
Określany jako „nieustraszony, odważny i emanujący życiem” („San Diego Union-Tribune”) oraz „błyskotliwy i charyzmatyczny dyrygent o niepodważalnej sile wyrazu” („Leipzig Volkszeitung”), Ken-David Masur świętuje swój szósty sezon jako dyrektor muzyczny Milwaukee Symphony Orchestra oraz główny dyrygent Civic Orchestra of the Chicago Symphony.
Kadencja Masura w Milwaukee wyróżnia się innowacyjnym, tematycznym programowaniem. Wśród najważniejszych wydarzeń znalazły się: festiwal poświęcony muzyce lat 30., czyli czasom budowy Bradley Symphony Center; Water Festival, ukazujący współpracę z lokalnymi partnerami zajmującymi się ochroną i edukacją wodną; oraz inauguracyjny, ogólnomiejski Bach Festival, ukazujący ponadczasowe piękno muzyki J.S. Bacha w ciągle zmieniającym się świecie. Masur zainicjował również wielosezonowy program rezydencji artystycznych i poprowadził entuzjastycznie przyjęte wykonania wielkich dzieł chóralnych, w tym półsceniczną wersję „Peer Gynta”. W obecnym sezonie, którego motywem przewodnim jest nieustanny dialog między słowem a muzyką, kontynuuje współpracę z bas-barytonem Dashonem Burtonem i dyryguje „Oratorium na Boże Narodzenie” Bacha. W Chicago prowadzi Civic Orchestra – czołową orkiestrę szkoleniową Chicago Symphony – realizując różnorodne programy, w tym coroczny Bach Marathon.
Latem 2024 roku Masur zadebiutował na Oregon Bach Festival oraz powrócił na Tanglewood Festival, gdzie poprowadził Boston Symphony Orchestra podczas wieczoru z muzyką filmową Johna Williamsa oraz koncertu upamiętniającego wieloletniego dyrektora muzycznego BSO, Seijiego Ozawę. W tym sezonie ponownie występuje z orkiestrami w Louisville, Kolorado i Omaha, a we wrześniu zadebiutował w ramach głównego cyklu koncertowego New York Philharmonic. W październiku zadebiutował także w głównym cyklu koncertowym Chicago Symphony, wykonując program z udziałem solistki Anne-Sophie Mutter.
Masur dyrygował wieloma renomowanymi orkiestrami na całym świecie, w tym Los Angeles Philharmonic, Baltimore, Chicago, Detroit, National i San Francisco Symphony, Orchestre National de France, Minnesota Orchestra, Rochester Philharmonic, Kristiansand Symphony z Norwegii i Yomiuri Nippon Symphony z Tokio. Regularnie występuje także na festiwalach Ravinia, Tanglewood, Hollywood Bowl, Grant Park i Verbier. Wcześniej pełnił funkcję dyrygenta-asystenta Boston Symphony, głównego dyrygenta-gościa Munich Symphony, dyrygenta-asystenta San Diego Symphony oraz dyrygenta-rezydenta San Antonio Symphony.
Edukacja muzyczna i praca z młodymi artystami odgrywają w życiu Masura szczególną rolę. Oprócz pracy z Civic Orchestra of Chicago prowadził orkiestry i mistrzowskie kursy w Peck School of the Arts Uniwersytetu Wisconsin-Milwaukee, New England Conservatory, Manhattan School of Music, Boston University, Boston Conservatory, Bunka Kaikan Chamber Orchestra w Tokio, Tanglewood Music Center Orchestra oraz The Juilliard School, gdzie w poprzednim sezonie dyrygował Juilliard Orchestra.
Masur z pasją wspiera muzykę współczesną – dyrygował i zamawiał dziesiątki nowych dzieł, z których wiele miało swoje premiery na Chelsea Music Festival – corocznym letnim festiwalu w Nowym Jorku, który Masur współtworzy i którym kieruje wspólnie z żoną, pianistką Melindą Lee Masur. Festiwal, który w 2024 roku świętował 15-lecie, został nazwany przez „The New York Times” „klejnotem wśród festiwali”, a „TimeOutNY” określił go jako „imponujące wzbogacenie kulturalnego krajobrazu Nowego Jorku”.
Ken-David Masur z rodziną z dumą nazywa Milwaukee swoim domem i z radością odkrywa uroki „Trzeciego Wybrzeża”.
---
Na zdjęciu Ken-David Masur, fot. materiały promocyjne artysty