DECISO 2018/2019

Świąteczne kantaty w Filharmonii

AKTUALNOŚCI | 26-11-2018
Tuż przed Świętami Bożego Narodzenia przenieść się do XVII-wiecznego Rzymu, by posłuchać muzyki, którą w wigilijny wieczór raczyli się papieże i najwyżsi dostojnicy państwowi? Wszystko jest możliwe. Zapraszamy na wyjątkowy świąteczny koncert już 22 grudnia w złotej sali Filharmonii.
Świąteczną tradycją było w drugiej połowie XVII wieku, że do Rzymu przybywali z jasełkami pasterze z Gór Abruzzi. Zabierali ze sobą zwierzęta i instrumenty: fujarki (piffero, zampogna), różne bębenko i ludowe skrzypce. Swoje jasełka odgrywali codziennie w innej części miasta dostarczając radości mieszkańcom Rzymu i będąc dla nich niesłychaną atrakcją.

Kantaty bożonarodzeniowe, czerpiące m. im. z góralskich jasełek, pierwotnie wykonywane były w Pałacu Apostolskim w Rzymie, a ich publiczność składała się wyselekcjonowanych osób - papieża, kardynałów, członków dworu papieskiego, a także przedstawicieli rzymskiej arystokracji. Wśród siedemnasto- i osiemnastowiecznych twórców, którzy mogli poszczycić się zamówieniem na napisanie kantaty znalazł się między innymi Alessandro Scarlatti. Słynne świąteczne kantaty Scarlattiego "Non só qual piú m 'ingombra" czy "O di Betlemme altera" zapewniały najlepszą wirtuozowską rozrywkę muzyczną, idealną jako preludium do bardzo wystawnej kolacji, serwowanej najważniejszym dostojnikom w Wigilię, przed mszą świętą o północy.

Alessandro Scarlatti to włoski kompozytor doby baroku, urodzony na Sycylii w Palermo i należący do najważniejszych twórców związanych z ośrodkiem neapolitańskim. Pochodziø z muzycznej rodziny i zasłynął przede wszystkim na gruncie operowym, jako jeden z najważniejszych twórców szkoły neapolitańskiej.

Kantaty bożonarodzeniowe „Non só qual piú m'ingombra” z 1716 roku i „O di Betlemme altera” z 1695 roku, obie przeznaczone na głos solowy, pokazują pewne rozdarcie między stylem świeckim i sakralnym w twórczości Scarlattiego. Choć poruszają tematykę religijną, to utrzymane są jednak w stylistyce pastoralnej, np. naśladując instrumenty pasterskie lub poprzez stylizację tańca siciliano.

Scarlatti w swoich utworach imituje dźwięki dud i szałamaji – co miało przypominać właśnie górali z Abruzzi. "O di Betlemme altera" zawiera piękną arię śpiewaną przez Marię swemu nowonarodzonemu synowi. Podczas koncertu 22 grudnia zinterpretuje się ją bezbłędnym i nieważkim głosem Dorothee Mields, niemiecka sopranistka. Towarzyszyć jej będzie Freiburger Barock Consort - artyści, którzy specjalizują się w muzyce XVII i XVIII wieku.

Bilety na koncert 22 grudnia Scarlatti | Kantaty bożonarodzeniowe dostępne są w kasie Filharmonii oraz na filharmonia.szczecin.pl.
FILMY I ZDJĘCIA
Bułgarskie syreny
22-11-2018 17:42
Lipiec 2019
Sierpień 2019
01SIEcz, 17:00
19SIEpn, 13:00
19SIEpn, 15:00
20SIEwt, 13:00
20SIEwt, 15:00
21SIEśr, 13:00
21SIEśr, 15:00
22SIEcz, 13:00
22SIEcz, 15:00
23SIEpt, 13:00
23SIEpt, 15:00
28SIEśr, 13:00
28SIEśr, 15:00
29SIEcz, 13:00
29SIEcz, 15:00
30SIEpt, 13:00
30SIEpt, 15:00
30SIEpt, 19:00
International Lutosławski Youth Orchestra - ILYO 2019International Lutosławski Youth Orchestra | FINAŁkoncert symfoniczny
«
2019
»
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
REPERTUAR
COOKIESAby ułatwić Tobie korzystanie z serwisu filharmonia.szczecin.pl, a także w celach statystycznych, używamy plików cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików, oznacza to, że zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Polityka prywatności | AKCEPTUJĘ