scroll
02FEB '18Fr, 19:00

Beethoven nr 3

Sinfonisches Konzert
Großer Konzertsaal
KÜNSTLER*INNEN
MUSIK
  • Ludwig van Beethoven - Koncert fortepianowy nr 3 c-moll op. 37
  • Ludwig van Beethoven - Sinfonie Nr. 3 Es-Dur op. 55 Eroica
W ramach cyklu Preludium Talentów, w przerwie koncertu zapraszamy na Poziom 4. na recital Wiktorii Święciochowskiej, uczennicy ZPSM im. Feliksa Nowowiejskiego w Szczecinie w klasie skrzypiec prof. Władimira Iwanciwa.
Zarówno Koncert fortepianowy nr 3 c-moll op. 37, jaki i III Symfonia „Eroica” powstały w momencie szczególnym. Oto Ludwig van Beethoven wyznał w testamencie heiligenstadzkim, że jest głuchy i zastanawia się nad samobójstwem. Co powstrzymało go przed desperackim krokiem?

Ów dokument nazwany przez potomność testamentem heiligenstadzkim (od nazwy miejscowości, w której powstał) to właściwie nigdy nie wysłany list do braci Karla i Johanna, datowany na 6 października 1802 roku. Artysta ujawnia w nim rozpacz z powodu postępującej głuchoty. Z obszernego dokumentu wynika, że utrata słuchu powoduje uczucie społecznej izolacji, pozbawiając artystę radości życia i utrudniając wypełnienie artystycznego przeznaczenia.

Koncert c-moll i symfonia „Eroica” powstały tuż przed napisaniem testamentu. Wprawdzie szkice do tego koncertu pojawiają się już prawdopodobnie w roku 1796, ale wedle relacji protektora Beethovena, hrabiego Kinsky’ego, finalna postać pochodzi z 1802 roku. Pierwsze wykonanie miało miejsce 5 kwietnia 1803 roku w Theater and der Wien. Beethoven był w szczytowym punkcie pianistycznej kariery, uznawano go za najwybitniejszego kompozytora muzyki fortepianowej. Jednak ujawniona po latach, tj. w 1827 roku, heiligenstadzka spowiedź odkrywa przed nami prawdziwy stan twórcy. Problemy zdrowotne i psychiczne w istocie utrudniały mu komponowanie, co potwierdza relacja przyjaciela i dyrygenta Ignaza von Seyfrieda na temat stanu partii fortepianowej podczas premiery dzieła. Seyfried, który przewracał nuty Beethovenowi na koncercie, relacjonował, że „partia solo zawierała niewiele poza paroma pustymi stronnicami oraz kilkoma zupełnie nieczytelnymi hieroglifami egipskimi”. Ferdynand Ries, pianista, który wykonał dzieło 19 lipca 1804 roku z Beethovenem jako dyrygentem, także wspominał, że partia fortepianu nie była ostatecznie wpisana do partytury. Partia solowa została rozpisana dopiero na wyraźne życzenie pianisty.

Społeczna izolacja, kłótnie z otoczeniem i poczucie degradacji artysty (także mężczyzny) doprowadziły twórcę na skraj załamania, a nawet samobójstwa. Jednak w obrębie sztuki zaowocowało to nową jakością – dziełami rewolucyjnymi. Wówczas jego dzieła zaczęły wykazywać zasadnicze zmiany stylowe. Ogólnie rzecz biorąc, klasyczne ramy formalne były przez kompozytora przełamywane, a jego dążeniem było osiągnięcie zupełnie nowego poziomu ekspresji. Pierwszy tego symptom to tonacja c-moll koncertu, która w epoce klasycyzmu utożsamiana była z nastrojem powagi, a nawet żałoby. U Beethovena to tonacja sonaty „patetycznej” i V Symfonii – czasem określa się ją jako symbolizującą walkę i zwycięstwo kompozytora. Co się tyczy koncertu zaś, to najbardziej uderzająca jest ścisła współpraca fortepianu i orkiestry. Gdy w partii fortepianu pojawia się temat, w głosach instrumentów dętych rozbrzmiewają kontrapunkty i muzyczne dopowiedzenia. Ciekawym kontrastem z poważnymi częściami skrajnymi jest drugie ogniwo koncertu, w którym z krainy „burzy i naporu” Beethoven przenosi nas do natury, z życiowej walki wprost w piękno przyrody. Z niełatwą partią fortepianu zmierzy się światowej sławy pianista Krzysztof Jabłoński, którego kariera rozpoczęła się od trzeciej nagrody na XI Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina. Dziś jest cenionym pedagogiem, profesorem nadzwyczajnym, doktorem habilitowanym i artystą występującym na całym świecie.

Znakiem przemiany stylu, by nie powiedzieć, dziełem przełomowym w twórczości Beethovena jest Symfonia nr 3 „Eroica” (bohaterska). Została dedykowana Napoleonowi, którym Beethoven był zafascynowany. Jego podziw dla francuskiego rewolucjonisty wynikał z idealistyczno-rewolucyjnych przekonań. Beethoven nie uznawał wyższości osoby tylko z racji pochodzenia. Książę! – pisał do swojego patrona księcia Lichnowskiego – Tym, kim Ty jesteś, jesteś przypadkiem i z urodzenia, tym, kim ja jestem, jestem tylko dzięki sobie, książąt były i będą tysiące. Beethoven jest jeden. Gdy Napoleon z konsula mianował się cesarzem, Beethoven wymazał dedykację. Pozostawił jedynie tytuł „Eroica”, który dla potomności stał się symbolem epoki. Pogląd nieco odmienny prezentuje William Kindermann, autor monografii Beethovena (Oxford University Press, 2009, s. 93). Wedle Kindermanna stosunek Beethovena do Napoleona był dość ambiwalentny. Za słynną dedykacją stały natomiast względy pragmatyczne. W tym czasie Beethoven miał zastanawiać się nad przenosinami do Paryża. Wedle tej koncepcji „Eroica” miała stylowo nawiązywać do francuskiej estetyki, na przykład poprzez zastosowanie w jej strukturze marsza żałobnego. Takie hymny i marsze pisane były przez francuskich kompozytorów doby rewolucyjnej na okoliczność śmierci bohaterów, by wspomnieć „Hymn et marche funebre sur la mort de general Hoche” Luigiego Cherubiniego czy „Chant funebre sur la mort de Feraud” Josepha Etienne’a-Nicolasa Gosseca.

Zresztą jeśli nawet zostawimy na boku francuskie konteksty „Eroiki”, to niewątpliwie sama muzyka jest rewolucyjna. Rozmiary symfonii są jak na owe czasu ogromne, kompozytor doprowadza bowiem do rozsadzenia klasycznej formy. Nowością jest wspomniany marsz, ale i scherzo zamiast menueta. Nowatorsko potraktowane są także instrumenty, by wspomnieć choćby o wiolonczelach, które z instrumentów akompaniujących awansują już od pierwszych taktów dzieła do roli medium prezentującego główny temat (w dodatku w postaci modulującej).

Czas powstania Koncertu fortepianowego c-moll i Symfonii nr 3 był dla Beethovena niezwykle dramatyczny. Zresztą cała jego sztuka zdaje się oscylować pomiędzy walką a zwycięstwem. Na szczęcie Beethoven przezwycięża mroczne myśli o samobójstwie. W jaki sposób? W testamencie heiligenstadzkim pojawiają się tajemnicze słowa, które wiązane są w literaturze z „Eroiką”: „tylko moja sztuka broni mnie przed samobójstwem”.

------------------------------
dr Mikołaj Rykowski
Muzykolog i dyplomowany klarnecista, związany z Katedrą Teorii Muzyki na Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Autor książki i licznych artykułów poświęconych fenomenowi Harmoniemusik – XVIII-wiecznej praktyce zespołów instrumentów dętych. Współautor scenariuszy "Speaking concerts" i autor słownych wprowadzeń do koncertów filharmonicznych w Szczecinie, Poznaniu, Bydgoszczy i Łodzi.

VIDEOS UND FOTOS
Mecenasem koncertu Veriko Tchumburidze | Zwyciężczyni 15. Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego jest Lesław Siemaszko.
Mecenas





DETAILS
Beethoven nr 3
02-02-2018 19:00
Großer KonzertsaalFilharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
ul. Małopolska 48
70-515 Szczecin

Februar 2018
02FEB '18Fr, 19:00
VIRTUOSO 2017/2018 | Preludium Talentów Beethoven nr 3Sinfonisches Konzert
04FEB '18So, 17:00
Piotruś kontra wilkFamilienkonzertKinder ab 6 Jahren mit Erwachsenenbegleitung
04FEB '18So, 17:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshopsdla dzieci w wieku od 3. do 6. roku życia
05FEB '18Mo, 09:00
DoNuta taktuje - Na dwaKammerkonzertdla klas I-III
05FEB '18Mo, 10:30
DoNuta taktuje - Na dwaKammerkonzertdla klas I-III
05FEB '18Mo, 12:00
DoNuta taktuje - Na dwaKammerkonzertdla klas I-III
06FEB '18Di, 09:00
DoNuta taktuje - Na dwaKammerkonzertdla klas I-III
06FEB '18Di, 10:30
DoNuta taktuje - Na dwaKammerkonzertdla klas I-III
06FEB '18Di, 12:00
DoNuta taktuje - Na dwaKammerkonzertdla klas I-III
06FEB '18Di, 19:00
RUBATOČači Vorba [KONCERT PRZENIESIONY]Traditionelles Konzert
07FEB '18Mi, 19:00
MISTERIOSOFilharmonicy kameralnieKammerkonzert
09FEB '18Fr, 10:00
09FEB '18Fr, 19:00
PIANOFORTE 2017/2018 | Filharmonia. Ostrożnie, wciąga!!!Chopin | BrahmsSinfonisches Konzert
10FEB '18Sa, 12:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshopsdla dzieci w wieku od 3. do 6. roku życia
10FEB '18Sa, 19:00
SOUNDLABLuke Vibert | LAB 5 [ODWOŁANY]Elektronisches Konzert
10FEB '18Sa, 19:00
SOUNDLABMouse On Mars | LAB 5: El- vibrationElektronisches Konzert
11 FEB, So, 16:00 - SYMPHONICA 2 ROCK OF POLAND [KONCERT ODWOŁANY]koncert zewnętrzny
11 FEB, So, 19:00 - SYMPHONICA 2 ROCK OF POLANDkoncert zewnętrzny
12FEB '18Mo, 10:00
12FEB '18Mo, 12:00
12 FEB, Mo, 19:00 - MICHAŁ BAJOR - OD KOFTY... DO KORCZAkoncert zewnętrzny
13 FEB, Di, 20:00 - MICHAŁ SZPAK Z ZESPOŁEM ORAZ MARLENA SZPAKkoncert zewnętrzny
14FEB '18Mi, 19:00
Galeria Poziom 4.Tadeusz Rolke - Miejsca. Rekonstrukcja IVVernissage
16FEB '18Fr, 19:00
18FEB '18So, 17:00
BRILLANTE 2017/2018Powabna nutaSinfonisches Konzert
18FEB '18So, 17:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshopsdla dzieci w wieku od 3. do 6. roku życia
19FEB '18Mo, 09:00
DoNuta taktuje - W trasie Konzert auswärtsdla przedszkoli
19FEB '18Mo, 11:00
DoNuta taktuje - W trasie Konzert auswärtsdla przedszkoli
19 FEB, Mo, 20:00 - KAZIK & PROFORMAkoncert zewnętrzny
20FEB '18Di, 09:00
DoNuta taktuje - W trasie Konzert auswärtsdla przedszkoli
20FEB '18Di, 11:00
DoNuta taktuje - W trasie Konzert auswärtsdla przedszkoli
20 FEB, Di, 20:00 - PERFECT AKUSTYCZNIEkoncert zewnętrzny
21FEB '18Mi, 19:00
PIANOFORTE 2017/2018Chopin | NokturnyErwägungsgrund
22 FEB, Do, 19:00 - ZALEWSKI ŚPIEWA NIEMENAkoncert zewnętrzny
23FEB '18Fr, 16:00
23FEB '18Fr, 19:00
VIRTUOSO 2017/2018 | Filharmonia. Ostrożnie, wciąga!!! | Preludium Talentów Schumann | SchӧnbergSinfonisches Konzert
24FEB '18Sa, 09:00
Raniutto - LegatoWorkshopsdla dzieci do 2. roku życia
24FEB '18Sa, 10:30
Raniutto - PortatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 2. do 4. roku życia
24FEB '18Sa, 12:00
Raniutto - StaccatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 4. do 6. roku życia
26FEB '18Mo, 19:00
28FEB '18Mi, 19:00
INTERMEZZO 2017/2018Akordeonowy kolorytKammerkonzert
März 2018
02MÄR '18Fr, 19:00
FESTIVO 2017/2018 | Preludium Talentów Vivat Meyer!Sinfonisches Konzert
03MÄR '18Sa, 12:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshopsdla dzieci w wieku od 3. do 6. roku życia
04MÄR '18So, 17:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshopsdla dzieci w wieku od 3. do 6. roku życia
04MÄR '18So, 17:00
Muzykobranie///EthnoBraidFamilienkonzertod 6. roku życia z opiekunami
04MÄR '18So, 17:00
Jerz Igor [ZMIANA ARTYSTY ^]FamilienkonzertKinder ab 6 Jahren mit Erwachsenenbegleitung
05 MÄR, Mo, 19:00 - 10 TENORÓWkoncert zewnętrzny
06MÄR '18Di, 19:00
07MÄR '18Mi, 19:00
MISTERIOSOModigliani QuartetKammerkonzert
08MÄR '18Do, 19:00
BRILLANTE 2017/2018Krzesimir Dębski & Zagan Acoustic Konzert
09MÄR '18Fr, 19:00
FESTIVO 2017/2018 | Filharmonia. Ostrożnie, wciąga!!!Gershwin | BernsteinSinfonisches Konzert
10 MÄR, Sa, 16:00 - MISTERIUM PASYJNE – KONCERT CHÓRALNYkoncert zewnętrzny
10MÄR '18Sa, 19:00
SOUNDLABRuby My Dear | LAB 6 : El-compressionElektronisches Konzert
11MÄR '18So, 17:00
BRILLANTE 2017/2018Sklep z Ptasimi PióramiSinfonisches Konzert
11MÄR '18So, 17:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshopsdla dzieci w wieku od 3. do 6. roku życia
12MÄR '18Mo, 09:00
DoNuta taktuje - IntegraKammerkonzertdla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii i osób z dysfunkcjami
12MÄR '18Mo, 11:00
DoNuta taktuje - IntegraKammerkonzertdla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii i osób z dysfunkcjami
12MÄR '18Mo, 19:00
RUBATOČači VorbaTraditionelles Konzert
12 MÄR, Mo, 20:00 - SZCZECIN JAZZ 2018 WALLACE RONEY QUINTETkoncert zewnętrzny
13MÄR '18Di, 09:00
DoNuta taktuje - IntegraKammerkonzertdla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii i osób z dysfunkcjami
13MÄR '18Di, 11:00
DoNuta taktuje - IntegraKammerkonzertdla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii i osób z dysfunkcjami
13 MÄR, Di, 19:00 - KULT AKUSTIK [KONCERT ODWOŁANY]koncert zewnętrzny
14MÄR '18Mi, 18:00
Galeria Poziom 4.Gero Hellmuth - HiobVernissage
14 MÄR, Mi, 20:00 - ALOSZA AWDIEJEW - MOJE ULUBIONE PIOSENKIkoncert zewnętrzny
16MÄR '18Fr, 10:00
16MÄR '18Fr, 19:00
SONORO 2017/2018 | Preludium Talentów Szymanowski | BrucknerSinfonisches Konzert
17MÄR '18Sa, 09:00
Raniutto - LegatoWorkshopsdla dzieci do 2. roku życia
17MÄR '18Sa, 10:30
Raniutto - PortatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 2. do 4. roku życia
17MÄR '18Sa, 12:00
Raniutto - StaccatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 4. do 6. roku życia
17 MÄR, Sa, 18:00 - STARE DOBRE MAŁŻEŃSTWOkoncert zewnętrzny
19MÄR '18Mo, 09:00
DoNuta taktuje - Na razKammerkonzertdla przedszkoli
19MÄR '18Mo, 10:30
DoNuta taktuje - Na razKammerkonzertdla przedszkoli
19MÄR '18Mo, 12:00
DoNuta taktuje - Na razKammerkonzertdla przedszkoli
19MÄR '18Mo, 19:00
ESPRESSIVOMateusz Smoczyński QuintetJazzkonzert
20MÄR '18Di, 09:00
DoNuta taktuje - Na razKammerkonzertdla przedszkoli
20MÄR '18Di, 10:30
DoNuta taktuje - Na razKammerkonzertdla przedszkoli
20MÄR '18Di, 12:00
DoNuta taktuje - Na razKammerkonzertdla przedszkoli
20 MÄR, Di, 19:00 - KULT AKUSTIKkoncert zewnętrzny
21MÄR '18Mi, 19:00
INTERMEZZO 2017/2018Stypendyści kameralnieKammerkonzert
22 MÄR, Do, 19:00 - MICHAŁ SZPAK Z ZESPOŁEM ORAZ MARLENA SZPAKkoncert zewnętrzny
23MÄR '18Fr, 16:00
23MÄR '18Fr, 19:00
SONORO 2017/2018 | Filharmonia. Ostrożnie, wciąga!!!ArmeniaSinfonisches Konzert
24MÄR '18Sa, 09:00
Raniutto - LegatoWorkshopsdla dzieci do 2. roku życia
24MÄR '18Sa, 10:30
Raniutto - PortatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 2. do 4. roku życia
24MÄR '18Sa, 12:00
Raniutto - StaccatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 4. do 6. roku życia
24 MÄR, Sa, 20:00 - ANIA DĄBROWSKAkoncert zewnętrzny
25MÄR '18So, 17:00
27MÄR '18Di, 10:00
27MÄR '18Di, 12:00
28MÄR '18Mi, 19:00
MISTERIOSOMłoda PolskaKammerkonzert
2018
REPERTUAR