SOUNDLAB

Hauschka: nominacja do Oscara i eksperymenty muzyczne

AKTUALNOŚCI | 27-12-2017
Od czasu wydania debiutanckiego albumu ‘Substantial’ w 2004 roku, Volker Bertelmann, czyli Hauschka, powoli, ale pewnie zdobywał swoją reputację twórcy pomysłowej, wyróżniającej się muzyki fortepianowej. Zainteresował się także kompozycją muzyki filmowej, tworząc oprawę do filmów dokumentalnych i pełnometrażowych. Za jeden z nich – „Lion. Droga do domu” – otrzymał w 2017 r. nominację do Oscara. Hauschka wystąpi w Filharmonii już 14 stycznia o godzinie 17.00. Bilety w cenie 20-10 zł można kupić w kasach Filharmonii i na filharmonia.szczecin.pl


Moja praca solowa jest całkowicie autonomiczna i sam, od początku decyduję o każdym kroku, bez żadnych wpływów z zewnątrz – mówi Volker Bertelmann. Przygoda z syntezatorami zawiodła kompozytora do idei uzyskania podobnych brzmieniowo efektów, lecz metodami nieeletronicznymi, tzn. poprzez preparację fortepianu. Odkrył, że poprzez wkładanie przeróżnych przedmiotów do instrumentu może modyfikować jego brzmienie w stronę przypominającą gitarę basową, indyjski gamelan albo perkusję. Nagle wszystkie wcześniejsze doświadczenia zaczęły procentować. Album „The Prepared Piano” ujawnił klasyczną wrażliwość muzyczną oraz zainteresowania popkulturowe. Kolejne projekty Hauschki zaczęła zaskakiwać zmiennością stylów i współpracą z rozmaitymi formacjami i artystami. W przypadku ‘What If’, zdecydowałem, że to będzie moja najbardziej radykalna płyta. Liryczne partie fortepianu po prostu zniknęły, a górę wzięły szumy i elektroniczne brzmienia, które mnie teraz fascynują – dodaje Hauschka. W praktyce oznacza to, że Bertelmann użył starego syntezatora Roland Jupiter 4 oraz harmonizera Eventide H3000, a także zaangażował się w będącą jego znakiem rozpoznawczym, technikę używania niezwykłych przedmiotów – na przykład narzędzi służących do czyszczenia, czy strojenia fortepianu. Co jednak ważniejsze – i co jest odstępstwem od jego dotychczasowej metodologii – zaprogramował partie na „samogrającym” fortepianie (także zwanym pianolą), bawiąc się tempem przygotowanych partii oraz ich brzmieniem, budując na tej bazie różne warstwy.



W naszej Filharmonii możemy spodziewać się nietypowego koncertu, ponieważ artysta wystąpi w towarzystwie muzyków Orkiestry Symfonicznej Filharmonii w Szczecinie, którzy po raz kolejny angażują się w projekt SoundLab – Filharmonicznego Laboratorium Muzyki Elektronicznej, oraz perkusisty Kaiego Angermanna.

FILMY I ZDJĘCIA


Nowe instrumenty!
27-12-2017 15:18
Wesołych Świąt!
21-12-2017 15:52
Wielkie kino… i my!
19-12-2017 16:49
Lipiec 2024
brak wydarzeń w tym miesiącu
Sierpień 2024
03SIE '24sb, 12:00
03SIE '24sb, 12:00
Galeria Poziom 4.RETROSPEKTYWA: Ryszard HorowitzWystawa
03SIE '24sb, 15:00
Choriner MusiksommerChoriner Musiksommer 2024Koncert symfoniczny
04SIE '24nd, 12:00
Galeria Poziom 4.RETROSPEKTYWA: Ryszard HorowitzWystawa
10SIE '24sb, 12:00
Galeria Poziom 4.RETROSPEKTYWA: Ryszard HorowitzWystawa
11SIE '24nd, 12:00
Galeria Poziom 4.RETROSPEKTYWA: Ryszard HorowitzWystawa
17SIE '24sb, 12:00
Galeria Poziom 4.RETROSPEKTYWA: Ryszard HorowitzWystawa
18SIE '24nd, 12:00
Galeria Poziom 4.RETROSPEKTYWA: Ryszard HorowitzWystawa
22SIE '24cz, 19:00
24SIE '24sb, 12:00
Galeria Poziom 4.RETROSPEKTYWA: Ryszard HorowitzWystawa
25SIE '24nd, 12:00
Galeria Poziom 4.RETROSPEKTYWA: Ryszard HorowitzWystawa
30SIE '24pt, 12:00
Turniej Muzyków Prawdziwych - TMP 2024Regionalne dziedzictwo Pomorza ZachodniegoWarsztaty
30SIE '24pt, 12:00
Turniej Muzyków Prawdziwych - TMP 2024Przesłuchania tradycyjnePrzesłuchania
30SIE '24pt, 19:00
Turniej Muzyków Prawdziwych - TMP 2024Dikanda z OrkiestrąKoncert
31SIE '24sb, 12:00
Turniej Muzyków Prawdziwych - TMP 2024Badania terenoweWarsztaty
31SIE '24sb, 12:00
Turniej Muzyków Prawdziwych - TMP 2024Przesłuchania eksperymentalnePrzesłuchania
31SIE '24sb, 21:00
Turniej Muzyków Prawdziwych - TMP 2024Jam session | SUFERIJam session
31SIE '24sb, 23:00
Turniej Muzyków Prawdziwych - TMP 2024Dom tańca | WędrowiecZabawa taneczna
2024
REPERTUAR