Peter Brötzmann

Peter BrötzmannPeter Brötzmann urodził się mniej więcej w takim czasie, że jako młody człowiek mógłby zostać hipisem. Kiedy w połowie lat 60. dzieci-kwiaty wznosiły hasła o pokoju i wolności, on zaproponował wolność w muzyce. Wolność totalną, zarówno na poziomie dźwięków, jak i w ramach samodzielnego wydawania płyt i organizowania koncertów czy grania zawsze i wszędzie, z każdym chętnym do wspólnego improwizowania. Punkowa idea DIY – do it yourself – na dekadę przed punkiem. Anarchia przeniesiona na grunt jazzowy. Free jazz.

Jako nastolatek grywał na fortepianie w amatorskich kapelach swingowych. Bebopowy koncert Sidneya Becheta odmienił jego życie – to wtedy porzucił fortepian i sięgnął po saksofon. Początkowo studiował sztuki plastyczne, ale szybko zrezygnował z kariery malarza. Epizod okazał się jednak przydatny – już wkrótce artysta osobiście projektował okładki swoich kolejnych płyt. Nagrał ich dziesiątki (m.in. „Machine Gun” z 1968 roku – jeden z kamieni milowych free jazzu), gościnnie pojawił się na setkach innych, w towarzystwie takich postaci, jak Bill Laswell, Toshinori Kondo, Tomasz Stańko, Mikołaj Trzaska, Don Chery, Anthony Braxton i Peter Kowald.

Zawsze trzymał się z dala od blichtru, wielkich koncernów płytowych i śliskich menedżerów. Już pod koniec lat 60. założył własną wytwórnię muzyczną BRÖ, która była tak wyzwolona, że jedyne dwa albumy, które zdążyła wydać w pierwszym okresie działalności, sprzedawała niemal wyłącznie na koncertach (dziś to białe kruki i mokry sen kolekcjonerów). Wkrótce zawiązał kolejną oficynę – FMP (Free Music Productions), która szybko zyskała status kultowej dzięki publikacji albumów ważnych dla europejskiego free. Zarówno FMP, jak i wskrzeszone BRÖ nadal publikują płyty.

Styl Brötzmanna cechuje intensywność i ostrość, ale jego nieokiełznane i zarazem liryczne partie często opierają się na melodiach i harmonii. Ekspresyjny styl gry niemieckiego saksofonisty (gra też na klarnecie i tárogató) jest na tyle odrębny, że zyskał własną nazwę – brötzen, a jego autorowi zapewnił przydomek „najgłośniejszego saksofonisty świata”. Nie o głośność tu jednak idzie, lecz o śmiałą dyskusję z jazzowym kanonem, zwrot ku awangardowej muzyce współczesnej i przywrócenie improwizacji aspektu emocjonalnego.
July 2021
05JULmn, 18:00
Filharmonia Szczecin OnlineJorge Luis Valcarcel Gregorio | Jubileusz artystycznyfree online premiere
05JULmn, 21:00
SOUNDLAB | Filharmonia Szczecin OnlineWeiss Video Orchestra | Part 1free online premiere
09JULfr, 19:00
FILM-HARMONY | LiveFilharmoniaFilm music I A. Komasa-Łazarkiewicznowość VOD
10JULsa, 19:00
Filharmonia Szczecin OnlineFilharmonicy kameralnie I Szczecin Brass Quintet free online premiere
TODAY23 JULfr, 19:00
FILM-HARMONY | LiveFilharmoniaJENKINS I COPLAND nowość VOD
TOMORROW24 JULsa, 21:00
SOUNDLAB | Filharmonia Szczecin OnlineWeiss Video Orchestra I Part 2free online premiere
31JULsa, 15:00
Choriner Musiksommer 2021koncert symfoniczny z udziałem publiczności
31JULsa, 18:00
Choriner Musiksommer 2021koncert symfoniczny z udziałem publiczności
August 2021
04AUGwd, 14:00
04AUGwd, 15:00
04AUGwd, 19:00
Galeria Poziom 4.Strategie gestu vernissage
06AUGfr, 14:00
06AUGfr, 15:00
06AUGfr, 19:00
ESPRESSIVO | LiveFilharmoniaASAF | Silent Prayernowość VOD
07AUGsa, 21:00
SOUNDLAB | Filharmonia Szczecin OnlineWeiss Video Orchestra I Part 3free online premiere
12AUGth, 14:00
12AUGth, 15:00
12AUGth, 19:00
ESPRESSIVOSzczecin Philharmonic Big Band & Guestsconcert with audience
15AUGsn, 19:00
MISTERIOSO | Filharmonia Szczecin OnlineFilharmonicy kameralnie | Wersy Jana Twardowskiegofree online premiere
17AUGtu, 14:00
17AUGtu, 15:00
20AUGfr, 14:00
20AUGfr, 15:00
20AUGfr, 20:00
SOUNDLAB | LiveFilharmoniaChamber techno paradenowość VOD
27AUGfr, 14:00
27AUGfr, 15:00
CONCERTS
EDU
EXHIBITIONS
OTHER
«
2021
»
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
REPERTUAR
COOKIESIn order to make it easier for you to use filharmonia.szczecin.pl, and also for statistical purposes, we use cookies. If you do not block cookies, it means that you agree to use them and store them in your device’s memory. You may manage your cookies by changing the settings of your browser.
Privacy Policy | Privacy policy | I AGREE