TICKETS
scroll
20APRFr, 19:00
Bach | Koncerty Brandenburskie
koncert barokowy
Großer Konzertsaal
ARTISTEN
  • Reinhard Goebel - dyrygent
Johann Sebastian Bach
6 koncertów brandenburskich:
Nr 1 F-dur, BWV 1046
Nr 2 F-dur, BWV 1047
Nr 3 G-dur, BWV 1048
Nr 4 G-dur, BWV 1049
Nr 5 D-dur, BWV 1050
Nr 6 B-dur, BWV 1051
W roku 1802 Johann Nikolaus Forkel opublikował biografię Johanna Sebastiana Bacha, którą zakończył słowami o wydźwięku nacjonalistycznym: „I oto ten człowiek – największy dotychczas, jak i prawdopodobnie w przyszłości muzyczny poeta i orator – był Niemcem”. Lecz muzycznie sprawa nie jest tak oczywista. Forkel wyraźnie nie słuchał ze zrozumieniem koncertów brandenburskich, będących syntezą stylu włoskiego i niemieckiego.

Sześć koncertów, które przeszły do historii jako najważniejsze utwory instrumentalnego baroku, Bach zadedykował margrabiemu Brandenburgii Christianowi Ludwigowi w 1821 roku (chociaż powstały wcześniej). W tym czasie Bach dokonywał już w swojej rozległej twórczości syntezy stylów narodowych. W suitach odzywa się francuski salon taneczny, wyrafinowane fugi są śladem osiągnieć niemieckiej kontrapunktyki, z kolei w koncertach brandenburskich słychać włoskie concerto grosso. Co to oznacza?

Otóż jedną z najważniejszych zasad funkcjonujących od początku istnienia koncertów (kiedyś były to także koncerty wokalno-instrumentalne) było uzyskiwanie kontrastu brzmieniowego. Najpopularniejszy na początku był efekt echa. Podobna melodia, lecz zagrana przez inne instrumenty lub głosy wokalne. Z czasem jednak zabawa w echo zaczęła nie wystarczać. Pojawiła się rywalizacja. Oto kompozytorzy zaczęli wyposażać muzyków w melodie, które stanowiły materiał do muzycznego pojedynku, a to nieuchronnie doprowadziło do rozwijania techniki wirtuozerii instrumentalnej. Trzeba przyznać, że wiodącą rolę w rozwoju muzycznej rywalizacji czy – ujmując sprawę fachowo – stylu koncertującego miały Włochy (Wenecja, Rzym). To właśnie w Italii obserwujemy rozwój różnych typów koncertów. Jednym z najważniejszych, którego ojcem był Arcangelo Corelli, jest concerto grosso. W ramach tego typu rywalizowały ze sobą dwie grupy: wszyscy muzycy (tutti bądź ripieno) z zespołem wydzielonym w ramach całości zwanym concertino. Prawdopodobnie taki rozkład rywalizujących sił miał uzasadnienie praktyczne, ponieważ na przykład w kościołach w północnych Włoszech podczas świąt religijnych zdarzało się, że w orkiestrze obok pierwszorzędnych muzyków zasiadali służący i robotnicy, dla których gra na instrumencie była zajęciem dodatkowym. A zatem wszystko, co wymagało wysokich umiejętności muzycznych, w tym partie solowe, pozostawiano w gestii ‘profesjonalistów’ (professori – concertino), natomiast fragmenty tutti były domeną amatorów. W ten sposób względy praktyczne prawdopodobnie przyczyniły się do powstania typu concerto grosso. W większości koncertów Bacha zasada współzawodnictwa pomiędzy tutti i concertino zostaje zachowana, lecz pojawiają się także fragmenty nietypowe. Oto dość eksponowane są na przykład instrumenty dęte, co jest echem niemieckiej tradycji tzw. piszczków miejskich (II koncert: trąbka clarino, IV koncert: flety podłużne). Piszczkowie miejscy to tradycja hejnalistów i muzyków grających na wieży. Zawód Stadtpfeifer często pojawia się w familii Bachów, m.in. ojciec Bacha, Johann Ambrosius Bach, był miejskim muzykiem. W koncertach Bach kłania się zatem dwóm tradycjom – włoskiej i niemieckiej.

Koncerty usłyszymy w wykonaniu Berlin Barock Solisten, zespołu funkcjonującego od 1995 roku. Muzycy w większości pochodzą z Filharmonii Berlińskiej i specjalizują się w tzw. wykonawstwie historycznie poinformowanym (XVII i XVIII wiek). Świat muzyki dawnej jest dla dyrygenta Reinharda Goebela najchętniej zamieszkiwanym muzycznym miejscem. Zaczynał od skrzypiec (konserwatorium w Kolonii), by wzbogaciwszy swój warsztat o studia muzykologiczne (uniwersytet w Kolonii), skoncentrować się na wykonawstwie historycznym (Musica Antiqua Köln). I tak to trwa do dziś…, kiedy to muzycy zaprezentują koncerty narodowego kompozytora niemieckiego, który miał pewną słabość do stylu włoskiego.

------------------------------
dr Mikołaj Rykowski
Muzykolog i dyplomowany klarnecista, związany z Katedrą Teorii Muzyki na Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Autor książki i licznych artykułów poświęconych fenomenowi Harmoniemusik – XVIII-wiecznej praktyce zespołów instrumentów dętych. Współautor scenariuszy "Speaking concerts" i autor słownych wprowadzeń do koncertów filharmonicznych w Szczecinie, Poznaniu, Bydgoszczy i Łodzi.

VIDEOS UND FOTOS
Mecenasem koncertu Veriko Tchumburidze | Zwyciężczyni 15. Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego jest Lesław Siemaszko.
Mecenas
Logo Siemaszko
DETAILS
Bach | Koncerty Brandenburskie
20-04-2018 19:00
Großer KonzertsaalFilharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
ul. Małopolska 48
70-515 Szczecin

April 2018
04APRMi, 19:00
06APRFr, 19:00
VIRTUOSO 2017/2018 | Filharmonia. Ostrożnie, wciąga!!! | Preludium Talentów Rachmaninow | SzostakowiczSinfonisches Konzert
07APRSa, 09:00
Raniutto - LegatoWorkshopsdla dzieci do 2. roku życia
07APRSa, 10:30
Raniutto - PortatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 2. do 4. roku życia
07APRSa, 12:00
Raniutto - StaccatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 4. do 6. roku życia
08APRSo, 17:00
Piękna i bestiaFamilienkonzertKinder ab 6 Jahren mit Erwachsenenbegleitung
08APRSo, 17:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshopsdla dzieci w wieku 4-6 lat, bez udziału opiekunów
09APRMo, 09:00
DoNuta taktuje - Na dwaKammerkonzertdla klas I-III
09APRMo, 10:30
DoNuta taktuje - Na dwaKammerkonzertdla klas I-III
09APRMo, 12:00
DoNuta taktuje - Na dwaKammerkonzertdla klas I-III
10APRDi, 09:00
DoNuta taktuje - Na dwaKammerkonzertdla klas I-III
10APRDi, 10:30
DoNuta taktuje - Na dwaKammerkonzertdla klas I-III
10APRDi, 12:00
DoNuta taktuje - Na dwaKammerkonzertdla klas I-III
10APRDi, 19:00
RUBATO 2017/2018Kapela ze Wsi Warszawa i mazowieccy wirtuoziTraditionelles Konzert
13APRFr, 19:00
FESTIVO 2017/2018 | Filharmonia. Ostrożnie, wciąga!!!Symphonic klezmerSinfonisches Konzert
14APRSa, 12:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshopsdla dzieci w wieku 4-6 lat, bez udziału opiekunów
14APRSa, 19:00
SOUNDLAB 2017/2018Hashtag Ensamble | LAB 7 : El-witkacElektronisches Konzert
15APRSo, 17:00
BRILLANTE 2017/2018Artysta rezydent: ASQSinfonisches Konzert
17APRDi, 10:00
17APRDi, 12:00
18APRMi, 19:00
INTERMEZZO 2017/2018Pomeranian Youth Big Band Kammerkonzert
20APRFr, 19:00
VIRTUOSO 2017/2018Bach | Koncerty Brandenburskiekoncert barokowy
22APRSo, 17:00
BRILLANTE 2017/2018Paganini na wesołoSinfonisches Konzert
22APRSo, 17:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshopsdla dzieci w wieku 4-6 lat, bez udziału opiekunów
23APRMo, 19:00
ESPRESSIVO 2017/2018Aga Derlak TrioJazzkonzert
25APRMi, 19:00
MISTERIOSO 2017/2018Filharmonicy kameralnieKammerkonzert
27APRFr, 16:00
27APRFr, 19:00
SONORO 2017/2018 | Filharmonia. Ostrożnie, wciąga!!! | Preludium Talentów RavelSinfonisches Konzert
Mai 2018
05MAISa, 12:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshopsdla dzieci w wieku 4-6 lat, bez udziału opiekunów
06MAISo, 17:00
Powrót do przyszłościFamilienkonzertKinder ab 6 Jahren mit Erwachsenenbegleitung
06MAISo, 17:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshopsdla dzieci w wieku 4-6 lat, bez udziału opiekunów
08MAIDi, 09:00
DoNuta taktuje - W trasie koncert wyjazdowydla przedszkoli
08MAIDi, 11:00
DoNuta taktuje - W trasie koncert wyjazdowydla przedszkoli
08MAIDi, 19:00
RUBATO 2017/2018DagadanaTraditionelles Konzert
09MAIMi, 09:00
DoNuta taktuje - W trasie koncert wyjazdowydla przedszkoli
09MAIMi, 11:00
DoNuta taktuje - W trasie koncert wyjazdowydla przedszkoli
11MAIFr, 19:00
FILM-HARMONY 2017/2018 | Filharmonia. Ostrożnie, wciąga!!!Alfred Schnittke | Filmowa suitaSinfonisches Konzert
14MAIMo, 10:00
14MAIMo, 12:00
16MAIMi, 19:00
INTERMEZZO 2017/2018Szczecińska Młodzieżowa Orkiestra KameralnaKammerkonzert
18MAIFr, 19:00
FILM-HARMONY 2017/2018Łukasz Targosz | Filmowa suita Sinfonisches Konzert
19MAISa, 09:00
Raniutto - LegatoWorkshopsdla dzieci do 2. roku życia
19MAISa, 10:30
Raniutto - PortatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 2. do 4. roku życia
19MAISa, 12:00
Raniutto - StaccatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 4. do 6. roku życia
19MAISa, 19:00
ESPRESSIVO 2017/2018Gregory Porter | Wieczór symfoniczny Jazzkonzert
21MAIMo, 09:00
DoNuta taktuje - IntegraKammerkonzertdla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii i osób z dysfunkcjami
21MAIMo, 11:00
DoNuta taktuje - IntegraKammerkonzertdla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii i osób z dysfunkcjami
22MAIDi, 09:00
DoNuta taktuje - IntegraKammerkonzertdla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii i osób z dysfunkcjami
22MAIDi, 11:00
DoNuta taktuje - IntegraKammerkonzertdla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii i osób z dysfunkcjami
22MAIDi, 19:00
MISTERIOSO 2017/2018Makedonissimo Kammerkonzert
23MAIMi, 19:00
MISTERIOSO 2017/2018Makedonissimo [KONCERT PRZENIESIONY]Kammerkonzert
25MAIFr, 16:00
25MAIFr, 19:00
FILM-HARMONY 2017/2018Korngold | ProkofiewSinfonisches Konzert
26MAISa, 09:00
Raniutto - LegatoWorkshopsdla dzieci do 2. roku życia
26MAISa, 10:30
Raniutto - PortatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 2. do 4. roku życia
26MAISa, 12:00
Raniutto - StaccatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 4. do 6. roku życia
27MAISo, 17:00
SOUNDLAB 2017/2018Laurie Anderson | LAB 8 : El- beginningElektronisches Konzert
«
2018
»
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
REPERTUAR
COOKIESUm Ihnen die Nutzung der Webseite filharmonia.szczecin.pl zu erleichtern sowie zu Statistikzwecken werden Cookies verwendet. Wenn Sie diese Art von Dateien nicht blockieren, stimmen Sie der Verwendung und Speicherung auf Ihrem Gerät zu. Über die Einstellungen Ihres Browsers kann die Verwendung von Cookies gesteuert werden.
Datenschutzerklärung | Datenschutzbedingungen | ICH STIMME ZU