scroll
09FEB '18Fr, 19:00

Chopin | Brahms

Sinfonisches Konzert
Großer Konzertsaal
KÜNSTLER*INNEN
  • Tadeusz Strugała - Leitung
MUSIK
  • Carl Maria von Weber - Uwertura do opery Wolny strzelec
  • Frédéric Chopin - Koncert fortepianowy nr 1 e-moll op. 11
  • Johannes Brahms - Symfonia nr 3 F-dur op. 90
Program piątkowego koncertu to jak historia muzyki romantyzmu w telegraficznym skrócie. Uwertura do opery „Wolny strzelec” Carla Marii Webera to dzieło, od którego właściwie rozpoczyna się epoka (1821). Premierę podziwiał młodociany Ryszard Wagner i zdecydował, że będzie pisał opery. Bez koncertowego fortepianu w stylu brillante Fryderyka Chopina nie byłoby epoki wirtuozów, a bez Brahmsa nie byłoby ewolucji symfoniki Beethovena.

Niesamowitość, noc, tajemniczość i strachy – oto nowe klimaty muzyki romantycznej. Na przykład scena w wilczym jarze w operze „Wolny strzelec” Carla Marii Webera. Właściwie można zaryzykować stwierdzenie, że gdyby nie tremolando skrzypiec napełniające trwogą zastosowane przez Webera (usłyszymy to już w uwerturze), nie byłoby XX-wiecznej muzyki do horrorów. Uwertura Webera to zupełnie nowy rozdział w historii muzyki i nie bez kozery mówi się, że właśnie premiera tego dzieła w symboliczny sposób rozpoczęła epokę romantyczną.

Koncert fortepianowy Chopina w tonacji e-moll to ważny przykład rozkwitu wirtuozerii fortepianowej. Praca nad koncertem trwała od kwietnia do sierpnia 1830 roku. Podobnie jak w przypadku koncertu f-moll, kompozytor najpierw zaprezentował go przed małym audytorium u siebie w domu na Krakowskim Przedmieściu, z miniaturową orkiestrą i niepełnym składem instrumentów dętych. Ostatniego dnia miał jeszcze przywieźć do domu pulpity oraz tłumiki dla instrumentów smyczkowych, o których – jak pisał do przyjaciela Tytusa Wojciechowskiego tuż przed występem – na śmierć zapomniał. Salon Chopina wypełniła elita muzyczna stolicy: Ignacy Dobrzyński, Józef Elsner i Karol Kurpiński. Wydaje się, że tylko tu niektórzy mogli wytrzymać ze sobą w jednym pomieszczeniu. Środowisko było bowiem podzielone na zwolenników Kurpińskiego (rossinistę) oraz Elsnera, reprezentanta szkoły niemieckiej.

Stefan Wytwicki na łamach „Powszechnego Dziennika Krajowego” pisał m.in.: Jest to utwór geniusza. Oryginalność i wdzięk myśli, bujność imaginacji, talent instrumentowania zapewnią mu niepospolitą i trwałą sławę. Pierwsza część utrzymana jest w formie sonatowej z podwójną ekspozycją (najpierw orkiestra prezentuje materiał muzyczny, a następnie solista przejmuję tę rolę). Ciekawy jest kontekst części środkowej – podobnie zresztą jak w przypadku wolnej części Koncertu f-moll. Oto słowa kompozytora, które często przytacza się przy okazji Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego: Adagio od nowego koncertu jest E-dur. Nie ma to być mocne, jest ono więcej romansowe, spokojne, melancholiczne, powinno czynić wrażenie miłego spojrzenia w miejsce, gdzie stawa tysiąc lubych przypomnień na myśli. Jest to jakieś dumanie w piękny czas wiosenny, ale przy księżycu. (Listy Fryderyka Chopina, Warszawa 15 maja 1830).

Premiera Koncertu e-moll w Teatrze Narodowym 11 października 1830 roku stała się pożegnaniem kompozytora z ojczyzną. Artystycznie Chopin odniósł wielki sukces i był zadowolony z występu, tym razem nie miał w ogóle tremy i – wedle jego słów – grał tak, jak wtedy, gdy jest zupełnie sam. W koncercie na usilne prośby Chopina wzięła udział (z powodzeniem) także Konstancja Gładkowska, wykonując arię z opery Rossiniego La donna del lago. Niedługo potem, 2 listopada 1830 roku, z kufrem pełnym nut i głową pełną niespokojnych myśli Chopin wsiadł do dyliżansu, aby podbić świat…

Koncert usłyszymy w wykonaniu Mishy Kozłowskiego, jednego z najciekawszych pianistów polskich młodego pokolenia, który od wielu lat z powodzeniem występuje jako solista i kameralista w salach koncertowych w Europie, Japonii i Chinach. Zdobywał laury na wielu konkursach, by wspomnieć 4. Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. Mykoły Łysenki w Kijowie na Ukrainie (2012), 9. Internationaler Chopin-Klavierwettbewerb w Darmstadt w Niemczech (2009) oraz Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny im. F. Chopina organizowany przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie (2008).

Piątkowy wieczór zwieńczy symfoniczne dzieło Brahmsa w tonacji F-dur. Dziś pozycja Johannesa Brahmsa w panteonie kompozytorów romantycznych nie budzi wątpliwości, jednak w XIX wieku jego powodzenie nie było tak oczywiste. Wydaje się, że sporo pomógł Brahmsowi przyjaciel, dyrygent i pianista wirtuoz Hans von Bülow. Do historii przeszła jego publicystyczna formuła trzech Panów B – Bach – Beethoven – Brahms. W ten sposób Bülow dał wyraz wiary w „trójcę świętą muzyki”: Bach (ojciec), Beethoven (syn) i Brahms (duch święty). Jego pogląd, chociaż oczywiście kontrowersyjny, spopularyzował nazwisko Brahms. W istocie często spekulowano wówczas o podobieństwach pomiędzy symfoniką Brahmsa i Beethovena. I tak, I symfonia zyskała łatkę „dziesiątej” Beethovena, druga odpowiadała „pastoralnej”, trzecia zaś – słynnej Eroice. W czasach Brahmsa z tych podobieństw czyniono nawet pewien zarzut. Celował w tym pewien krytyk Hugo Wolf, który napisał, że jedno uderzenie w talerz w utworze Liszta wyraża więcej niż wszystkie trzy symfonie Brahmsa razem wzięte. Z drugiej strony Hans von Bülow, który cieszył się o wiele większym autorytetem niż Wolf, wychwalał nowatorstwo muzyki Brahmsa. Wydaje się, że racji nie miał ani jeden, ani drugi. Johannes Brahms wykorzystywał bowiem wzorce z przeszłości, aby wyrazić swoje oryginalne idee muzyczne.

Symfonia składa się z czterech części, z których ogniwa skrajne w istocie poprzez swój energiczny charakter mogą przywodzić na myśl słynną „Eroikę” Beethovena. Ale tego rodzaju skojarzenia dziś nie są już chyba tak oczywiste jak za czasów Brahmsa. A co do ówczesnej krytyki muzyki Brahmsa, to przyznać trzeba, że twórca świetnie radził sobie z kąśliwymi uwagami np. Hugona Wolfa. Kiedy pewnego razu przeczytał tekst, w którym Wolf chwalił jego pieśń O wiecznej miłości, powiedział: Na nikogo już nie można liczyć, już nawet Wolf mnie chwali!

------------------------------
dr Mikołaj Rykowski
Muzykolog i dyplomowany klarnecista, związany z Katedrą Teorii Muzyki na Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Autor książki i licznych artykułów poświęconych fenomenowi Harmoniemusik – XVIII-wiecznej praktyce zespołów instrumentów dętych. Współautor scenariuszy "Speaking concerts" i autor słownych wprowadzeń do koncertów filharmonicznych w Szczecinie, Poznaniu, Bydgoszczy i Łodzi.

VIDEOS UND FOTOS
Sponsorem koncertu jest Szczecińska Energetyka Cieplna Sp. z o.o.
Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie uczestniczy w programie "Filharmonia. Ostrożnie, wciąga!!!" organizowanym przez Instytut Muzyki i Tańca ze środków MKiDN.
Sponsorzy







DETAILS
Chopin | Brahms
09-02-2018 19:00
Großer KonzertsaalFilharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
ul. Małopolska 48
70-515 Szczecin

Februar 2018
02FEB '18Fr, 19:00
VIRTUOSO 2017/2018 | Preludium Talentów Beethoven nr 3Sinfonisches Konzert
04FEB '18So, 17:00
Piotruś kontra wilkFamilienkonzertKinder ab 6 Jahren mit Erwachsenenbegleitung
04FEB '18So, 17:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshopsdla dzieci w wieku od 3. do 6. roku życia
05FEB '18Mo, 09:00
DoNuta taktuje - Na dwaKammerkonzertdla klas I-III
05FEB '18Mo, 10:30
DoNuta taktuje - Na dwaKammerkonzertdla klas I-III
05FEB '18Mo, 12:00
DoNuta taktuje - Na dwaKammerkonzertdla klas I-III
06FEB '18Di, 09:00
DoNuta taktuje - Na dwaKammerkonzertdla klas I-III
06FEB '18Di, 10:30
DoNuta taktuje - Na dwaKammerkonzertdla klas I-III
06FEB '18Di, 12:00
DoNuta taktuje - Na dwaKammerkonzertdla klas I-III
06FEB '18Di, 19:00
RUBATOČači Vorba [KONCERT PRZENIESIONY]Traditionelles Konzert
07FEB '18Mi, 19:00
MISTERIOSOFilharmonicy kameralnieKammerkonzert
09FEB '18Fr, 10:00
09FEB '18Fr, 19:00
PIANOFORTE 2017/2018 | Filharmonia. Ostrożnie, wciąga!!!Chopin | BrahmsSinfonisches Konzert
10FEB '18Sa, 12:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshopsdla dzieci w wieku od 3. do 6. roku życia
10FEB '18Sa, 19:00
SOUNDLABLuke Vibert | LAB 5 [ODWOŁANY]Elektronisches Konzert
10FEB '18Sa, 19:00
SOUNDLABMouse On Mars | LAB 5: El- vibrationElektronisches Konzert
11 FEB, So, 16:00 - SYMPHONICA 2 ROCK OF POLAND [KONCERT ODWOŁANY]koncert zewnętrzny
11 FEB, So, 19:00 - SYMPHONICA 2 ROCK OF POLANDkoncert zewnętrzny
12FEB '18Mo, 10:00
12FEB '18Mo, 12:00
12 FEB, Mo, 19:00 - MICHAŁ BAJOR - OD KOFTY... DO KORCZAkoncert zewnętrzny
13 FEB, Di, 20:00 - MICHAŁ SZPAK Z ZESPOŁEM ORAZ MARLENA SZPAKkoncert zewnętrzny
14FEB '18Mi, 19:00
Galeria Poziom 4.Tadeusz Rolke - Miejsca. Rekonstrukcja IVVernissage
16FEB '18Fr, 19:00
18FEB '18So, 17:00
BRILLANTE 2017/2018Powabna nutaSinfonisches Konzert
18FEB '18So, 17:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshopsdla dzieci w wieku od 3. do 6. roku życia
19FEB '18Mo, 09:00
DoNuta taktuje - W trasie Konzert auswärtsdla przedszkoli
19FEB '18Mo, 11:00
DoNuta taktuje - W trasie Konzert auswärtsdla przedszkoli
19 FEB, Mo, 20:00 - KAZIK & PROFORMAkoncert zewnętrzny
20FEB '18Di, 09:00
DoNuta taktuje - W trasie Konzert auswärtsdla przedszkoli
20FEB '18Di, 11:00
DoNuta taktuje - W trasie Konzert auswärtsdla przedszkoli
20 FEB, Di, 20:00 - PERFECT AKUSTYCZNIEkoncert zewnętrzny
21FEB '18Mi, 19:00
PIANOFORTE 2017/2018Chopin | NokturnyErwägungsgrund
22 FEB, Do, 19:00 - ZALEWSKI ŚPIEWA NIEMENAkoncert zewnętrzny
23FEB '18Fr, 16:00
23FEB '18Fr, 19:00
VIRTUOSO 2017/2018 | Filharmonia. Ostrożnie, wciąga!!! | Preludium Talentów Schumann | SchӧnbergSinfonisches Konzert
24FEB '18Sa, 09:00
Raniutto - LegatoWorkshopsdla dzieci do 2. roku życia
24FEB '18Sa, 10:30
Raniutto - PortatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 2. do 4. roku życia
24FEB '18Sa, 12:00
Raniutto - StaccatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 4. do 6. roku życia
26FEB '18Mo, 19:00
28FEB '18Mi, 19:00
INTERMEZZO 2017/2018Akordeonowy kolorytKammerkonzert
März 2018
02MÄR '18Fr, 19:00
FESTIVO 2017/2018 | Preludium Talentów Vivat Meyer!Sinfonisches Konzert
03MÄR '18Sa, 12:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshopsdla dzieci w wieku od 3. do 6. roku życia
04MÄR '18So, 17:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshopsdla dzieci w wieku od 3. do 6. roku życia
04MÄR '18So, 17:00
Muzykobranie///EthnoBraidFamilienkonzertod 6. roku życia z opiekunami
04MÄR '18So, 17:00
Jerz Igor [ZMIANA ARTYSTY ^]FamilienkonzertKinder ab 6 Jahren mit Erwachsenenbegleitung
05 MÄR, Mo, 19:00 - 10 TENORÓWkoncert zewnętrzny
06MÄR '18Di, 19:00
07MÄR '18Mi, 19:00
MISTERIOSOModigliani QuartetKammerkonzert
08MÄR '18Do, 19:00
BRILLANTE 2017/2018Krzesimir Dębski & Zagan Acoustic Konzert
09MÄR '18Fr, 19:00
FESTIVO 2017/2018 | Filharmonia. Ostrożnie, wciąga!!!Gershwin | BernsteinSinfonisches Konzert
10 MÄR, Sa, 16:00 - MISTERIUM PASYJNE – KONCERT CHÓRALNYkoncert zewnętrzny
10MÄR '18Sa, 19:00
SOUNDLABRuby My Dear | LAB 6 : El-compressionElektronisches Konzert
11MÄR '18So, 17:00
BRILLANTE 2017/2018Sklep z Ptasimi PióramiSinfonisches Konzert
11MÄR '18So, 17:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshopsdla dzieci w wieku od 3. do 6. roku życia
12MÄR '18Mo, 09:00
DoNuta taktuje - IntegraKammerkonzertdla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii i osób z dysfunkcjami
12MÄR '18Mo, 11:00
DoNuta taktuje - IntegraKammerkonzertdla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii i osób z dysfunkcjami
12MÄR '18Mo, 19:00
RUBATOČači VorbaTraditionelles Konzert
12 MÄR, Mo, 20:00 - SZCZECIN JAZZ 2018 WALLACE RONEY QUINTETkoncert zewnętrzny
13MÄR '18Di, 09:00
DoNuta taktuje - IntegraKammerkonzertdla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii i osób z dysfunkcjami
13MÄR '18Di, 11:00
DoNuta taktuje - IntegraKammerkonzertdla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii i osób z dysfunkcjami
13 MÄR, Di, 19:00 - KULT AKUSTIK [KONCERT ODWOŁANY]koncert zewnętrzny
14MÄR '18Mi, 18:00
Galeria Poziom 4.Gero Hellmuth - HiobVernissage
14 MÄR, Mi, 20:00 - ALOSZA AWDIEJEW - MOJE ULUBIONE PIOSENKIkoncert zewnętrzny
16MÄR '18Fr, 10:00
16MÄR '18Fr, 19:00
SONORO 2017/2018 | Preludium Talentów Szymanowski | BrucknerSinfonisches Konzert
17MÄR '18Sa, 09:00
Raniutto - LegatoWorkshopsdla dzieci do 2. roku życia
17MÄR '18Sa, 10:30
Raniutto - PortatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 2. do 4. roku życia
17MÄR '18Sa, 12:00
Raniutto - StaccatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 4. do 6. roku życia
17 MÄR, Sa, 18:00 - STARE DOBRE MAŁŻEŃSTWOkoncert zewnętrzny
19MÄR '18Mo, 09:00
DoNuta taktuje - Na razKammerkonzertdla przedszkoli
19MÄR '18Mo, 10:30
DoNuta taktuje - Na razKammerkonzertdla przedszkoli
19MÄR '18Mo, 12:00
DoNuta taktuje - Na razKammerkonzertdla przedszkoli
19MÄR '18Mo, 19:00
ESPRESSIVOMateusz Smoczyński QuintetJazzkonzert
20MÄR '18Di, 09:00
DoNuta taktuje - Na razKammerkonzertdla przedszkoli
20MÄR '18Di, 10:30
DoNuta taktuje - Na razKammerkonzertdla przedszkoli
20MÄR '18Di, 12:00
DoNuta taktuje - Na razKammerkonzertdla przedszkoli
20 MÄR, Di, 19:00 - KULT AKUSTIKkoncert zewnętrzny
21MÄR '18Mi, 19:00
INTERMEZZO 2017/2018Stypendyści kameralnieKammerkonzert
22 MÄR, Do, 19:00 - MICHAŁ SZPAK Z ZESPOŁEM ORAZ MARLENA SZPAKkoncert zewnętrzny
23MÄR '18Fr, 16:00
23MÄR '18Fr, 19:00
SONORO 2017/2018 | Filharmonia. Ostrożnie, wciąga!!!ArmeniaSinfonisches Konzert
24MÄR '18Sa, 09:00
Raniutto - LegatoWorkshopsdla dzieci do 2. roku życia
24MÄR '18Sa, 10:30
Raniutto - PortatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 2. do 4. roku życia
24MÄR '18Sa, 12:00
Raniutto - StaccatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 4. do 6. roku życia
24 MÄR, Sa, 20:00 - ANIA DĄBROWSKAkoncert zewnętrzny
25MÄR '18So, 17:00
27MÄR '18Di, 10:00
27MÄR '18Di, 12:00
28MÄR '18Mi, 19:00
MISTERIOSOMłoda PolskaKammerkonzert
2018
REPERTUAR