ADOLESCENT
WYSTAWY
Do projektu Fundacji Upside Art „Adolescent” zostali zaproszeni: Michał Banasik, Rafał Kowalski, Paweł Książek, Bartek Otocki, Łukasz Patelczyk, Piotr Pauk, Remigiusz Suda, SIKSA, Katarzyna Szeszycka, Anna Taut, Damian „Czarnobyl” Terlecki, Aleksandra Waliszewska, Małgorzata Wielek-Mandrela, Kacper Zieliński. Są to uznani artyści wypowiadający się głównie w medium malarskim, jednakże nie wszyscy użyli tego środka wyrazu w odpowiedzi. Większość z kilkudziesięciu prac, które zostaną zaprezentowane na tej wystawie to realizacje premierowe.
OTWARCIE WYSTAWY12GRUśr, 20:30
Wernisaż 12 grudnia 2018, o godz. 20:30 w galerii Poziom 4. Filharmonii w Szczecinie otworzy SIKSA, duet złożony z wokalistki i basisty. Artyści sami swoją twórczość nazywają „buntem na zamówienie bez organizowania przetargów”. Tworzą jedyne w swoim rodzaju widowisko, łączące w sobie elementy punkowego koncertu i teatralnego performance będącego artystyczną oraz ideologiczną prowokacją. SIKSA nie boi się mocnych słów. Obnażając hipokryzję współczesnego świata, wyprowadza odbiorców ze strefy komfortu oraz pozostawia odartych ze złudzeń i masek przywdziewanych na co dzień.

Projektowi „Adolescent” towarzyszy tekst napisany przez dr. Krzysztofa Łukomskiego.

„Większość z nas pamięta okres dojrzewania jako rodzaj podwójnej negatywności: nie mogąc już dłużej być dziećmi, nie jesteśmy jeszcze zdolni do bycia dorosłymi”

Julian Barnes


Nie prosiłem się o to by się urodzić. Nikt inny też nie. Wielkość i złożoność świata sprawia, że czuję się mały i wolny od odpowiedzialności. Wydaje mi się że jedyną ważną rzeczą do roboty jest podejmować próby i spędzać dobrze czas. Rozumiesz to uczucie?”* Aby odpowiedzieć na pytanie zadane przez nastoletniego bohatera powieści Erlenda Loe, potrzeba nam wyrafinowanej umiejętności powrotu do czasu, o którym słusznie/niesłusznie* programowo zapominamy, kiedy stajemy się dorosłymi. Ten przedział wiekowy pomiędzy późną podstawówką a końcem liceum, to okres prób i powolnej akceptacji własnych niepowodzeń, przekuwanych w lekcje życia, które z czasem, w miarę rozwoju kolekcji wzlotów i upadków w starszym okresie bytności, zaczynamy uromantyczniać i resentymentalizować. Do tej specyficznej poetyki wrażeń i emocjonalności odwołuje się tytułowe pojęcie wystawy „Adolescent”. W języku angielskim oznacza ono w zasadzie to, co polskie słowo „Nastoletni”, ale w rzeczywistości odmienność lingwistyczna i kulturowa pozostawia ów wyraz niemożliwym do odpowiedzialnej translacji na język polski. Gdybyśmy jednak byli uparci, możemy spróbować tłumaczeń literalnych i pośrednich. „Adolescent” to inaczej „dojrzewający” lub dokładniej „rosnący ku dorosłości”. To wzrastanie, jak w powyższym cytacie z ikonicznej norweskiej powieści o perypetiach „Naiwnego” w drodze ku osiągnięciu dojrzałości, nie zna limitów. Podwójna negatywność, o której pisał Julian Barnes, zawiera się w przedziale czasowym między uwolnieniem spojrzenia (i swobody działania): od odprowadzania wzrokiem przez dorosłych w dzieciństwie, nim samemu stanie się owym „patrzącym” dorosłym. Górna granica dojrzewania to zwyczajowo pakt zaakceptowania tzw. norm społecznych i obyczajowych (szczególnie w kulturach o wysokim standardzie zasad i nadzoru postępowania oraz rygorze wydawania opinii o wszystkich, którzy owym normom nie chcą się podporządkować), które niedojrzałą wciąż istotę mają podporządkować lub skazać na „wieczną niedojrzałość” (co zresztą pewna konserwatywna i dorosła grupa społeczna chętnie robi dzięki systemowi reguł, ocen i kar). Być może, jak próbuje udowodnić amerykańska popkultura (w postaci bohaterów popularnych teenage-seriali), nastolatki dziś są o wiele dojrzalsze niż w poprzednich pokoleniach, mniej rozrabiają, a nawet jeśli, to w zorganizowany sposób, wzmocniony wikiwiedzą i wszędobylskim „google search”, znacznie wcześniej niż kiedyś „przeczuwając”, kiedy „wrócą dorośli”; „wszystko podobno bardziej planują”, zmyślnie organizują i rozprawiają się z wyzwaniami bardzo już postmodernistycznej „współczesności”, w której komunikację międzyludzką zastąpiły jej substytuty i algorytmy (istotne jest zrozumienie ironii zawartej w języku, w pojęciach wyrażających nowe „religie młodości”, zaprojektowane, o paradoksie, dla dojrzewających przez już dojrzałych, wyznaczane przez rytualne i pełne ukrytej kontroli narzędzia - smartfony, które de facto ogłupiają i uzależniają od znajdywania szybkich i prostych rozwiązań zamiast dochodzenia do pewnych rezultatów przez dłuższe, doświadczalne „praktyki poszukiwania”, wreszcie media rzekomo „społecznościowe”, które w istocie znacząco alienują jednostki).

W powszechnej opinii dorosłych, jeszcze bardziej dziś niż chyba kiedykolwiek wcześniej, „młodzi” są zupełnie „nieprzygotowani do życia”. Ale czy rzeczywiście i co to właściwie znaczy? W mowie potocznej pojawia się od czasu do czasu wyrażenie mające to współcześnie dookreślić: „świadomie przedłużane dzieciństwo” (w języku angielskim, a bardziej nawet amerykańskim, sformułowane w odniesieniu do wiecznych „nastolatków” jako „prolonged adolescence”). Od zawsze przeczuwałem, że w określeniach typu „wieczny student” czy beznadziejnych uproszczeniach (i kliszach) w rodzaju: „jesteś ciągle jak nastolatka”, kryje się zazdrość już mocno dojrzałych o pewną wyjątkową wrażliwość, którą zwykle traci się, nie tyle z wiekiem, co raczej obrastając rutyną wykonywanej pracy i powtarzalnymi mechanizmami tzw. „dorosłego życia” (nie dotyczy to jednak wszystkich równo, ale jednakże i tak tworzy fałszywy obraz tego, „jak być powinno” w powszechnym mniemaniu pewnej konserwatywnej obyczajowo korporacji „dorosłej większości społeczeństwa”).

Symptomami dojrzewania w jego psychologicznym aspekcie są, po pierwsze, bycie w stanie pewnego ciągłego oczekiwania na coś co ma nastąpić, pozwalające na niezwykłą kreatywność i po drugie, niepoddawanie się regułom określanym z zewnątrz. Jednocześnie, ujawnia się także w tym okresie wzmożona potrzeba usankcjonowania pewności siebie i „odnalezienia się” wobec świata (uwiarygadniające własną podmiotowość i wyjątkowość), a także, niczym w grze (komputerowej), walka z czyhającymi na każdym kroku odkryciami „prawd o życiu”, drobnymi przykrości i seriami większych niepowodzeń i załamań (wynikających, a jakże, z zaprojektowanej przez świat dorosłych konkurencyjności, rozumianej jako wyścig jednostek w celu osiągnięcia większego zysku, coraz chętniej w dobie późnego kapitalizmu wmawianej nastolatkom, jako normy właściwej dla opisania wyzwań dorosłości), które w okresie dziecięcym były dotychczas obojętne, czy neutralne. Ideologia gromadzenia kapitału „ku dorosłości” ma organizować wszelkie dziedziny życia, w tym także pragnienia i uczucia. W pamiętnym filmie Soffi Coppoli zatytułowanym „Virgin Suicides”*** jeden z jego bohaterów, Jeffrey, trafnie określa różnicę między paradygmatami dojrzewania, a wizjami zaprogramowanej dorosłości: „We realized that the version of the world they rendered for us was not the world they really believed in...” (tłum. „Zdaliśmy sobie sprawę, że wersja świata, który dla nas stworzyli, nie była światem, w który oni sami naprawdę wierzyli”). Ten w zasadzie odwieczny paradoks, pozwala nam może mieć nadzieję, że owe/owi przedłużający swą młodość nastolatkowie/nastolatki, z pokolenia na pokolenie, będą coraz bardziej wyczuleni na „ściemy” dorosłych i wezmą sprawy w swoje ręce****, zanim dorośli zupełnie zapomną jak to było być niepokornymi, ale bardzo twórczymi istotami. W przeciwnym razie grozi nam wylęgarnia podobnych do siebie, spacyfikowanych, zbyt wcześnie dorosłych nastoletnich, których poeta i artysta, Wojtek Bąkowski (lider grupy Niwea) w pokoleniowym utworze sprzed paru lat trafnie określił tak: „Miły, miły, miły, miły młody człowiek” . A takich „miłych” zdecydowanie łatwiej poddawać kontroli. Wy, „Adolescenci przyszłości”, kiedy Wasze wersje z przyszłości będą do Was przemawiać i Was pouczać, wykrzyczcie głośno swoją niezgodę! Jeśli zbyt głęboko zanurkujecie w e-rzeczywistość, którą niektórzy dorośli zaprojektowali, by uśpić Waszą czujność, ten świat rzeczywiście czeka zagłada. Nie dajcie się zwieść lub raczej zawierzcie głosowi, wyrażonemu przez Holdena, bohatera pamiętnej powieści Salingera („Buszujący w zbożu”): „Niektóre rzeczy powinny by zostawać zawsze niezmienione. Żeby można je wpakować do jednej z tych wielkich oszklonych szaf i tak je przechowywać”.

* niepotrzebne skreślić
** wg oryginału: I did not ask to be born. Neither did anyone else. The size and complexity of the universe makes me feel so small and free of responsibility. It makes me feel that the only meaningful thing to do is to try and have a good time. Do you understand that feeling?; Naiwny. Super. Erlend Loe, wydanie polskie, Zysk i S-ka. Rok wydania: 2002.
*** tytuł filmu, jak wiele innych zresztą, został irracjonalnie i w iście neo-purytańskim stylu, przetłumaczony na język polski jako „Przekleństwa niewinności”, zamiast dosłownie jako „Dziewicze samobójstwa”, co choć jest zręcznym wybiegiem językowym, stanowi także o symptomatycznym wskazaniu, jak zwykle drobnomieszczańska kultura wzmożenia właściwej „obyczajowości” próbuje unikać konfrontacji z tym, co nie mieści się w przyjętych ideałach „moralności”;
**** marzenia niektórych dorosłych o perspektywie przejęcia realnej władzy przez młodych pojawiają się od czasu do czasu, np. w postaci promowania tzw. „parlamentów młodzieżowych” lub „oksfordzkich dyskusji” o świecie urządzanych przez licealistów, które mają pokazać nastolatkom, że już wkrótce w taki właśnie sposób zaczną organizować zarządzanie życiem i „zasobami”)


Organizator: Fundacja Upside Art
Współorganizator: Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
Partnerzy:
Akademia Sztuki w Szczecinie
Miejsce Sztuki 44 w Świnoujściu

Zadanie publiczne jest współfinansowane ze środków budżetu Województwa Zachodniopomorskiego

FILMY I ZDJĘCIA
Grudzień 2018
02GRUnd, 17:00
Koncerty rodzinne 2018/2019Edu Virtuoso - symfoniczny talent showkoncert rodzinny
02GRUnd, 17:00
Salonik wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami Filharmoniiwarsztatydla dzieci w wieku 3–6 lat, bez udziału opiekunów
03GRUpn, 19:00
ESPRESSIVO 2018/2019Adam Bałdych & Helge Lien Trio "Brothers"koncert jazzowy
04GRUwt, 19:00
RUBATO 2018/2019Eva Quartetkoncert tradycyjny
05GRUśr, 09:00
DoNuta taktuje 2018/2019DoNuta taktuje - Na dwakoncert kameralny
05GRUśr, 10:30
DoNuta taktuje 2018/2019DoNuta taktuje - Na dwakoncert kameralny
05GRUśr, 12:00
DoNuta taktuje 2018/2019DoNuta taktuje - Na dwakoncert kameralny
05 GRU, śr, 19:00 - KASIA KOWALSKA JUBILEUSZkoncert zewnętrzny
06GRUcz, 09:00
DoNuta taktuje 2018/2019DoNuta taktuje - Integrakoncert kameralnydla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii i osób z dysfunkcjami
06GRUcz, 11:00
DoNuta taktuje 2018/2019DoNuta taktuje - Integrakoncert kameralnydla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii i osób z dysfunkcjami
07GRUpt, 13:00
07GRUpt, 15:00
07GRUpt, 19:00
VIRTUOSO 2018/2019Noskowski | Głazunow | Brucknerkoncert symfoniczny
08GRUsb, 09:00
Raniutto - Legatowarsztatydla dzieci do 2. roku życia
08GRUsb, 10:30
Raniutto - Portatowarsztatydla dzieci w wieku od 2. do 4. roku życia
08GRUsb, 12:00
Raniutto - Staccatowarsztatydla dzieci w wieku od 4. do 6. roku życia
09GRUnd, 19:00
PIANOFORTE 2018/2019Laureaci Konkursów | Janusz Olejniczak recital
10GRUpn, 10:00
Orkiestra na językachkoncert szkolny
10GRUpn, 12:00
Orkiestra na językachkoncert szkolny
10 GRU, pn, 19:00 - COHEN I KOBIETYkoncert zewnętrzny
11GRUwt, 19:00
INTERMEZZO 2018/2019Artyści Szczecina | Aldona Bartnikkoncert kameralny
11 GRU, wt, 20:00 - KUBA BADACH + MABASO - BACK TO SCHOOLkoncert zewnętrzny
12 GRU, śr, 20:00 - SKALDOWIE "NAJWIĘKSZE PRZEBOJE"koncert zewnętrzny
12GRUśr, 20:30
Adolescentwernisaż
13GRUcz, 19:00
FESTIVO 2018/2019Biała flagakoncert kameralny
14GRUpt, 13:00
14GRUpt, 15:00
14GRUpt, 19:00
GRANDIOSO 2018/2019Penderecki | Siedem bram Jerozolimykoncert symfoniczny
15GRUsb, 12:00
Salonik wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami Filharmoniiwarsztatydla dzieci w wieku 3–6 lat, bez udziału opiekunów
15GRUsb, 17:00
Oktopus - podwodna improwizacjaspektakl improwizowanydla dzieci od 6. roku życia z opiekunami
15GRUsb, 19:00
SOUNDLAB 2018/2019Grabek | LAB_3: El-softkoncert elektroniczny
16 GRU, nd, 19:00 - KORTEZ GOŚĆ SPECJALNY PANIENECZKIkoncert zewnętrzny
17 GRU, pn, 19:00 - MARGARET, GOŚCINNIE: JOHN JAMESkoncert zewnętrzny
DZIŚ18 GRUwt, 10:00
Orkiestra na językachkoncert szkolny
DZIŚ18 GRUwt, 12:00
Orkiestra na językachkoncert szkolny
18 GRU, wt, 18:00 - KONCERT ADWENTOWY DLA NIEPODLEGŁEJkoncert zewnętrzny
18 GRU, wt, 19:00 - VIVALDISSIMOkoncert zewnętrzny
JUTRO19 GRUśr, 19:00
20 GRU, cz, 19:00 - GLENN MILLER ORCHESTRAkoncert zewnętrzny
21GRUpt, 13:00
21GRUpt, 15:00
21GRUpt, 19:00
BRILLANTE 2018/2019Jerzy Grunwald | Koncert świątecznykoncert
22GRUsb, 19:00
DECISO 2018/2019Scarlatti | Kantaty bożonarodzeniowekoncert muzyki dawnej
27GRUcz, 19:00
DECISO 2018/2019Weneckie Boże Narodzeniekoncert muzyki dawnej
28GRUpt, 13:00
28GRUpt, 15:00
28GRUpt, 19:00
FESTIVO 2018/2019Jubileusz Animatokoncert
31GRUpn, 20:00
Styczeń 2019
01STYwt, 17:00
02STYśr, 19:00
INTERMEZZO 2018/2019Paganini | Bach | Kameralniekoncert kameralny
05STYsb, 19:00
FESTIVO 2018/2019Szczecin-Wrocław | Kolędy światakoncert kameralny
06STYnd, 19:00
GRANDIOSO 2018/2019BBC Symphony Orchestrakoncert symfoniczny
08STYwt, 09:00
DoNuta taktuje – Na razkoncert kameralnydla przedszkoli
08STYwt, 10:30
DoNuta taktuje – Na razkoncert kameralnydla przedszkoli
08STYwt, 12:00
DoNuta taktuje – Na razkoncert kameralnydla przedszkoli
08STYwt, 19:00
RUBATO 2018/2019Dziczka (Polska/Ukraina) koncert tradycyjny
09STYśr, 09:00
DoNuta taktuje – Na razkoncert kameralnydla przedszkoli
09STYśr, 10:30
DoNuta taktuje – Na razkoncert kameralnydla przedszkoli
09STYśr, 12:00
DoNuta taktuje – Na razkoncert kameralnydla przedszkoli
12STYsb, 09:00
Raniutto - Legatowarsztatydla dzieci do 2. roku życia
12STYsb, 10:30
Raniutto - Portatowarsztatydla dzieci w wieku od 2. do 4. roku życia
12STYsb, 12:00
Raniutto - Staccatowarsztatydla dzieci w wieku od 4. do 6. roku życia
12STYsb, 19:00
FESTIVO 2018/2019Koncert prezydencki koncert symfoniczny
13STYnd, 19:00
BRILLANTE 2018/2019Soyka | Woś | Hlushkokoncert
14STYpn, 10:00
Orkiestra na językach BIS koncert szkolnydla klas IV-VIII
14STYpn, 12:00
Orkiestra na językach BIS koncert szkolnydla klas IV-VIII
14STYpn, 19:00
ESPRESSIVO 2018/2019Marcin Wasilewski Trio koncert jazzowy
18STYpt, 19:00
SONORO 2018/2019Gulda | Ravel | Respighikoncert symfoniczny
20STYnd, 17:00
Jerz Igorkoncert rodzinnydla dzieci od 6. roku życia z opiekunami
20STYnd, 17:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami Filharmoniiwarsztatydla dzieci w wieku 3–6 lat, bez udziału opiekunów
22STYwt, 09:00
DoNuta taktuje – Na dwakoncert kameralnydla klas I-III
22STYwt, 10:30
DoNuta taktuje – Na dwakoncert kameralnydla klas I-III
22STYwt, 12:00
DoNuta taktuje – Na dwakoncert kameralnydla klas I-III
23STYśr, 09:00
DoNuta taktuje – Na dwakoncert kameralnydla klas I-III
23STYśr, 10:30
DoNuta taktuje – Na dwakoncert kameralnydla klas I-III
23STYśr, 12:00
DoNuta taktuje – Na dwakoncert kameralnydla klas I-III
23STYśr, 19:00
MISTERIOSO 2018/2019Recital perkusyjny I Alexej Gerassimezkoncert kameralny
25STYpt, 19:00
FESTIVO 2018/2019Vivat Mozart! koncert symfoniczny
26STYsb, 09:00
Raniutto - Legatowarsztatydla dzieci do 2. roku życia
26STYsb, 10:30
Raniutto - Portatowarsztatydla dzieci w wieku od 2. do 4. roku życia
26STYsb, 12:00
Raniutto - Staccatowarsztatydla dzieci w wieku od 4. do 6. roku życia
26STYsb, 19:00
SOUNDLAB 2018/2019Anna Zaradny | Lab 4: El-sonokoncert elektroniczny
27STYnd, 19:00
BRILLANTE 2018/2019Piosenki z Kabaretu Starszych Panówkoncert
«
2018
»
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
REPERTUAR
COOKIESAby ułatwić Tobie korzystanie z serwisu filharmonia.szczecin.pl, a także w celach statystycznych, używamy plików cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików, oznacza to, że zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Polityka prywatności | AKCEPTUJĘ