scroll
09FEB '18fr, 19:00

Chopin | Brahms

Symphonic concert
Event with audience: Symphony Hall
ARTISTS
  • Tadeusz Strugała - conductor
MUSIC
  • Carl Maria von Weber - Uwertura do opery Wolny strzelec
  • Fryderyk Chopin - Koncert fortepianowy nr 1 e-moll op. 11
  • Johannes Brahms - Symfonia nr 3 F-dur op. 90
Program piątkowego koncertu to jak historia muzyki romantyzmu w telegraficznym skrócie. Uwertura do opery „Wolny strzelec” Carla Marii Webera to dzieło, od którego właściwie rozpoczyna się epoka (1821). Premierę podziwiał młodociany Ryszard Wagner i zdecydował, że będzie pisał opery. Bez koncertowego fortepianu w stylu brillante Fryderyka Chopina nie byłoby epoki wirtuozów, a bez Brahmsa nie byłoby ewolucji symfoniki Beethovena.

Niesamowitość, noc, tajemniczość i strachy – oto nowe klimaty muzyki romantycznej. Na przykład scena w wilczym jarze w operze „Wolny strzelec” Carla Marii Webera. Właściwie można zaryzykować stwierdzenie, że gdyby nie tremolando skrzypiec napełniające trwogą zastosowane przez Webera (usłyszymy to już w uwerturze), nie byłoby XX-wiecznej muzyki do horrorów. Uwertura Webera to zupełnie nowy rozdział w historii muzyki i nie bez kozery mówi się, że właśnie premiera tego dzieła w symboliczny sposób rozpoczęła epokę romantyczną.

Koncert fortepianowy Chopina w tonacji e-moll to ważny przykład rozkwitu wirtuozerii fortepianowej. Praca nad koncertem trwała od kwietnia do sierpnia 1830 roku. Podobnie jak w przypadku koncertu f-moll, kompozytor najpierw zaprezentował go przed małym audytorium u siebie w domu na Krakowskim Przedmieściu, z miniaturową orkiestrą i niepełnym składem instrumentów dętych. Ostatniego dnia miał jeszcze przywieźć do domu pulpity oraz tłumiki dla instrumentów smyczkowych, o których – jak pisał do przyjaciela Tytusa Wojciechowskiego tuż przed występem – na śmierć zapomniał. Salon Chopina wypełniła elita muzyczna stolicy: Ignacy Dobrzyński, Józef Elsner i Karol Kurpiński. Wydaje się, że tylko tu niektórzy mogli wytrzymać ze sobą w jednym pomieszczeniu. Środowisko było bowiem podzielone na zwolenników Kurpińskiego (rossinistę) oraz Elsnera, reprezentanta szkoły niemieckiej.

Stefan Wytwicki na łamach „Powszechnego Dziennika Krajowego” pisał m.in.: Jest to utwór geniusza. Oryginalność i wdzięk myśli, bujność imaginacji, talent instrumentowania zapewnią mu niepospolitą i trwałą sławę. Pierwsza część utrzymana jest w formie sonatowej z podwójną ekspozycją (najpierw orkiestra prezentuje materiał muzyczny, a następnie solista przejmuję tę rolę). Ciekawy jest kontekst części środkowej – podobnie zresztą jak w przypadku wolnej części Koncertu f-moll. Oto słowa kompozytora, które często przytacza się przy okazji Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego: Adagio od nowego koncertu jest E-dur. Nie ma to być mocne, jest ono więcej romansowe, spokojne, melancholiczne, powinno czynić wrażenie miłego spojrzenia w miejsce, gdzie stawa tysiąc lubych przypomnień na myśli. Jest to jakieś dumanie w piękny czas wiosenny, ale przy księżycu. (Listy Fryderyka Chopina, Warszawa 15 maja 1830).

Premiera Koncertu e-moll w Teatrze Narodowym 11 października 1830 roku stała się pożegnaniem kompozytora z ojczyzną. Artystycznie Chopin odniósł wielki sukces i był zadowolony z występu, tym razem nie miał w ogóle tremy i – wedle jego słów – grał tak, jak wtedy, gdy jest zupełnie sam. W koncercie na usilne prośby Chopina wzięła udział (z powodzeniem) także Konstancja Gładkowska, wykonując arię z opery Rossiniego La donna del lago. Niedługo potem, 2 listopada 1830 roku, z kufrem pełnym nut i głową pełną niespokojnych myśli Chopin wsiadł do dyliżansu, aby podbić świat…

Koncert usłyszymy w wykonaniu Mishy Kozłowskiego, jednego z najciekawszych pianistów polskich młodego pokolenia, który od wielu lat z powodzeniem występuje jako solista i kameralista w salach koncertowych w Europie, Japonii i Chinach. Zdobywał laury na wielu konkursach, by wspomnieć 4. Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. Mykoły Łysenki w Kijowie na Ukrainie (2012), 9. Internationaler Chopin-Klavierwettbewerb w Darmstadt w Niemczech (2009) oraz Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny im. F. Chopina organizowany przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie (2008).

Piątkowy wieczór zwieńczy symfoniczne dzieło Brahmsa w tonacji F-dur. Dziś pozycja Johannesa Brahmsa w panteonie kompozytorów romantycznych nie budzi wątpliwości, jednak w XIX wieku jego powodzenie nie było tak oczywiste. Wydaje się, że sporo pomógł Brahmsowi przyjaciel, dyrygent i pianista wirtuoz Hans von Bülow. Do historii przeszła jego publicystyczna formuła trzech Panów B – Bach – Beethoven – Brahms. W ten sposób Bülow dał wyraz wiary w „trójcę świętą muzyki”: Bach (ojciec), Beethoven (syn) i Brahms (duch święty). Jego pogląd, chociaż oczywiście kontrowersyjny, spopularyzował nazwisko Brahms. W istocie często spekulowano wówczas o podobieństwach pomiędzy symfoniką Brahmsa i Beethovena. I tak, I symfonia zyskała łatkę „dziesiątej” Beethovena, druga odpowiadała „pastoralnej”, trzecia zaś – słynnej Eroice. W czasach Brahmsa z tych podobieństw czyniono nawet pewien zarzut. Celował w tym pewien krytyk Hugo Wolf, który napisał, że jedno uderzenie w talerz w utworze Liszta wyraża więcej niż wszystkie trzy symfonie Brahmsa razem wzięte. Z drugiej strony Hans von Bülow, który cieszył się o wiele większym autorytetem niż Wolf, wychwalał nowatorstwo muzyki Brahmsa. Wydaje się, że racji nie miał ani jeden, ani drugi. Johannes Brahms wykorzystywał bowiem wzorce z przeszłości, aby wyrazić swoje oryginalne idee muzyczne.

Symfonia składa się z czterech części, z których ogniwa skrajne w istocie poprzez swój energiczny charakter mogą przywodzić na myśl słynną „Eroikę” Beethovena. Ale tego rodzaju skojarzenia dziś nie są już chyba tak oczywiste jak za czasów Brahmsa. A co do ówczesnej krytyki muzyki Brahmsa, to przyznać trzeba, że twórca świetnie radził sobie z kąśliwymi uwagami np. Hugona Wolfa. Kiedy pewnego razu przeczytał tekst, w którym Wolf chwalił jego pieśń O wiecznej miłości, powiedział: Na nikogo już nie można liczyć, już nawet Wolf mnie chwali!

------------------------------
dr Mikołaj Rykowski
Muzykolog i dyplomowany klarnecista, związany z Katedrą Teorii Muzyki na Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Autor książki i licznych artykułów poświęconych fenomenowi Harmoniemusik – XVIII-wiecznej praktyce zespołów instrumentów dętych. Współautor scenariuszy "Speaking concerts" i autor słownych wprowadzeń do koncertów filharmonicznych w Szczecinie, Poznaniu, Bydgoszczy i Łodzi.

VIDEOS AND PHOTOS
Sponsorem koncertu jest Szczecińska Energetyka Cieplna Sp. z o.o.
Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie uczestniczy w programie "Filharmonia. Ostrożnie, wciąga!!!" organizowanym przez Instytut Muzyki i Tańca ze środków MKiDN.
Sponsorzy







DETAILS
Chopin | Brahms
09-02-2018 19:00
Symphony HallFilharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
ul. Małopolska 48
70-515 Szczecin

February 2018
02FEB '18fr, 19:00
VIRTUOSO 2017/2018 | Preludium Talentów Beethoven nr 3Symphonic concert
04FEB '18sn, 17:00
Piotruś kontra wilkFamily concertfor children aged 6+ with guardians
04FEB '18sn, 17:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshops dla dzieci w wieku od 3. do 6. roku życia
05FEB '18mn, 09:00
DoNuta taktuje - Na dwaChamber concertdla klas I-III
05FEB '18mn, 10:30
DoNuta taktuje - Na dwaChamber concertdla klas I-III
05FEB '18mn, 12:00
DoNuta taktuje - Na dwaChamber concertdla klas I-III
06FEB '18tu, 09:00
DoNuta taktuje - Na dwaChamber concertdla klas I-III
06FEB '18tu, 10:30
DoNuta taktuje - Na dwaChamber concertdla klas I-III
06FEB '18tu, 12:00
DoNuta taktuje - Na dwaChamber concertdla klas I-III
06FEB '18tu, 19:00
RUBATOČači Vorba [KONCERT PRZENIESIONY]Traditional concert
07FEB '18wd, 19:00
MISTERIOSOFilharmonicy kameralnieChamber concert
09FEB '18fr, 10:00
09FEB '18fr, 19:00
PIANOFORTE 2017/2018 | Filharmonia. Ostrożnie, wciąga!!!Chopin | BrahmsSymphonic concert
10FEB '18sa, 12:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshops dla dzieci w wieku od 3. do 6. roku życia
10FEB '18sa, 19:00
SOUNDLABLuke Vibert | LAB 5 [CANCEL]Electronic music concert
10FEB '18sa, 19:00
SOUNDLABMouse On Mars | LAB 5: El- vibrationElectronic music concert
11 FEB, sn, 16:00 - SYMPHONICA 2 ROCK OF POLAND [KONCERT ODWOŁANY]koncert zewnętrzny
11 FEB, sn, 19:00 - SYMPHONICA 2 ROCK OF POLANDkoncert zewnętrzny
12FEB '18mn, 10:00
12FEB '18mn, 12:00
12 FEB, mn, 19:00 - MICHAŁ BAJOR - OD KOFTY... DO KORCZAkoncert zewnętrzny
13 FEB, tu, 20:00 - MICHAŁ SZPAK Z ZESPOŁEM ORAZ MARLENA SZPAKkoncert zewnętrzny
14FEB '18wd, 19:00
16FEB '18fr, 19:00
18FEB '18sn, 17:00
BRILLANTE 2017/2018Powabna nutaSymphonic concert
18FEB '18sn, 17:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshops dla dzieci w wieku od 3. do 6. roku życia
19FEB '18mn, 09:00
DoNuta taktuje - W trasie Away concertdla przedszkoli
19FEB '18mn, 11:00
DoNuta taktuje - W trasie Away concertdla przedszkoli
19 FEB, mn, 20:00 - KAZIK & PROFORMAkoncert zewnętrzny
20FEB '18tu, 09:00
DoNuta taktuje - W trasie Away concertdla przedszkoli
20FEB '18tu, 11:00
DoNuta taktuje - W trasie Away concertdla przedszkoli
20 FEB, tu, 20:00 - PERFECT AKUSTYCZNIEkoncert zewnętrzny
21FEB '18wd, 19:00
PIANOFORTE 2017/2018Chopin | NokturnyRecital
22 FEB, th, 19:00 - ZALEWSKI ŚPIEWA NIEMENAkoncert zewnętrzny
23FEB '18fr, 16:00
Sight-seeing the PhilharmonicSight-seeing the Philharmonic
23FEB '18fr, 19:00
VIRTUOSO 2017/2018 | Filharmonia. Ostrożnie, wciąga!!! | Preludium Talentów Schumann | SchӧnbergSymphonic concert
24FEB '18sa, 09:00
Raniutto - LegatoWorkshops dla dzieci do 2. roku życia
24FEB '18sa, 10:30
Raniutto - PortatoWorkshops dla dzieci w wieku od 2. do 4. roku życia
24FEB '18sa, 12:00
Raniutto - StaccatoWorkshops dla dzieci w wieku od 4. do 6. roku życia
26FEB '18mn, 19:00
ESPRESSIVOMichał Wróblewski i RadiostatikJazz concert
28FEB '18wd, 19:00
INTERMEZZO 2017/2018Akordeonowy kolorytChamber concert
March 2018
02MAR '18fr, 19:00
FESTIVO 2017/2018 | Preludium Talentów Vivat Meyer!Symphonic concert
03MAR '18sa, 12:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshops dla dzieci w wieku od 3. do 6. roku życia
04MAR '18sn, 17:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshops dla dzieci w wieku od 3. do 6. roku życia
04MAR '18sn, 17:00
Muzykobranie///EthnoBraidFamily concertfor children aged 6+ with guardians
04MAR '18sn, 17:00
Jerz Igor [ZMIANA ARTYSTY ^]Family concertfor children aged 6+ with guardians
05 MAR, mn, 19:00 - 10 TENORÓWkoncert zewnętrzny
06MAR '18tu, 19:00
07MAR '18wd, 19:00
MISTERIOSOModigliani QuartetChamber concert
08MAR '18th, 19:00
BRILLANTE 2017/2018Krzesimir Dębski & Zagan Acoustic Concert
09MAR '18fr, 19:00
FESTIVO 2017/2018 | Filharmonia. Ostrożnie, wciąga!!!Gershwin | BernsteinSymphonic concert
10 MAR, sa, 16:00 - MISTERIUM PASYJNE – KONCERT CHÓRALNYkoncert zewnętrzny
10MAR '18sa, 19:00
SOUNDLABRuby My Dear | LAB 6 : El-compressionElectronic music concert
11MAR '18sn, 17:00
BRILLANTE 2017/2018Sklep z Ptasimi PióramiSymphonic concert
11MAR '18sn, 17:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshops dla dzieci w wieku od 3. do 6. roku życia
12MAR '18mn, 09:00
DoNuta taktuje - IntegraChamber concertdla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii i osób z dysfunkcjami
12MAR '18mn, 11:00
DoNuta taktuje - IntegraChamber concertdla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii i osób z dysfunkcjami
12MAR '18mn, 19:00
RUBATOČači VorbaTraditional concert
12 MAR, mn, 20:00 - SZCZECIN JAZZ 2018 WALLACE RONEY QUINTETkoncert zewnętrzny
13MAR '18tu, 09:00
DoNuta taktuje - IntegraChamber concertdla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii i osób z dysfunkcjami
13MAR '18tu, 11:00
DoNuta taktuje - IntegraChamber concertdla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii i osób z dysfunkcjami
13 MAR, tu, 19:00 - KULT AKUSTIK [KONCERT ODWOŁANY]koncert zewnętrzny
14MAR '18wd, 18:00
Galeria Poziom 4.Gero Hellmuth - HiobVernissage
14 MAR, wd, 20:00 - ALOSZA AWDIEJEW - MOJE ULUBIONE PIOSENKIkoncert zewnętrzny
16MAR '18fr, 10:00
16MAR '18fr, 19:00
SONORO 2017/2018 | Preludium Talentów Szymanowski | BrucknerSymphonic concert
17MAR '18sa, 09:00
Raniutto - LegatoWorkshops dla dzieci do 2. roku życia
17MAR '18sa, 10:30
Raniutto - PortatoWorkshops dla dzieci w wieku od 2. do 4. roku życia
17MAR '18sa, 12:00
Raniutto - StaccatoWorkshops dla dzieci w wieku od 4. do 6. roku życia
17 MAR, sa, 18:00 - STARE DOBRE MAŁŻEŃSTWOkoncert zewnętrzny
19MAR '18mn, 09:00
DoNuta taktuje - Na razChamber concertdla przedszkoli
19MAR '18mn, 10:30
DoNuta taktuje - Na razChamber concertdla przedszkoli
19MAR '18mn, 12:00
DoNuta taktuje - Na razChamber concertdla przedszkoli
19MAR '18mn, 19:00
ESPRESSIVOMateusz Smoczyński QuintetJazz concert
20MAR '18tu, 09:00
DoNuta taktuje - Na razChamber concertdla przedszkoli
20MAR '18tu, 10:30
DoNuta taktuje - Na razChamber concertdla przedszkoli
20MAR '18tu, 12:00
DoNuta taktuje - Na razChamber concertdla przedszkoli
20 MAR, tu, 19:00 - KULT AKUSTIKkoncert zewnętrzny
21MAR '18wd, 19:00
INTERMEZZO 2017/2018Stypendyści kameralnieChamber concert
22 MAR, th, 19:00 - MICHAŁ SZPAK Z ZESPOŁEM ORAZ MARLENA SZPAKkoncert zewnętrzny
23MAR '18fr, 16:00
Sight-seeing the PhilharmonicSight-seeing the Philharmonic
23MAR '18fr, 19:00
SONORO 2017/2018 | Filharmonia. Ostrożnie, wciąga!!!ArmeniaSymphonic concert
24MAR '18sa, 09:00
Raniutto - LegatoWorkshops dla dzieci do 2. roku życia
24MAR '18sa, 10:30
Raniutto - PortatoWorkshops dla dzieci w wieku od 2. do 4. roku życia
24MAR '18sa, 12:00
Raniutto - StaccatoWorkshops dla dzieci w wieku od 4. do 6. roku życia
24 MAR, sa, 20:00 - ANIA DĄBROWSKAkoncert zewnętrzny
25MAR '18sn, 17:00
27MAR '18tu, 10:00
27MAR '18tu, 12:00
28MAR '18wd, 19:00
MISTERIOSOMłoda PolskaChamber concert
2018
REPERTUAR
COOKIESIn order to make it easier for you to use filharmonia.szczecin.pl, and also for statistical purposes, we use cookies. If you do not block cookies, it means that you agree to use them and store them in your device’s memory. You may manage your cookies by changing the settings of your browser.
Privacy Policy |