MÄRMi, 12:00
DoNuta taktuje – Na razKammerkonzertdla przedszkoli
07MÄRDo, 19:00
SOUNDLAB 2018/2019Strawiński | Lab 6: El-recompositionSinfonisches Konzert
08MÄRFr, 13:00
08MÄRFr, 15:00
08MÄRFr, 19:00
VIRTUOSO 2018/2019Schnittke | RachmaninowSinfonisches Konzert
09MÄRSa, 09:00
Raniutto - LegatoWorkshopsdla dzieci do 2. roku życia
09MÄRSa, 10:30
Raniutto - PortatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 2. do 4. roku życia
09MÄRSa, 12:00
Raniutto - StaccatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 4. do 6. roku życia
10MÄRSo, 17:00
Czy jedzie z nami Mozart?FamilienkonzertKinder ab 6 Jahren mit Erwachsenenbegleitung
10MÄRSo, 17:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami FilharmoniiWorkshopsfür Kinder im Alter von 3 bis 6 Jahren, ohne erwachsene Begleiter
11 MÄR, Mo, 19:00 - MICHAŁ BAJOR - OD KOFTY... DO KORCZAkoncert zewnętrzny
12MÄRDi, 10:00
Droga do Oza Schulkonzertdla klas IV-VIII
12MÄRDi, 12:00
Droga do Oza Schulkonzertdla klas IV-VIII
12 MÄR, Di, 19:00 - SŁAWEK UNIATOWSKI - "METAMORPHOSIS"koncert zewnętrzny
13MÄRMi, 19:00
PIANOFORTE 2018/2019Laureaci konkursów | Dmitry Masleevrecital
14MÄRDo, 19:00
15MÄRFr, 13:00
15MÄRFr, 15:00
15MÄRFr, 19:00
DECISO 2018/2019Staatskapelle Weimar | KarabitsSinfonisches Konzert
16MÄRSa, 09:00
Raniutto - LegatoWorkshopsdla dzieci do 2. roku życia
16MÄRSa, 10:30
Raniutto - PortatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 2. do 4. roku życia
16MÄRSa, 12:00
Raniutto - StaccatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 4. do 6. roku życia
16 MÄR, Sa, 17:00 - SZCZECIN JAZZ 2019 MAJKA JEŻOWSKA & SZCZECIN JAZZkoncert zewnętrzny
16 MÄR, Sa, 19:00 - SZCZECIN JAZZ 2019 MAJKA JEŻOWSKA & SZCZECIN JAZZkoncert zewnętrzny
17MÄRSo, 19:00
BRILLANTE 2018/2019Anna Jurksztowicz | Krzesimir DębskiKonzert
18 MÄR, Mo, 20:00 - SZCZECIN JAZZ 2019 KENNY GARRETTkoncert zewnętrzny
19MÄRDi, 19:00
20 MÄR, Mi, 19:00 - 10 TENOROWkoncert zewnętrzny
MORGEN21 MÄRDo, 10:00
akcja społeczna Słyszę Dobre DźwiękiGra o tongra edukacyjnadla klas V-VI szkół podstawowych
22MÄRFr, 13:00
22MÄRFr, 15:00
22MÄRFr, 19:00
VIRTUOSO 2018/2019 | Preludium Talentów Waarts gra ProkofiewaSinfonisches Konzert
23 MÄR, Sa, 17:00 - SYMPHONICAkoncert zewnętrzny
23 MÄR, Sa, 20:00 - SYMPHONICAkoncert zewnętrzny
25MÄRMo, 09:00
DoNuta taktuje – Na dwaKammerkonzertdla klas I-III
25MÄRMo, 10:30
DoNuta taktuje – Na dwaKammerkonzertdla klas I-III
25MÄRMo, 12:00
DoNuta taktuje – Na dwaKammerkonzertdla klas I-III
26MÄRDi, 09:00
DoNuta taktuje – Na dwaKammerkonzertdla klas I-III
26MÄRDi, 10:30
DoNuta taktuje – Na dwaKammerkonzertdla klas I-III
26MÄRDi, 12:00
DoNuta taktuje – Na dwaKammerkonzertdla klas I-III
29MÄRFr, 13:00
29MÄRFr, 15:00
29MÄRFr, 19:00
GRANDIOSO 2018/2019Mahler 2Sinfonisches Konzert
31MÄRSo, 19:00
MISTERIOSO 2018/2019Buxtehude | Membra Jesu Nostri koncert muzyki dawnej
April 2019
01APRMo, 10:00
Droga do Oza Schulkonzertdla klas IV-VIII
01APRMo, 12:00
Droga do Oza Schulkonzertdla klas IV-VIII
02APRDi, 19:00
INTERMEZZO 2018/2019Prosto ze Szczecina | Michał FrancuzKammerkonzert
04APRDo, 19:00
SOUNDLAB 2018/2019Shiva Feshareki | Lab 7: El-vinylElektronisches Konzert
05APRFr, 13:00
05APRFr, 15:00
05APRFr, 19:00
SONORO 2018/2019Mozart | Haydn Sinfonisches Konzert
07APRSo, 17:00
Czy mnie jeszcze pamiętasz? Seniorita w FilharmoniiFamilienkonzertKinder ab 6 Jahren mit Erwachsenenbegleitung
07APRSo, 17:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami FilharmoniiWorkshopsfür Kinder im Alter von 3 bis 6 Jahren, ohne erwachsene Begleiter
09APRDi, 09:00
DoNuta taktuje – W trasiekoncert wyjazdowydla przedszkoli
09APRDi, 11:00
DoNuta taktuje – W trasiekoncert wyjazdowydla przedszkoli
09APRDi, 19:00
RUBATO 2018/2019Alentejo Cantado (Portugalia)Traditionelles Konzert
10APRMi, 09:00
DoNuta taktuje – W trasiekoncert wyjazdowydla przedszkoli
10APRMi, 11:00
DoNuta taktuje – W trasiekoncert wyjazdowydla przedszkoli
12APRFr, 13:00
12APRFr, 15:00
12APRFr, 19:00
SONORO 2018/2019Walewska | Pieśni Karłowicza Sinfonisches Konzert
13APRSa, 09:00
Raniutto - LegatoWorkshopsdla dzieci do 2. roku życia
13APRSa, 10:30
Raniutto - PortatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 2. do 4. roku życia
13APRSa, 12:00
Raniutto - StaccatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 4. do 6. roku życia
13APRSa, 19:00
ENERGICO 2018/2019Mitch & Mitch | ENERGICOKonzert
17APRMi, 19:00
PIANOFORTE 2018/2019Laureaci konkursów | Boris Giltburgrecital
24APRMi, 19:00
MISTERIOSO 2018/2019Filharmonicy kameralnie | Cztery struny świataKammerkonzert
26APRFr, 13:00
26APRFr, 15:00
26APRFr, 19:00
SONORO 2018/2019Sibelius | Lutosławski | CzajkowskiSinfonisches Konzert
28APRSo, 19:00
BRILLANTE 2018/2019Grażyna Auguścik | Jazz | OrkiestraKonzert
30APRDi, 19:00
«
2019
»
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
REPERTUAR
COOKIESUm Ihnen die Nutzung der Webseite filharmonia.szczecin.pl zu erleichtern sowie zu Statistikzwecken werden Cookies verwendet. Wenn Sie diese Art von Dateien nicht blockieren, stimmen Sie der Verwendung und Speicherung auf Ihrem Gerät zu. Über die Einstellungen Ihres Browsers kann die Verwendung von Cookies gesteuert werden.
Datenschutzerklärung | Datenschutzbedingungen | ICH STIMME ZU