ADOLESCENT

WYSTAWY
Do projektu Fundacji Upside Art „Adolescent” zostali zaproszeni: Michał Banasik, Rafał Kowalski, Paweł Książek, Bartek Otocki, Łukasz Patelczyk, Piotr Pauk, Remigiusz Suda, SIKSA, Katarzyna Szeszycka, Anna Taut, Damian „Czarnobyl” Terlecki, Aleksandra Waliszewska, Małgorzata Wielek-Mandrela, Kacper Zieliński. Są to uznani artyści wypowiadający się głównie w medium malarskim, jednakże nie wszyscy użyli tego środka wyrazu w odpowiedzi. Większość z kilkudziesięciu prac, które zostaną zaprezentowane na tej wystawie to realizacje premierowe.
OTWARCIE WYSTAWY12GRUśr, 20:30
Wernisaż 12 grudnia 2018, o godz. 20:30 w galerii Poziom 4. Filharmonii w Szczecinie otworzy SIKSA, duet złożony z wokalistki i basisty. Artyści sami swoją twórczość nazywają „buntem na zamówienie bez organizowania przetargów”. Tworzą jedyne w swoim rodzaju widowisko, łączące w sobie elementy punkowego koncertu i teatralnego performance będącego artystyczną oraz ideologiczną prowokacją. SIKSA nie boi się mocnych słów. Obnażając hipokryzję współczesnego świata, wyprowadza odbiorców ze strefy komfortu oraz pozostawia odartych ze złudzeń i masek przywdziewanych na co dzień.

Projektowi „Adolescent” towarzyszy tekst napisany przez dr. Krzysztofa Łukomskiego.

„Większość z nas pamięta okres dojrzewania jako rodzaj podwójnej negatywności: nie mogąc już dłużej być dziećmi, nie jesteśmy jeszcze zdolni do bycia dorosłymi”

Julian Barnes


Nie prosiłem się o to by się urodzić. Nikt inny też nie. Wielkość i złożoność świata sprawia, że czuję się mały i wolny od odpowiedzialności. Wydaje mi się że jedyną ważną rzeczą do roboty jest podejmować próby i spędzać dobrze czas. Rozumiesz to uczucie?”* Aby odpowiedzieć na pytanie zadane przez nastoletniego bohatera powieści Erlenda Loe, potrzeba nam wyrafinowanej umiejętności powrotu do czasu, o którym słusznie/niesłusznie* programowo zapominamy, kiedy stajemy się dorosłymi. Ten przedział wiekowy pomiędzy późną podstawówką a końcem liceum, to okres prób i powolnej akceptacji własnych niepowodzeń, przekuwanych w lekcje życia, które z czasem, w miarę rozwoju kolekcji wzlotów i upadków w starszym okresie bytności, zaczynamy uromantyczniać i resentymentalizować. Do tej specyficznej poetyki wrażeń i emocjonalności odwołuje się tytułowe pojęcie wystawy „Adolescent”. W języku angielskim oznacza ono w zasadzie to, co polskie słowo „Nastoletni”, ale w rzeczywistości odmienność lingwistyczna i kulturowa pozostawia ów wyraz niemożliwym do odpowiedzialnej translacji na język polski. Gdybyśmy jednak byli uparci, możemy spróbować tłumaczeń literalnych i pośrednich. „Adolescent” to inaczej „dojrzewający” lub dokładniej „rosnący ku dorosłości”. To wzrastanie, jak w powyższym cytacie z ikonicznej norweskiej powieści o perypetiach „Naiwnego” w drodze ku osiągnięciu dojrzałości, nie zna limitów. Podwójna negatywność, o której pisał Julian Barnes, zawiera się w przedziale czasowym między uwolnieniem spojrzenia (i swobody działania): od odprowadzania wzrokiem przez dorosłych w dzieciństwie, nim samemu stanie się owym „patrzącym” dorosłym. Górna granica dojrzewania to zwyczajowo pakt zaakceptowania tzw. norm społecznych i obyczajowych (szczególnie w kulturach o wysokim standardzie zasad i nadzoru postępowania oraz rygorze wydawania opinii o wszystkich, którzy owym normom nie chcą się podporządkować), które niedojrzałą wciąż istotę mają podporządkować lub skazać na „wieczną niedojrzałość” (co zresztą pewna konserwatywna i dorosła grupa społeczna chętnie robi dzięki systemowi reguł, ocen i kar). Być może, jak próbuje udowodnić amerykańska popkultura (w postaci bohaterów popularnych teenage-seriali), nastolatki dziś są o wiele dojrzalsze niż w poprzednich pokoleniach, mniej rozrabiają, a nawet jeśli, to w zorganizowany sposób, wzmocniony wikiwiedzą i wszędobylskim „google search”, znacznie wcześniej niż kiedyś „przeczuwając”, kiedy „wrócą dorośli”; „wszystko podobno bardziej planują”, zmyślnie organizują i rozprawiają się z wyzwaniami bardzo już postmodernistycznej „współczesności”, w której komunikację międzyludzką zastąpiły jej substytuty i algorytmy (istotne jest zrozumienie ironii zawartej w języku, w pojęciach wyrażających nowe „religie młodości”, zaprojektowane, o paradoksie, dla dojrzewających przez już dojrzałych, wyznaczane przez rytualne i pełne ukrytej kontroli narzędzia - smartfony, które de facto ogłupiają i uzależniają od znajdywania szybkich i prostych rozwiązań zamiast dochodzenia do pewnych rezultatów przez dłuższe, doświadczalne „praktyki poszukiwania”, wreszcie media rzekomo „społecznościowe”, które w istocie znacząco alienują jednostki).

W powszechnej opinii dorosłych, jeszcze bardziej dziś niż chyba kiedykolwiek wcześniej, „młodzi” są zupełnie „nieprzygotowani do życia”. Ale czy rzeczywiście i co to właściwie znaczy? W mowie potocznej pojawia się od czasu do czasu wyrażenie mające to współcześnie dookreślić: „świadomie przedłużane dzieciństwo” (w języku angielskim, a bardziej nawet amerykańskim, sformułowane w odniesieniu do wiecznych „nastolatków” jako „prolonged adolescence”). Od zawsze przeczuwałem, że w określeniach typu „wieczny student” czy beznadziejnych uproszczeniach (i kliszach) w rodzaju: „jesteś ciągle jak nastolatka”, kryje się zazdrość już mocno dojrzałych o pewną wyjątkową wrażliwość, którą zwykle traci się, nie tyle z wiekiem, co raczej obrastając rutyną wykonywanej pracy i powtarzalnymi mechanizmami tzw. „dorosłego życia” (nie dotyczy to jednak wszystkich równo, ale jednakże i tak tworzy fałszywy obraz tego, „jak być powinno” w powszechnym mniemaniu pewnej konserwatywnej obyczajowo korporacji „dorosłej większości społeczeństwa”).

Symptomami dojrzewania w jego psychologicznym aspekcie są, po pierwsze, bycie w stanie pewnego ciągłego oczekiwania na coś co ma nastąpić, pozwalające na niezwykłą kreatywność i po drugie, niepoddawanie się regułom określanym z zewnątrz. Jednocześnie, ujawnia się także w tym okresie wzmożona potrzeba usankcjonowania pewności siebie i „odnalezienia się” wobec świata (uwiarygadniające własną podmiotowość i wyjątkowość), a także, niczym w grze (komputerowej), walka z czyhającymi na każdym kroku odkryciami „prawd o życiu”, drobnymi przykrości i seriami większych niepowodzeń i załamań (wynikających, a jakże, z zaprojektowanej przez świat dorosłych konkurencyjności, rozumianej jako wyścig jednostek w celu osiągnięcia większego zysku, coraz chętniej w dobie późnego kapitalizmu wmawianej nastolatkom, jako normy właściwej dla opisania wyzwań dorosłości), które w okresie dziecięcym były dotychczas obojętne, czy neutralne. Ideologia gromadzenia kapitału „ku dorosłości” ma organizować wszelkie dziedziny życia, w tym także pragnienia i uczucia. W pamiętnym filmie Soffi Coppoli zatytułowanym „Virgin Suicides”*** jeden z jego bohaterów, Jeffrey, trafnie określa różnicę między paradygmatami dojrzewania, a wizjami zaprogramowanej dorosłości: „We realized that the version of the world they rendered for us was not the world they really believed in...” (tłum. „Zdaliśmy sobie sprawę, że wersja świata, który dla nas stworzyli, nie była światem, w który oni sami naprawdę wierzyli”). Ten w zasadzie odwieczny paradoks, pozwala nam może mieć nadzieję, że owe/owi przedłużający swą młodość nastolatkowie/nastolatki, z pokolenia na pokolenie, będą coraz bardziej wyczuleni na „ściemy” dorosłych i wezmą sprawy w swoje ręce****, zanim dorośli zupełnie zapomną jak to było być niepokornymi, ale bardzo twórczymi istotami. W przeciwnym razie grozi nam wylęgarnia podobnych do siebie, spacyfikowanych, zbyt wcześnie dorosłych nastoletnich, których poeta i artysta, Wojtek Bąkowski (lider grupy Niwea) w pokoleniowym utworze sprzed paru lat trafnie określił tak: „Miły, miły, miły, miły młody człowiek” . A takich „miłych” zdecydowanie łatwiej poddawać kontroli. Wy, „Adolescenci przyszłości”, kiedy Wasze wersje z przyszłości będą do Was przemawiać i Was pouczać, wykrzyczcie głośno swoją niezgodę! Jeśli zbyt głęboko zanurkujecie w e-rzeczywistość, którą niektórzy dorośli zaprojektowali, by uśpić Waszą czujność, ten świat rzeczywiście czeka zagłada. Nie dajcie się zwieść lub raczej zawierzcie głosowi, wyrażonemu przez Holdena, bohatera pamiętnej powieści Salingera („Buszujący w zbożu”): „Niektóre rzeczy powinny by zostawać zawsze niezmienione. Żeby można je wpakować do jednej z tych wielkich oszklonych szaf i tak je przechowywać”.

* niepotrzebne skreślić
** wg oryginału: I did not ask to be born. Neither did anyone else. The size and complexity of the universe makes me feel so small and free of responsibility. It makes me feel that the only meaningful thing to do is to try and have a good time. Do you understand that feeling?; Naiwny. Super. Erlend Loe, wydanie polskie, Zysk i S-ka. Rok wydania: 2002.
*** tytuł filmu, jak wiele innych zresztą, został irracjonalnie i w iście neo-purytańskim stylu, przetłumaczony na język polski jako „Przekleństwa niewinności”, zamiast dosłownie jako „Dziewicze samobójstwa”, co choć jest zręcznym wybiegiem językowym, stanowi także o symptomatycznym wskazaniu, jak zwykle drobnomieszczańska kultura wzmożenia właściwej „obyczajowości” próbuje unikać konfrontacji z tym, co nie mieści się w przyjętych ideałach „moralności”;
**** marzenia niektórych dorosłych o perspektywie przejęcia realnej władzy przez młodych pojawiają się od czasu do czasu, np. w postaci promowania tzw. „parlamentów młodzieżowych” lub „oksfordzkich dyskusji” o świecie urządzanych przez licealistów, które mają pokazać nastolatkom, że już wkrótce w taki właśnie sposób zaczną organizować zarządzanie życiem i „zasobami”)


Organizator: Fundacja Upside Art
Współorganizator: Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
Partnerzy:
Akademia Sztuki w Szczecinie
Miejsce Sztuki 44 w Świnoujściu

Zadanie publiczne jest współfinansowane ze środków budżetu Województwa Zachodniopomorskiego

 
FILMY I ZDJĘCIA
Luty 2020
01LUTYsb, 09:00
Raniutto - Legatowarsztatydla dzieci do 2. roku życia
01LUTYsb, 10:30
Raniutto - Portatowarsztatydla dzieci w wieku od 2. do 4. roku życia
01LUTYsb, 12:00
Raniutto - Staccatowarsztatydla dzieci w wieku od 4. do 6. roku życia
01 LUTY, sb, 17:30 - GRUPA MOCARTA I PRZYJACIELEkoncert zewnętrzny
02LUTYnd, 12:00
MISTERIOSO | Filharmonicy kameralnieSkrzypce Jana Waraczewskiegokoncert kameralny
02 LUTY, nd, 17:00 - KONCERT WIEDEŃSKIkoncert zewnętrzny
02 LUTY, nd, 19:30 - KONCERT WIEDEŃSKIkoncert zewnętrzny
03LUTYpn, 10:00
Koncerty szkolne 2019/2020Historia pewnego utworu - Piątka Beethovenakoncert szkolnydla klas IV-VIII
03LUTYpn, 12:00
Koncerty szkolne 2019/2020Historia pewnego utworu - Piątka Beethovenakoncert szkolnydla klas IV-VIII
03 LUTY, pn, 17:00 - KONCERT WIEDEŃSKIkoncert zewnętrzny
03 LUTY, pn, 19:30 - KONCERT WIEDEŃSKIkoncert zewnętrzny
04LUTYwt, 09:00
DoNuta taktuje – Na dwakoncert kameralnydla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii
04LUTYwt, 10:30
DoNuta taktuje – Na dwakoncert kameralnydla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii
04LUTYwt, 12:00
DoNuta taktuje – Na dwakoncert kameralnydla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii
05LUTYśr, 09:00
DoNuta taktuje – Na dwakoncert kameralnydla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii
05LUTYśr, 10:30
DoNuta taktuje – Na dwakoncert kameralnydla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii
05LUTYśr, 12:00
DoNuta taktuje – Na dwakoncert kameralnydla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii
05LUTYśr, 19:00
06LUTYcz, 17:00
Galeria przy CerkwiBabak Safari - plakatywernisaż
06LUTYcz, 19:00
06LUTYcz, 19:00
07LUTYpt, 19:00
GRANDIOSOSchnyder I BEETHOVEN 250koncert symfoniczny
09LUTYnd, 17:00
Koncerty rodzinne 2019/2020All you need is lovekoncertdla dzieci od 6. roku życia z opiekunami
09LUTYnd, 17:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami Filharmoniiwarsztatydla dzieci w wieku 3–6 lat, bez udziału opiekunów
10LUTYpn, 19:00
ESPRESSIVOTubis Triokoncert jazzowy
11 LUTY, wt, 19:00 - WIELKI KONCERT WIEDEŃSKI 2020-KRÓLEWSKA ORKIESTRA ODESSAkoncert zewnętrzny
12LUTYśr, 19:00
MISTERIOSOFrancesco Tristano recital
14LUTYpt, 13:00
14LUTYpt, 19:00
GRANDIOSOArtur Ruciński I Arie operowe koncert symfoniczny
16LUTYnd, 19:00
17 LUTY, pn, 19:00 - MICHAŁ BAJOR - KOLOR CAFE. PRZEBOJE WŁOSKIE I FRANCUSKIEkoncert zewnętrzny
18 LUTY, wt, 19:00 - DARIA ZAWIAŁOW - HELSINKI TOUR 3.0koncert zewnętrzny
19LUTYśr, 19:30
19 LUTY, śr, 20:00 - RAY WILSON - GENESIS CLASSICkoncert zewnętrzny
20LUTYcz, 20:00
SOUNDLABLab 5: Teoniki Rożynek & Qba Janicki koncert elektroniczny
21LUTYpt, 13:00
21LUTYpt, 19:00
GRANDIOSOMasters of BACHkoncert muzyki dawnej
22 LUTY, sb, 19:00 - IKONY MUZYKI- POECI ROCKAkoncert zewnętrzny
23LUTYnd, 12:00
MISTERIOSO | Filharmonicy kameralnieFeelharmony Quintet I Filharmonicy kameralnie koncert kameralny
23LUTYnd, 12:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami Filharmoniiwarsztatydla dzieci w wieku 3–6 lat, bez udziału opiekunów
23 LUTY, nd, 19:00 - DAWID PODSIADŁO – LEŚNA MUZYKAkoncert zewnętrzny
24 LUTY, pn, 19:00 - DAWID PODSIADŁO – LEŚNA MUZYKAkoncert zewnętrzny
25LUTYwt, 09:00
DoNuta taktuje – Integrakoncert kameralnydla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii i osób z dysfunkcjami
25LUTYwt, 11:00
DoNuta taktuje – Integrakoncert kameralnydla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii i osób z dysfunkcjami
25 LUTY, wt, 20:00 - PIASECZNY THE BESTkoncert zewnętrzny
26LUTYśr, 09:00
DoNuta taktuje – Integrakoncert kameralnydla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii i osób z dysfunkcjami
26LUTYśr, 11:00
DoNuta taktuje – Integrakoncert kameralnydla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii i osób z dysfunkcjami
26LUTYśr, 19:00
DZIŚ28 LUTYpt, 10:00
Otwarte próby generalneOtwarte próby generalne
DZIŚ28 LUTYpt, 19:00
GRANDIOSOSCHUMANN I BEETHOVEN 250 koncert symfoniczny
Marzec 2020
01MARnd, 17:00
Koncerty rodzinne 2019/2020Edu Virtuoso II – wokalny talent showkoncertdla dzieci od 6. roku życia z opiekunami
01MARnd, 17:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami Filharmoniiwarsztatydla dzieci w wieku 3–6 lat, bez udziału opiekunów
02MARpn, 09:00
DoNuta taktuje – Na razkoncert kameralnydla przedszkoli z udziałem muzyków Filharmonii
02MARpn, 10:30
DoNuta taktuje – Na razkoncert kameralnydla przedszkoli z udziałem muzyków Filharmonii
02MARpn, 12:00
DoNuta taktuje – Na razkoncert kameralnydla przedszkoli z udziałem muzyków Filharmonii
03MARwt, 09:00
DoNuta taktuje – Na razkoncert kameralnydla przedszkoli z udziałem muzyków Filharmonii
03MARwt, 10:30
DoNuta taktuje – Na razkoncert kameralnydla przedszkoli z udziałem muzyków Filharmonii
03MARwt, 12:00
DoNuta taktuje – Na razkoncert kameralnydla przedszkoli z udziałem muzyków Filharmonii
05MARcz, 17:00
Galeria przy CerkwiUniesienia - Ewelina Maksimiukwernisaż
06MARpt, 13:00
06MARpt, 19:00
GRANDIOSOGamzou I SCHUBERT I BEETHOVEN 250koncert symfoniczny
07MARsb, 09:00
Raniutto - Legatowarsztatydla dzieci do 2. roku życia
07MARsb, 10:30
Raniutto - Portatowarsztatydla dzieci w wieku od 2. do 4. roku życia
07MARsb, 12:00
Raniutto - Staccatowarsztatydla dzieci w wieku od 4. do 6. roku życia
07MARsb, 17:00
ENERGICOLAO CHEkoncert
08MARnd, 12:00
MISTERIOSO | Filharmonicy kameralnieRozważne i romantyczne I Filharmonicy kameralnie koncert kameralny
08MARnd, 12:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami Filharmoniiwarsztatydla dzieci w wieku 3–6 lat, bez udziału opiekunów
09MARpn, 19:00
ESPRESSIVOKostov | Pańta | Konrad Triokoncert jazzowy
10MARwt, 10:00
Koncerty szkolne 2019/2020Historia pewnego utworu - Czwórka Czajkowskiegokoncert szkolnydla klas IV-VIII
10MARwt, 12:00
Koncerty szkolne 2019/2020Historia pewnego utworu - Czwórka Czajkowskiegokoncert szkolnydla klas IV-VIII
11MARśr, 19:00
MISTERIOSOHania Rani recital
13MARpt, 19:00
GRANDIOSOTebar I LISZT I Symfonia faustowska koncert symfoniczny
15MARnd, 19:00
BRILLANTESwing I Feelings I Lifekoncert symfoniczny (sinfonietta)
16MARpn, 09:00
DoNuta taktuje – Na dwakoncert kameralnydla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii
16MARpn, 10:30
DoNuta taktuje – Na dwakoncert kameralnydla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii
16MARpn, 12:00
DoNuta taktuje – Na dwakoncert kameralnydla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii
17MARwt, 09:00
DoNuta taktuje – Na dwakoncert kameralnydla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii
17MARwt, 10:30
DoNuta taktuje – Na dwakoncert kameralnydla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii
17MARwt, 12:00
DoNuta taktuje – Na dwakoncert kameralnydla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii
18MARśr, 19:30
19MARcz, 19:00
RUBATOJOY!GURU I Indie I Polskakoncert tradycyjny
20MARpt, 10:00
Otwarte próby generalneOtwarte próby generalne
20MARpt, 13:00
20MARpt, 19:00
GRANDIOSOKozhukhin I Soddykoncert symfoniczny
21MARsb, 20:00
SOUNDLABLab 6: Chamber techno paradekoncert elektroniczny
27MARpt, 19:00
GRANDIOSOMissa solemnis I BEETHOVEN 250koncert symfoniczny
28MARsb, 09:00
Raniutto - Legatowarsztatydla dzieci do 2. roku życia
28MARsb, 10:30
Raniutto - Portatowarsztatydla dzieci w wieku od 2. do 4. roku życia
28MARsb, 12:00
Raniutto - Pregnatowarsztatydla mam z brzuszkami
28MARsb, 19:00
GRANDIOSONarodowe Forum Muzyki I BEETHOVEN 250koncert symfoniczny
29MARnd, 12:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami Filharmoniiwarsztatydla dzieci w wieku 3–6 lat, bez udziału opiekunów
29MARnd, 12:00
MISTERIOSO | Filharmonicy kameralnieBEETHOVEN 250 I Filharmonicy kameralniekoncert kameralny
29MARnd, 19:00
GRANDIOSOBamberger Symphoniker I BEETHOVEN 250koncert symfoniczny
KONCERTY
EDU
WYSTAWY
INNE
«
2020
»
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
REPERTUAR
COOKIESAby ułatwić Tobie korzystanie z serwisu filharmonia.szczecin.pl, a także w celach statystycznych, używamy plików cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików, oznacza to, że zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Polityka prywatności | AKCEPTUJĘ