Urodzona w 1946 roku, kompozytorka i pianistka amerykańska o polskich korzeniach ze strony matki. Jest absolwentką Northwestern University, gdzie studiow ała u Alana Stouta i M. Williama Karlinsa. Do jej bardziej prestiżowych wyróżnień należą nagrody Fundacji Guggenheima (stypendysta w 2011 r.), Amerykańskiej Akademii Sztuki i Literatury, Fundacji Rockefellera, Chamber Music America/ASCAP, Meet the Composer, Sorel Foundation (zdobywca medalionu w dziedzinie muzyki chóralnej 2011 r.) oraz Narodowej Nagrody im. Fundusz na rzecz Sztuki. Jako pierwsza kobieta otrzymała nagrodę Kennedy Center Friedheim w dziedzinie muzyki orkiestrowej (1984) i nagrodę Cleveland Arts Prize w dziedzinie muzyki (1998). Jej utwór na saksofon i fortepian Renewing the Myth był obowiązkowym utworem dla 150 uczestników 3. Międzynarodowego Konkursu Adolphe Sax Concours w Belgii (2002).
Aktywna kompozytorka, pianistka, nauczycielka i propagatorka muzyki współczesnej, Shrude przez wiele lat konsekwentnie promowała muzykę amerykańską jako założycielka i dyrektor MidAmerican Center for Contemporary Music (1987-99) oraz jako kierownik Wydziału Muzykologii/Kompozycji /Teoria na Bowling Green State University (1998-2011). Dołączyła do wydziału BGSU w 1977 roku, była profesorem wizytującym muzyki na Uniwersytecie Indiana, Konserwatorium w Oberlin i Heidelberg College, a także była członkiem wydziału i kierownikiem Wydziału Kompozycji i Teorii w Interlochen Arts Camp (1990-97).
W 2001 roku otrzymała tytuł Distinguished Artist Professor of Music. Wraz z saksofonistą Johnem Sampenem dokonała prawykonań, nagrała i zaprezentowała setki dzieł żyjących kompozytorów zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i za granicą.
Związki emocjonalne z Polską – ojczyzną przodków zaznaczają się w jej twórczości: w 1982 roku wydała kompozycję na fortepian zatytułowaną Solidarność, a w 2018 roku From my Mother Land na saksofon i fortepian (prawykonanie odbyło się podczas Międzynarodowego Festiwalu Saksofonowego w Filharmonii w Szczecinie 2 czerwca 2018 roku).