Po pełnych energii koncertowych spotkaniach z musicalem I żyli długo i w Szczecinie zapraszamy do kontynuacji tej muzycznej podróży w szkolnych klasach. Dla nauczycieli, którzy odwiedzili Filharmonię wraz ze swoimi uczniami, ale i dla tych, którzy taką wizytę dopiero planują, przygotowaliśmy trzy kompletne scenariusze zajęć z kartami pracy.
Scenariusze pozwalają twórczo wykorzystać doświadczenia z koncertu i pogłębić wiedzę o Szczecinie, muzyce i pracy orkiestry. Wszystkie scenariusze inspirowane są utworami z dwóch naszych płyt I żyli długo i w Szczecinie, które stały się fundamentem musicalu prezentowanego w sezonie 2025/2026 w złotej sali symfonicznej.
Pierwszy z nich,
Filharmonia gra – witajcie w koncertowym świecie, pozwala uczniom zajrzeć za kulisy – poznać skład orkiestry i sylwetki wybranych kompozytorów, przybliżając im muzyczne fakty oraz ciekawostki związane z Filharmonią. To świetne
wprowadzenie przed pierwszą bądź kolejnymi wizytami na koncertach, ale i doskonała inspiracja do rozmowy o tym, co sprawia, że koncert może stać się wyjątkowym przeżyciem.
Drugi materiał,
Szczecińskie nuty, szczecińskie szlaki, to propozycja idealna na lekcję po koncercie. Uczniowie wyruszają w
podróż po mieście śladem miejsc opisanych w piosenkach z płyt
I żyli długo i w Szczecinie, poznają historie zaklęte w tekście i dźwięku, a dzięki kartom pracy utrwalają zdobytą wiedzę w atrakcyjny i angażujący sposób. Scenariusz sprawdzi się tak na
lekcjach języka polskiego, muzyki i
godzinach wychowawczych, jak i w
edukacji wczesnoszkolnej.
Trzecia propozycja,
A nocą jak na huśtawce, to już scenariusz pełnoprawnej lekcji muzyki. Koncentruje on się wokół piosenki o szczecińskim „parku wiecznej zieleni”, czyli Cmentarzu Centralnym. W przystępny sposób wprowadza uczniów w świat muzycznego
pojęcia swingujących ósemek, uczy
właściwej artykulacji muzycznej i zachęca do świadomego słuchania i wykonywania muzyki.
Każdy materiał zawiera komplet potrzebnych załączników:
karty pracy, nuty z liniami melodycznymi, teksty piosenek oraz
kody QR prowadzące do teledysków i nagrań. Nauczyciele mogą korzystać z nich bezpośrednio, adaptować je do własnych potrzeb lub traktować jako inspirację do dalszej pracy.
Mamy nadzieję, że przygotowane materiały staną się wartościowym rozszerzeniem wizyty w Filharmonii, a muzyczne opowieści o Szczecinie pomogą uczniom odkrywać miasto na nowo – z ciekawością, wrażliwością i otwartością na dźwięki, które je tworzą.