Peter Brötzmann

Peter BrötzmannPeter Brötzmann urodził się mniej więcej w takim czasie, że jako młody człowiek mógłby zostać hipisem. Kiedy w połowie lat 60. dzieci-kwiaty wznosiły hasła o pokoju i wolności, on zaproponował wolność w muzyce. Wolność totalną, zarówno na poziomie dźwięków, jak i w ramach samodzielnego wydawania płyt i organizowania koncertów czy grania zawsze i wszędzie, z każdym chętnym do wspólnego improwizowania. Punkowa idea DIY – do it yourself – na dekadę przed punkiem. Anarchia przeniesiona na grunt jazzowy. Free jazz.

Jako nastolatek grywał na fortepianie w amatorskich kapelach swingowych. Bebopowy koncert Sidneya Becheta odmienił jego życie – to wtedy porzucił fortepian i sięgnął po saksofon. Początkowo studiował sztuki plastyczne, ale szybko zrezygnował z kariery malarza. Epizod okazał się jednak przydatny – już wkrótce artysta osobiście projektował okładki swoich kolejnych płyt. Nagrał ich dziesiątki (m.in. „Machine Gun” z 1968 roku – jeden z kamieni milowych free jazzu), gościnnie pojawił się na setkach innych, w towarzystwie takich postaci, jak Bill Laswell, Toshinori Kondo, Tomasz Stańko, Mikołaj Trzaska, Don Chery, Anthony Braxton i Peter Kowald.

Zawsze trzymał się z dala od blichtru, wielkich koncernów płytowych i śliskich menedżerów. Już pod koniec lat 60. założył własną wytwórnię muzyczną BRÖ, która była tak wyzwolona, że jedyne dwa albumy, które zdążyła wydać w pierwszym okresie działalności, sprzedawała niemal wyłącznie na koncertach (dziś to białe kruki i mokry sen kolekcjonerów). Wkrótce zawiązał kolejną oficynę – FMP (Free Music Productions), która szybko zyskała status kultowej dzięki publikacji albumów ważnych dla europejskiego free. Zarówno FMP, jak i wskrzeszone BRÖ nadal publikują płyty.

Styl Brötzmanna cechuje intensywność i ostrość, ale jego nieokiełznane i zarazem liryczne partie często opierają się na melodiach i harmonii. Ekspresyjny styl gry niemieckiego saksofonisty (gra też na klarnecie i tárogató) jest na tyle odrębny, że zyskał własną nazwę – brötzen, a jego autorowi zapewnił przydomek „najgłośniejszego saksofonisty świata”. Nie o głośność tu jednak idzie, lecz o śmiałą dyskusję z jazzowym kanonem, zwrot ku awangardowej muzyce współczesnej i przywrócenie improwizacji aspektu emocjonalnego.
Lipiec 2024
brak wydarzeń w tym miesiącu
Sierpień 2024
03SIE '24sb, 12:00
03SIE '24sb, 12:00
Galeria Poziom 4.RETROSPEKTYWA: Ryszard HorowitzWystawa
03SIE '24sb, 15:00
Choriner MusiksommerChoriner Musiksommer 2024Koncert symfoniczny
04SIE '24nd, 12:00
Galeria Poziom 4.RETROSPEKTYWA: Ryszard HorowitzWystawa
10SIE '24sb, 12:00
Galeria Poziom 4.RETROSPEKTYWA: Ryszard HorowitzWystawa
11SIE '24nd, 12:00
Galeria Poziom 4.RETROSPEKTYWA: Ryszard HorowitzWystawa
17SIE '24sb, 12:00
Galeria Poziom 4.RETROSPEKTYWA: Ryszard HorowitzWystawa
18SIE '24nd, 12:00
Galeria Poziom 4.RETROSPEKTYWA: Ryszard HorowitzWystawa
22SIE '24cz, 19:00
24SIE '24sb, 12:00
Galeria Poziom 4.RETROSPEKTYWA: Ryszard HorowitzWystawa
25SIE '24nd, 12:00
Galeria Poziom 4.RETROSPEKTYWA: Ryszard HorowitzWystawa
30SIE '24pt, 12:00
Turniej Muzyków Prawdziwych - TMP 2024Regionalne dziedzictwo Pomorza ZachodniegoWarsztaty
30SIE '24pt, 12:00
Turniej Muzyków Prawdziwych - TMP 2024Przesłuchania tradycyjnePrzesłuchania
30SIE '24pt, 19:00
Turniej Muzyków Prawdziwych - TMP 2024Dikanda z OrkiestrąKoncert
31SIE '24sb, 12:00
Turniej Muzyków Prawdziwych - TMP 2024Badania terenoweWarsztaty
31SIE '24sb, 12:00
Turniej Muzyków Prawdziwych - TMP 2024Przesłuchania eksperymentalnePrzesłuchania
31SIE '24sb, 21:00
Turniej Muzyków Prawdziwych - TMP 2024Jam session | SUFERIJam session
31SIE '24sb, 23:00
Turniej Muzyków Prawdziwych - TMP 2024Dom tańca | WędrowiecZabawa taneczna
2024
REPERTUAR