DECISO 2018/2019

Świąteczne kantaty w Filharmonii

NEWS | 26-11-2018
Tuż przed Świętami Bożego Narodzenia przenieść się do XVII-wiecznego Rzymu, by posłuchać muzyki, którą w wigilijny wieczór raczyli się papieże i najwyżsi dostojnicy państwowi? Wszystko jest możliwe. Zapraszamy na wyjątkowy świąteczny koncert już 22 grudnia w złotej sali Filharmonii.
Świąteczną tradycją było w drugiej połowie XVII wieku, że do Rzymu przybywali z jasełkami pasterze z Gór Abruzzi. Zabierali ze sobą zwierzęta i instrumenty: fujarki (piffero, zampogna), różne bębenko i ludowe skrzypce. Swoje jasełka odgrywali codziennie w innej części miasta dostarczając radości mieszkańcom Rzymu i będąc dla nich niesłychaną atrakcją.

Kantaty bożonarodzeniowe, czerpiące m. im. z góralskich jasełek, pierwotnie wykonywane były w Pałacu Apostolskim w Rzymie, a ich publiczność składała się wyselekcjonowanych osób - papieża, kardynałów, członków dworu papieskiego, a także przedstawicieli rzymskiej arystokracji. Wśród siedemnasto- i osiemnastowiecznych twórców, którzy mogli poszczycić się zamówieniem na napisanie kantaty znalazł się między innymi Alessandro Scarlatti. Słynne świąteczne kantaty Scarlattiego "Non só qual piú m 'ingombra" czy "O di Betlemme altera" zapewniały najlepszą wirtuozowską rozrywkę muzyczną, idealną jako preludium do bardzo wystawnej kolacji, serwowanej najważniejszym dostojnikom w Wigilię, przed mszą świętą o północy.

Alessandro Scarlatti to włoski kompozytor doby baroku, urodzony na Sycylii w Palermo i należący do najważniejszych twórców związanych z ośrodkiem neapolitańskim. Pochodziø z muzycznej rodziny i zasłynął przede wszystkim na gruncie operowym, jako jeden z najważniejszych twórców szkoły neapolitańskiej.

Kantaty bożonarodzeniowe „Non só qual piú m'ingombra” z 1716 roku i „O di Betlemme altera” z 1695 roku, obie przeznaczone na głos solowy, pokazują pewne rozdarcie między stylem świeckim i sakralnym w twórczości Scarlattiego. Choć poruszają tematykę religijną, to utrzymane są jednak w stylistyce pastoralnej, np. naśladując instrumenty pasterskie lub poprzez stylizację tańca siciliano.

Scarlatti w swoich utworach imituje dźwięki dud i szałamaji – co miało przypominać właśnie górali z Abruzzi. "O di Betlemme altera" zawiera piękną arię śpiewaną przez Marię swemu nowonarodzonemu synowi. Podczas koncertu 22 grudnia zinterpretuje się ją bezbłędnym i nieważkim głosem Dorothee Mields, niemiecka sopranistka. Towarzyszyć jej będzie Freiburger Barock Consort - artyści, którzy specjalizują się w muzyce XVII i XVIII wieku.

Bilety na koncert 22 grudnia Scarlatti | Kantaty bożonarodzeniowe dostępne są w kasie Filharmonii oraz na filharmonia.szczecin.pl.
VIDEOS AND PHOTOS
Bułgarskie syreny
22-11-2018 17:42
July 2020
05JULsn, 12:00
Filharmonia Szczecin OnlinePierwszy dzień - premiera teledysku
05JULsn, 19:00
Filharmonia Szczecin OnlineUrodziny Szczecina | Szczecińscy kompozytorzypremiera online
12JULsn, 19:00
Filharmonia Szczecin OnlineResina | Tracespremiera online
19JULsn, 19:00
Filharmonia Szczecin OnlineRoyal String Quartet premiera online
26JULsn, 19:00
Filharmonia Szczecin OnlineAlaverdipremiera online
August 2020
CONCERTS
EDU
EXHIBITIONS
OTHER
«
2020
»
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
REPERTUAR
COOKIESIn order to make it easier for you to use filharmonia.szczecin.pl, and also for statistical purposes, we use cookies. If you do not block cookies, it means that you agree to use them and store them in your device’s memory. You may manage your cookies by changing the settings of your browser.
Privacy Policy | Privacy policy | I AGREE