Po ogromnym sukcesie w 1910 roku „Ognistego ptaka”, pierwszego wielkiego baletu napisanego dla Baletów Rosyjskich przez Igora Strawińskiego, Sergiusz Diagilew i Strawiński postanowili kontynuować współpracę. Kompozytor jako temat nowego dzieła zaproponował „Święto wiosny”, czyli obrzędy pogańskiej Rusi – premiera nowego baletu miała się odbyć w sezonie 1912. Kiedy we wrześniu 1910 roku impresario odwiedził Strawińskiego w Clarens w Szwajcarii, ten zamiast pierwszych szkiców do „Święta wiosny” zaprezentował mu obszerne fragmenty nowej kompozycji na fortepian i orkiestrę. Strawiński podczas pracy nad nowym utworem, jak sam wspominał, miał przed oczami wizję kukiełki, która diabolicznym tańcem (co muzycznie ilustrują powtarzające się arpeggia) naprzykrza się orkiestrze, która odpowiada fanfarami. Obraz ten skojarzył mu się z bohaterem jarmarcznych teatrzyków – Pietruszką (Piotrusiem) – odpowiednikiem Pulcinelli lub Poliszynela z commedii dell’arte. Zafascynowany kompozycją Diagilew namówił kompozytora do rozbudowy dzieła i stworzenia całego baletu, który rozgrywałby się właśnie na rynku w środowisku kuglarzy, przekupek, tancerek.
Pomimo pozornie komediowego tematu cała historia nie przedstawia się tak optymistycznie i pokazuje smutne losy Pietruszki więzionego przez kuglarza, historię nieszczęśliwej miłości do Baleriny, rywalizację o jej względy z Maurem i w efekcie śmierć głównego bohatera zadaną mu przez rywala. Cały ten dramat rozgrywa się jednak w otoczeniu różnobarwnego wesołego tłumu, który przybył obejrzeć widowisko.
Po słynne dzieło Strawińskiego sięgnął też młody brytyjski kompozytor i twórca muzyki elektronicznej Joe Snape razem z orkiestrą Junge Norddeutsche Philharmonie pod dyrekcją Christopha Altstaedta. Muzycy postanowili pokazać dalszą część opowieści, w zakończeniu której na dachu teatrzyku ukazuje się duch Pietruszki. Połączyli oni dźwięk orkiestry symfonicznej z live electronics, a bardziej tradycyjne brzmienia ze współczesnym beatem, pozwalając po prostu dalej tańczyć niespokojnemu duchowi kukiełki.
DETAILS
Strawiński | Lab 6: El-recomposition
07-03-2019 19:00

Großer KonzertsaalFilharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
ul. Małopolska 48
70-515 Szczecin