Charyzmatyczna multiperkusjonistka, twórczyni melodii w rytmie, podróżniczka w muzyce i z wykształcenia muzyczna edukatorka.
Współtworzy czołowe polskie folkowe składy muzyczne: Karolina Cicha & Spółka duet Betley/Miró oraz Kayah & Transoriental Orchestra. Współinicjowała powstanie żeńskich zespołów Same Suki oraz Pamaruna. Jako solistka towarzyszy Leszkowi Możdżerowi w jego występach z Orkiestrą Warszawskiej Opery Kameralnej MACV.
Jako artystka-muzyk sesyjna od ponad 20 lat zdobywa doświadczenie u boku wielu artystów i wspierała muzycznie różnorodne składy. Współpracowała z takimi artystami, jak: Zbigniew Namysłowski z Orkiestrą Aukso pod batutą Marka Mosia, Justyna Steczkowska, Katarzyna Nosowska, Zygmunt Konieczny, Carrantuohill, Zakopower, Ania Wyszkoni, Tadeusz Woźniak, Stanisław Soyka i inni. Grała w wielu zespołach: Marii Pomianowskiej, Shannon, Hoboud, Balkan Sevdah, Danar, Pamaruna, Mamadou & Sama Yoon i innych. Współpracuje z prestiżowym wiedeńskim studiem nagraniowym, Euro Acoustics.
Jako instrumentalistka czołowych zespołów muzyki folk w Polsce rozwijała się w jej najróżniejszych nurtach. Wśród nich: muzyka z różnych regionów Półwyspu Bałkańskiego, muzyka celtycka, orientalna, sefardyjska, polska muzyka ludowa, muzyka wywodząca się z terenów Karpat, a nawet afrobeat, tradycje afrykańskie czy jeszcze dalej: muzyka elektroniczna.
Perkusjonistka, która swoje kroki w świecie muzyki stawiała jako flecistka. W Swarzędzkiej Orkiestrze Flażetowej grała na irlandzkim Tin Whistle.
To jednak multikulturowe instrumenty perkusyjne stały się domeną Patrycji. Od zawsze fascynowało ją połączenie instrumentów perkusyjnych z różnych zakątków świata z tradycyjnym klasycznym zestawem perkusyjnym, a dalej nawet z instrumentami elektronicznymi i syntezatorami.
Patrycja Betley tworzy melodie w rytmie. Myśląc o muzyce i tworząc ją na instrumentach rytmicznych, podąża za melodią. Melodie rytmiczne wyróżniają artystkę spośród perkusjonalistów, co sama wiąże z faktem, że jej pierwszym instrumentem był irlandzki flet.
Specjalizując się w grze na instrumentach z różnych zakątków świata, stała się ich kolekcjonerką. Wśród s w o i c h akcesoriów wymienia: bodhran, bębny ramowe, doumbek, cajon, udu, tapan, tombak, djembe i wiele innych. Od ponad dekady jest oficjalną endorserką bodhranów (bębnów obręczowych) Roberta Forknera. Posiada własną linię z sygnaturą jako jedyna kobieta i jedna z dwójki bodhranistów spoza Irlandii.
Artystka muzyczna, która ukończyła UAM w Poznaniu na kierunku geoinformacja. Dzięki koncertom odbywa liczne podróże w najdalsze zakątki świata. Zdobywa wiedzę o kulturze, poznaje lokalnych muzyków i gromadzi kolejne instrumenty oraz wiedzę.
Instrumentem po mapie to tytuł jej autorskiego projektu, który łączy jej wykształcenie, doświadczenie i umiejętności. W jego ramach prowadzi audycje muzyczne, warsztaty, lekcje indywidualne, zajęcia umuzykalniające i muzykoterapię.
Edukacja jest bardzo ważną częścią działalności Patrycji Betley. Jest certyfikowaną arteterapeutką i absolwentką kursu gordonowskiego I stopnia.Wykorzystuje teorię uczenia się muzyki amerykańskiego muzyka jazzowego i pedagoga Edwina Eliasa Gordona w zajęciach umuzykalniających dla niemowląt i małych dzieci. Artystka i pedagożka prowadzi swoje zajęcia także dla młodzieży i dorosłych.
Na zdjęciu Patrycja Betley, fot. Przemysław Wojtaś