Peter Brötzmann

Peter BrötzmannPeter Brötzmann urodził się mniej więcej w takim czasie, że jako młody człowiek mógłby zostać hipisem. Kiedy w połowie lat 60. dzieci-kwiaty wznosiły hasła o pokoju i wolności, on zaproponował wolność w muzyce. Wolność totalną, zarówno na poziomie dźwięków, jak i w ramach samodzielnego wydawania płyt i organizowania koncertów czy grania zawsze i wszędzie, z każdym chętnym do wspólnego improwizowania. Punkowa idea DIY – do it yourself – na dekadę przed punkiem. Anarchia przeniesiona na grunt jazzowy. Free jazz.

Jako nastolatek grywał na fortepianie w amatorskich kapelach swingowych. Bebopowy koncert Sidneya Becheta odmienił jego życie – to wtedy porzucił fortepian i sięgnął po saksofon. Początkowo studiował sztuki plastyczne, ale szybko zrezygnował z kariery malarza. Epizod okazał się jednak przydatny – już wkrótce artysta osobiście projektował okładki swoich kolejnych płyt. Nagrał ich dziesiątki (m.in. „Machine Gun” z 1968 roku – jeden z kamieni milowych free jazzu), gościnnie pojawił się na setkach innych, w towarzystwie takich postaci, jak Bill Laswell, Toshinori Kondo, Tomasz Stańko, Mikołaj Trzaska, Don Chery, Anthony Braxton i Peter Kowald.

Zawsze trzymał się z dala od blichtru, wielkich koncernów płytowych i śliskich menedżerów. Już pod koniec lat 60. założył własną wytwórnię muzyczną BRÖ, która była tak wyzwolona, że jedyne dwa albumy, które zdążyła wydać w pierwszym okresie działalności, sprzedawała niemal wyłącznie na koncertach (dziś to białe kruki i mokry sen kolekcjonerów). Wkrótce zawiązał kolejną oficynę – FMP (Free Music Productions), która szybko zyskała status kultowej dzięki publikacji albumów ważnych dla europejskiego free. Zarówno FMP, jak i wskrzeszone BRÖ nadal publikują płyty.

Styl Brötzmanna cechuje intensywność i ostrość, ale jego nieokiełznane i zarazem liryczne partie często opierają się na melodiach i harmonii. Ekspresyjny styl gry niemieckiego saksofonisty (gra też na klarnecie i tárogató) jest na tyle odrębny, że zyskał własną nazwę – brötzen, a jego autorowi zapewnił przydomek „najgłośniejszego saksofonisty świata”. Nie o głośność tu jednak idzie, lecz o śmiałą dyskusję z jazzowym kanonem, zwrot ku awangardowej muzyce współczesnej i przywrócenie improwizacji aspektu emocjonalnego.
July 2020
05JULsn, 12:00
Filharmonia Szczecin OnlinePierwszy dzień - premiera teledysku
05JULsn, 19:00
Filharmonia Szczecin OnlineUrodziny Szczecina | Szczecińscy kompozytorzypremiera online
09JULth, 20:00
Filharmonia Szczecin OnlineMuzyczny przewodnik Waleriana Pawłowskiegopremiera online
12JULsn, 18:45
Filharmonia Szczecin OnlineLaura Mvula - „Let me fall”premiera online
12JULsn, 19:00
Filharmonia Szczecin OnlineResina | Tracespremiera online
16JULth, 20:00
Filharmonia Szczecin OnlineMuzyczny przewodnik Waleriana Pawłowskiegopremiera online
19JULsn, 19:00
Filharmonia Szczecin OnlineRoyal String Quartet premiera online
23JULth, 20:00
Filharmonia Szczecin OnlineMuzyczny przewodnik Waleriana Pawłowskiegopremiera online
26JULsn, 19:00
Filharmonia Szczecin OnlineAlaverdipremiera online
30JULth, 20:00
Filharmonia Szczecin OnlineMuzyczny przewodnik Waleriana Pawłowskiegopremiera online
August 2020
06AUGth, 20:00
Filharmonia Szczecin OnlineMuzyczny przewodnik Waleriana Pawłowskiegopremiera online
09AUGsn, 19:00
13AUGth, 20:00
Filharmonia Szczecin OnlineMuzyczny przewodnik Waleriana Pawłowskiegopremiera online
16AUGsn, 19:00
20AUGth, 20:00
Filharmonia Szczecin OnlineMuzyczny przewodnik Waleriana Pawłowskiegopremiera online
23AUGsn, 19:00
27AUGth, 20:00
Filharmonia Szczecin OnlineMuzyczny przewodnik Waleriana Pawłowskiegopremiera online
CONCERTS
EDU
EXHIBITIONS
OTHER
«
2020
»
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
REPERTUAR
COOKIESIn order to make it easier for you to use filharmonia.szczecin.pl, and also for statistical purposes, we use cookies. If you do not block cookies, it means that you agree to use them and store them in your device’s memory. You may manage your cookies by changing the settings of your browser.
Privacy Policy | Privacy policy | I AGREE