scroll
13CZE '25pt, 19:00

Zakończenie 77. sezonu artystycznego

Koncert symfoniczny
Sala symfoniczna
UTWORY
  • Wolfgang Amadeus Mozart - Uwertura do opery Czarodziejski flet KV 620
  • Ludwig van Beethoven - V Koncert fortepianowy Es-dur op. 73 Cesarski
  • Gustav Mahler - I Symfonia D-dur Tytan
Koncert zakończenia sezonu będzie spotkaniem z wielkimi symfonikami, których twórczość zmieniła historię muzyki. Na program tego koncertu składają się bowiem dzieła Mozarta, Beethovena i Mahlera.

Uwerturę do opery Czarodziejski flet – ostatniej opery Mozarta – otwierają imponujące akordy. Po raz pierwszy słyszymy tu u genialnego klasyka puzony w sekcji blaszanej, które na stałe do orkiestry symfonicznej wprowadził dopiero Beethoven.

Zresztą jego ostatni i zarazem najsłynniejszy V Koncert fortepianowy także pełen jest innowacji. Nie zaczyna się on od wstępu orkiestry, a zaledwie od jej pojedynczego akordu, po którym natychmiast pojawia się kadencja (wirtuozowska partia instrumentu bez akompaniamentu) fortepianu, ujawniająca całą paletę pomysłów i tematów rozwijanych w całej pierwszej części utworu.
Dlaczego Koncert ten zyskał przydomek Cesarski nie jest do końca pewne. Spopularyzował go Johann Baptist Cramer, angielski pianista, kompozytor i wydawca koncertu. Z pewnością nie chodziło tu o Napoleona Bonaparte, który w 1804 roku ogłosił się cesarzem. Gdy Beethoven pracował nad partyturą, Wiedeń został zbombardowany i ostatecznie zajęty przez Francuzów w 1809 roku. Ani on ani jego współobywatele nie byli wielbicielami najeźdźców, a sam kompozytor traumatycznie przeżył bombardowania stolicy Austrii. Mimo tych dramatycznych okoliczności, w których powstało to dzieło – V Koncert fortepianowy jest z pewnością najwspanialszym ze wszystkich pięciu koncertów fortepianowych napisanych przez Beethovena. Utwór ten odzwieciedla całą gamę nastrojów, od zdecydowanych bohaterskich melodii pierwszej części, poprzez spokojne, refleksyjne piękno drugiej części, aż po pogodny finał.

Fragment V Koncertu Beethovena w wykonaniu Igora Levita oraz Filharmoników Berlińskich pod batutą Paavo Järvi'ego:


Beethovenowskie eksperymenty z brzmieniem orkiestry i uczynienie z emocji jednostki naczelnego tematu muzyki były inspiracją dla Mahlera. Dla niego stała się ona narzędziem rozwiązywania egzystencjalnych dylematów człowieka, poszukiwania odpowiedzi na pytania o sens życia i istnienia. Tak fundamentalne kwestie wymagały maksymalistycznych rozwiązań. I Symfonia Tytan Mahlera wprowadza więc na scenę rozbudowaną do granic możliwości orkiestrę, której nikt przed Mahlerem nie widział. Słuchacz od pierwszego taktu styka się z innowacyjną orkiestracją, monumentalnym brzmieniem, a także intensywnością emocji, których nie da się porównać do niczego, co wcześniej znane było muzyce. Jak sam kompozytor kiedyś powiedział: Symfonia jest jak cały świat, musi zawierać w sobie wszystko.
I Symfonia Mahlera w wykonaniu Staatskapelle Dresden pod batutą Fabio Luisi'ego:



ARTYŚCI


Partię solową fortepianu wyktna tego wieczoru znakomita Kate Liu – laureatka III Nagrody oraz Nagrody Polskiego Radia za najlepsze wykonanie mazurków na XVII Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim (2015), gdzie była ulubienicą publiczności; artystka występuje od tamtego czasu w najbardziej prestiżowych salach koncertowych świata m.in. Carnegie Hall czy Seoul Arts Centre.

Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii w Szczecinie poprowadzi dyrektor naczelny i artystyczny Filharmonii maestro Przemysław Neumann.
FILMY I ZDJĘCIA


SZCZEGÓŁY
Zakończenie 77. sezonu artystycznego
13-06-2025 19:00
Sala symfonicznaFilharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
ul. Małopolska 48
70-515 Szczecin

Czerwiec 2025
06CZE '25pt, 19:00
KONCERTY SYMFONICZNE | Grandioso 2024/2025Klasycyzm z kilku stronKoncert symfoniczny
13CZE '25pt, 19:00
KONCERTY SYMFONICZNE | Grandioso 2024/2025Zakończenie 77. sezonu artystycznegoKoncert symfoniczny
27CZE '25pt, 21:00
FILHARMONIA LIGHT | Brillante 2024/2025Filmowo w amfiteatrzeKoncert symfoniczny
Lipiec 2025
2025
REPERTUAR