
Australijska flecistka Ana de la Vega niedawno szturmem wkroczyła na międzynarodową scenę muzyki klasycznej, przyciągając ogromną uwagę dzięki swojemu „krystalicznie czystemu” i „aksamitnemu brzmieniu” (NDR Kultur), „znakomitej, mistrzowskiej technice” (Fono Forum), „lekkości gry niczym piórko” (Der Spiegel) oraz „nienachalnej wirtuozerii” (Pizzicato).
Jej debiutanckie nagranie koncertów fletowych Mozarta i Myslivečka z English Chamber Orchestra zajęło 3. miejsce w rankingu „Best Albums of 2018” stacji Classic FM, znalazło się na 1. miejscu listy Classical Best Seller Amazona i siedmiokrotnie zdobyło tytuł płyty tygodnia. Jej drugi album – z koncertami Haydna i Stamnitza, nagrany wspólnie z oboistą Ramónem Ortegą Quero i Trondheim Soloists – odniósł podobny sukces. Międzynarodowa prasa zgodnie zachwycała się ich „doskonałą harmonią” (NDR) oraz „wdziękiem i elegancją” (WELT): „harmonia między dwojgiem solistów… jest niemal oszałamiająca” (RBB).
Urodzona w rodzinie o argentyńskich i brytyjskich korzeniach, Ana dorastała na farmie w Nowej Południowej Walii w Australii jako trzecia z czterech sióstr. Studiowała grę na flecie na Uniwersytecie w Sydney, a następnie kontynuowała naukę w Conservatoire Supérieur de Paris pod kierunkiem Raymonda Guiota i Catherine Cantin, czerpiąc inspirację ze słynnej francuskiej szkoły gry na flecie.
O swoim przypadkowym odkryciu fletu mówi tak: „Kiedy zdecydowałam, że zostanę flecistką, nigdy wcześniej nie widziałam fletu. Miałam siedem lat i bawiłam się w ogrodzie na naszej farmie, gdy z głośników moich rodziców popłynęło nagranie koncertu Mozarta na flet i harfę w wykonaniu Jeana-Pierre’a Rampala. Druga część tego koncertu odebrała mi mowę. Każda decyzja od tamtej chwili prowadziła mnie do fletu, do Paryża… do Mozarta… Daleko od much i kurzu!”.
Ana występowała m.in. z Lucerne Festival Strings, Deutsches Kammerorchester Berlin, English Chamber Orchestra, Prague Royal Philharmonic, Bremer Philharmoniker, Bayerische Kammerphilharmonie, Bochumer Symphoniker, Dresdner Kapellsolisten, Zagreb Soloists, Neue Philharmonie Westfalen, Württembergisches Kammerorchester Heilbronn, Auckland Philharmonia Orchestra, argovia philharmonic, FOK Prague Symphony Orchestra, Trondheim Soloists i Camerata Salzburg. Ostatnio debiutowała w takich salach, jak Concertgebouw w Amsterdamie, Philharmonie w Berlinie, Elbphilharmonie w Hamburgu, Wigmore Hall i Cadogan Hall w Londynie, Philharmonie w Essen, Brucknerhaus w Linzu oraz Philharmonie Gasteig w Monachium.
Jest bohaterką trzech dokumentów stacji ARTE: „Ana de la Vega and the Flute”, „Bach – Music for Eternity” oraz „The Sound of Rheingau”. Jest także autorką cyklu „Flute Reboot” w IDAGIO Live, w którym oprowadza widzów po bogatej historii fletu oraz innych opowieściach ze świata muzyki klasycznej.
Ana de la Vega pełni funkcję dyrektora artystycznego Snow Hall w Canberze, a także jest światową ambasadorką ręcznie wykonywanych, japońskich fletów marki Altus.
Ana de la Vega, zdjęcie Boaza Arada