Serie niewielkich instalacji z patyków i trzcin oraz fotografii, wykonywanych na plaży w Kuźnicy na Półwyspie Helskim; patyki i trzciny wetknięte w piasek, rzucały cień przy słonecznej pogodzie, tworzący ulotne rysunki.
1993 „Rysunki cieniem”, BWA, Sandomierz
1993 Fort Sztuki, Fort św. Benedykta, Kraków
1994 „Orient-Occident“, Muzeum Sztuki, Timişoara, Rumunia
1994 PGS Wieża Ciśnień, Konin
1994 „16.00 (Łuk)”, Galeria Zderzak, Kraków
1994 Fort Sztuki, Fort Św. Benedykta, Kraków (instalacje z patyków)
1994 „Trzy wymiary”, wystawa rzeźby, Galeria Pryzmat, Kraków
1994 „Drei aus Krakau”, Kunsthaus Raskolnikow, Drezno, Niemcy
1995 „Lichtwerke”, Langenhagen Kunstverein, Langenhagen, Niemcy
1995 „Kwestia przypadku”, Galeria Studio, Warszawa
1997 „Markings: Contemporary Polish Works on Paper”, Hatton Gallery, Colorado, State University – Fort Collins, USA
1997 „Markings: Contemporary Polish Works on Paper”, Edna Carlsten Gallery, University of Wisconsin, Stevens Point, USA
…cykl prac powstał właściwie przypadkiem. [...]
pojechałem po raz pierwszy od wielu lat na wakacje nad morze i strasznie się nudziłem, bo nie jestem przyzwyczajony do kompletnej bezczynności na plaży. Leżały tam patyki i zacząłem z nich robić małe rzeźby, jakieś konstrukcje... Potem (…) zacząłem się bawić cieniem.
Łukasz Skąpski, Przyglądać się temu, co się dzieje. Rozmowa Romana Lewandowskiego
z Łukaszem Skąpskim, artpapier.pl, nr 17(41), 2005*
Od zegara słonecznego różni je to, że nie mierzą czasu ludzkiego, mierzą swój własny czas, czas przemian formy, czas rozpadu i powrotu następnego dnia) do własnej definicji…
Łukasz Skąpski, cytat za: Karolina Sobotka, Łukasz Skąpski, 16.00, „Obieg“ nr 63/64/65, 1994
Moje świetlne prace poddają się przemijaniu z naturalną łatwością. Istnieją dopóki świeci słońce, dopóki wiatr nie przewróci patyków, nie zaleją ich fale lub nie zniszczy noga człowieka. Są stworzone po to, by przeminąć, nie żeby trwać, podtrzymując złudzenie trwałości (…). Paradoksalnie jednak, bardziej niż twory trwałe, odnoszą się do wieczności, do niezmienności praw rządzących naturą.
Łukasz Skąpski, katalog wystawy „16.00 (Łuk)”, Galeria Zderzak, Kraków, 1994
Nasza ludzka kondycja jest naznaczona kruchością. Jak patyki na plaży podlegamy historii, upokorzeni przez czas.
[...]
Patyki i słomki, rysujące swoim cieniem wykresy na piasku, są ludzkie i wieczne. Są kruchymi symbolami przewidywalności natury, niezawodności jej praw. Wiemy, że słońce znowu wzejdzie, że czas będzie mijał, geometria rysunku odnowi się, pogoda będzie zmienna, po przypływie nadejdzie odpływ.
Rebecca Drew, The Point/Łukasz Skąpski, przeł. Maciej Głogoczowski, katalog wystaw „Udogodnienia duchowe“, Stara Galeria oraz „Reguła“, Galeria Labirynt, BWA Lublin i SpFa 1999
Żeby robić te „rysunki“ musiał pracować szybko i sfotografować wydarzenie w optymalnym momencie, jako rodzaj dokumentu lub świadectwa jego istnienia. Znaczące jest też także, że Skąpski używa aparatu fotograficznego, żeby uchwycić te szkice i zachować je w czasie.
Ingrid Swenson, The Darker Side of Light, „Light Works. Łukasz Skąpski“, Stour Valley Arts, King‘s Wood, Challock Kent 2000
Bibliografia
Katalog wystawy „Rysunki cieniem”, BWA Sandomierz 1993
Katalog wystawy Fort Sztuki, Kraków 1993
Katalog wystawy Fort Sztuki, Kraków 1994
Katalog wystawy w PGS Wieża Ciśnień, Konin 1994
Katalog wystawy „16.00 (Łuk)”, Galeria Zderzak, Kraków 1994
Katalog wystawy „Trzy wymiary”, Galeria Pryzmat, Kraków 1994
Katalog wystawy „Orient-Occident”, Muzeum Sztuki, Timişoara 1994
Katalog wystawy “+raum”, Parochial Kirche (zorganizowana przez Galerie Unwahr), Berlin 1995
Katalog wystaw „Udogodnienia duchowe“, Stara Galeria oraz „Reguła“, Galeria Labirynt, BWA Lublin i SpFa 1999
„Light Works. Łukasz Skąpski“, Stour Valley Arts, King‘s Wood, Challock Kent 2000
Rebecca Drew,
Angels in flight, MA Act Thesis, Kent College of Arts, Canterbury, 1996
Jarosław Suchan,
Złudzenia, „Exit“ nr 4 (24), 1995
-Jarosław Suchan, (w:) “Useful information” “Polskie dossier”, Balkon art-magazine, Nr 1,2 1997 (Budapest), p.37
-Jarosław Suchan, “Apillango es mas tortenetek” Balkon art-magazine, Nr 1,2 1997 (Budapest), p.54,55
Przyglądać się temu, co się dzieje. Rozmowa Romana Lewandowskiego z Łukaszem Skąpskim,
artpapier.pl, nr 17(41), 2005