TICKETS
scroll
27APRFr, 19:00
Ravel
Sinfonisches Konzert
Großer Konzertsaal
ARTISTEN
  • Rune Bergmann - Leitung
MUSIK
  • Maurice Ravel - La Valse (1920)
  • Maurice Ravel - Bolero
  • Maurice Ravel - Koncert fortepianowy G-dur
W ramach cyklu Preludium Talentów, w przerwie koncertu zapraszamy na Poziom 4. na recital Agnieszki Zawadzkiej i Flawiany Zemły, studentek Akademii Sztuki w klasie fletu prof. Joanny Kowalczyk.
Jakże rozmaite są koloryty narodowe, które pojawiają się w muzyce Ravela. Wspomnienie roztańczonego Wiednia z czasów Kongresu w poemacie choreograficznym „La Valse”, echo dźwięków zasłyszanych ongiś w rodzinnym Kraju Basków w „Bolerze” i fascynacja jazzem w Koncercie fortepianowym G-dur (niczym u Gershwina). A nad wszystkim unosi się duch muzyki francuskiej o palecie barw i dawce melancholii rodem z obrazów Moneta.

„La Valse” powstał pomiędzy 1919 a 1920 rokiem jako poemat choreograficzny (premiera paryska 12 grudnia 1920 r.). Był właściwie koncypowany jako balet. Kompozytor pokazał tę muzykę dyrektorowi baletów rosyjskich Siergiejowi Diagilewowi. Ten uznał wprawdzie muzyczną wartość dzieła, ale stwierdził, że… nie nadaje się na scenę. To obruszyło Ravela tak dalece, że zerwał z Diagilewem wszelkie kontakty. Dziś „La Valse” funkcjonuje jako utwór koncertowy i nie ulega kwestii, że jest to portret Wiednia z czasów świetności Monarchii. Zresztą oddajmy głos kompozytorowi: „Utwór ten ująłem jako rodzaj apoteozy walca wiedeńskiego, z którym w moim umyśle łączy się wrażenie fantastycznego i fatalistycznego wzruszenia. Umieszczam ten walc na tle pałacu cesarskiego, około 1855 roku.”. Po premierze dzieła pojawiły się ciekawe skądinąd interpretacje, jakoby dzieło było metaforą upadku cywilizowanej Europy po zakończeniu I wojny światowej (narodziny, rozkwit i zniszczenie walca). Jednak trzeba od razu sprostować, że Ravel zaprzeczał wiązaniu jego utworu z jakikolwiek kontekstem politycznym. „Walc – wedle Ravela – jak każdy inny taniec może przybierać tragiczny wyraz. W tym utworze nie powinno się doszukiwać niczego więcej niż brzmieniowości ożywionej światłem i ruchem”. Chociaż na marginesie dodajmy, że lata wcześniej kompozytor podjął już temat tego tańca, powstały wówczas „walce szlachetne i sentymentalne” (1911). Minęło kilka lat, trakcie których artysta służył na froncie, był pod Verdun, ciężko to przeżył: doznał odmrożeń, dezynterii, a potem zmarła mu matka. Świat z 1911 roku, kiedy pisał błahe walczyki w stylu Schuberta, zmienił się przez tych parę lat nie do poznania i to z muzyce „La Valse” niewątpliwie słychać.

O „Bolerze” Ravela napisano już wiele. Rzadko jednak zwraca się uwagę na rolę tej kompozycji w, by tak rzec, instrumentalnej demokratyzacji orkiestry. Otóż zauważmy, że od czasów konstytucji orkiestry w Mannheim (połowa XVIII wieku) obowiązywał model, w którym główne partie melodyczne prezentowane były przez kwintet smyczkowy. Natomiast „Bolero” (1928) odmienia ten stan rzeczy. Przez większość utworu główny jego temat prezentowany jest przez instrumenty dęte, kwintet zaś pokazuje go tylko w finale. Jeszcze gorzej jest w „Święcie wiosny”, gdzie instrumenty smyczkowe potraktowane są jak perkusja. Ale wróćmy do owego XVIII-wiecznego tańca hiszpańskiego „Bolera” w ujęciu Ravela (który był z pochodzenia Baskiem). Co mówi nam kompozytor? Posłuchajmy, ileż jest piękna i rozmaitości barw w instrumentach dętych – a nie tylko skrzypce i skrzypce… Instrumenty dęte, na ogół w cieniu, w tej kompozycji jak nigdzie indziej mogą błyszczeć. I gdyby nie postać dyrygenta, naprawdę można by mówić o demokratyzacji…

Koncert fortepianowy G-dur powstał w latach 1929–1931 i jest wyraźnym śladem fascynacji jazzem, którą obudziła się w Ravelu podróż po Stanach. Oto słowa Ravela na ten temat: „Najbardziej fascynujący aspekt jazzu to bogactwo i rozrywkowość rytmu… Jazz jest źródłem inspiracji i witalnej siły dla wielu nowoczesnych kompozytorów i jestem zdziwiony, że tak niewielu Amerykanów pozostaje pod jego wpływem.”. Ravel nie wspomina tu George’u Gershiwinie, którego nb. darzył wielką estymą. Kiedy 7 marca 1953 roku Ravel obchodził 53. urodziny w Nowym Jorku, wśród gości znalazł się Gershwin, który urzekł jubilata wykonaniem na jego cześć impresji na tematy z „Błękitnej rapsodii”. Parę lat wcześniej Gershwin był u Ravela w Paryżu i ów odmówił mu lekcji, stwierdzając: „po co ma być drugorzędnym Ravelem, skoro może być pierwszorzędnym Gershwinem”. Ravel miał na myśli naturalną skłonność do jazzu, którą Gershwin mógłby zatracić, gdyby zbyt mocno zaangażował się w pisanie klasyki. No a w Koncercie fortepianowym tego jazzu od Gershwina trochę wziął. Ech… nie ma sprawiedliwości, a i z tą demokratyzacją też sprawa jest wątpliwa.

------------------------------
dr Mikołaj Rykowski
Muzykolog i dyplomowany klarnecista, związany z Katedrą Teorii Muzyki na Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Autor książki i licznych artykułów poświęconych fenomenowi Harmoniemusik – XVIII-wiecznej praktyce zespołów instrumentów dętych. Współautor scenariuszy "Speaking concerts" i autor słownych wprowadzeń do koncertów filharmonicznych w Szczecinie, Poznaniu, Bydgoszczy i Łodzi.

VIDEOS UND FOTOS
Partnerem wydarzeń wspierających młode talenty jest Szczecińska Izba Adwokacka.
Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie uczestniczy w programie "Filharmonia. Ostrożnie, wciąga!!!" organizowanym przez Instytut Muzyki i Tańca ze środków MKiDN.
Partner
Logo Adwokatura Polska
Logo Ostrożnie, filharmonia wciąga
DETAILS
Ravel
27-04-2018 19:00
Großer KonzertsaalFilharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
ul. Małopolska 48
70-515 Szczecin

April 2018
04APRMi, 19:00
06APRFr, 19:00
VIRTUOSO 2017/2018 | Filharmonia. Ostrożnie, wciąga!!! | Preludium Talentów Rachmaninow | SzostakowiczSinfonisches Konzert
07APRSa, 09:00
Raniutto - LegatoWorkshopsdla dzieci do 2. roku życia
07APRSa, 10:30
Raniutto - PortatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 2. do 4. roku życia
07APRSa, 12:00
Raniutto - StaccatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 4. do 6. roku życia
08APRSo, 17:00
Piękna i bestiaFamilienkonzertKinder ab 6 Jahren mit Erwachsenenbegleitung
08APRSo, 17:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshopsdla dzieci w wieku 4-6 lat, bez udziału opiekunów
09APRMo, 09:00
DoNuta taktuje - Na dwaKammerkonzertdla klas I-III
09APRMo, 10:30
DoNuta taktuje - Na dwaKammerkonzertdla klas I-III
09APRMo, 12:00
DoNuta taktuje - Na dwaKammerkonzertdla klas I-III
10APRDi, 09:00
DoNuta taktuje - Na dwaKammerkonzertdla klas I-III
10APRDi, 10:30
DoNuta taktuje - Na dwaKammerkonzertdla klas I-III
10APRDi, 12:00
DoNuta taktuje - Na dwaKammerkonzertdla klas I-III
10APRDi, 19:00
RUBATO 2017/2018Kapela ze Wsi Warszawa i mazowieccy wirtuoziTraditionelles Konzert
13APRFr, 19:00
FESTIVO 2017/2018 | Filharmonia. Ostrożnie, wciąga!!!Symphonic klezmerSinfonisches Konzert
14APRSa, 12:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshopsdla dzieci w wieku 4-6 lat, bez udziału opiekunów
14APRSa, 19:00
SOUNDLAB 2017/2018Hashtag Ensamble | LAB 7 : El-witkacElektronisches Konzert
15APRSo, 17:00
BRILLANTE 2017/2018Artysta rezydent: ASQSinfonisches Konzert
17APRDi, 10:00
17APRDi, 12:00
18APRMi, 19:00
INTERMEZZO 2017/2018Pomeranian Youth Big Band Kammerkonzert
20APRFr, 19:00
VIRTUOSO 2017/2018Bach | Koncerty Brandenburskiekoncert barokowy
22APRSo, 17:00
BRILLANTE 2017/2018Paganini na wesołoSinfonisches Konzert
22APRSo, 17:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshopsdla dzieci w wieku 4-6 lat, bez udziału opiekunów
23APRMo, 19:00
ESPRESSIVO 2017/2018Aga Derlak TrioJazzkonzert
25APRMi, 19:00
MISTERIOSO 2017/2018Filharmonicy kameralnieKammerkonzert
27APRFr, 16:00
27APRFr, 19:00
SONORO 2017/2018 | Filharmonia. Ostrożnie, wciąga!!! | Preludium Talentów RavelSinfonisches Konzert
Mai 2018
05MAISa, 12:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshopsdla dzieci w wieku 4-6 lat, bez udziału opiekunów
06MAISo, 17:00
Powrót do przyszłościFamilienkonzertKinder ab 6 Jahren mit Erwachsenenbegleitung
06MAISo, 17:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshopsdla dzieci w wieku 4-6 lat, bez udziału opiekunów
08MAIDi, 09:00
DoNuta taktuje - W trasie koncert wyjazdowydla przedszkoli
08MAIDi, 11:00
DoNuta taktuje - W trasie koncert wyjazdowydla przedszkoli
08MAIDi, 19:00
RUBATO 2017/2018DagadanaTraditionelles Konzert
09MAIMi, 09:00
DoNuta taktuje - W trasie koncert wyjazdowydla przedszkoli
09MAIMi, 11:00
DoNuta taktuje - W trasie koncert wyjazdowydla przedszkoli
11MAIFr, 19:00
FILM-HARMONY 2017/2018 | Filharmonia. Ostrożnie, wciąga!!!Alfred Schnittke | Filmowa suitaSinfonisches Konzert
14MAIMo, 10:00
14MAIMo, 12:00
16MAIMi, 19:00
INTERMEZZO 2017/2018Szczecińska Młodzieżowa Orkiestra KameralnaKammerkonzert
18MAIFr, 19:00
FILM-HARMONY 2017/2018Łukasz Targosz | Filmowa suita Sinfonisches Konzert
19MAISa, 09:00
Raniutto - LegatoWorkshopsdla dzieci do 2. roku życia
19MAISa, 10:30
Raniutto - PortatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 2. do 4. roku życia
19MAISa, 12:00
Raniutto - StaccatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 4. do 6. roku życia
19MAISa, 19:00
ESPRESSIVO 2017/2018Gregory Porter | Wieczór symfoniczny Jazzkonzert
21MAIMo, 09:00
DoNuta taktuje - IntegraKammerkonzertdla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii i osób z dysfunkcjami
21MAIMo, 11:00
DoNuta taktuje - IntegraKammerkonzertdla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii i osób z dysfunkcjami
22MAIDi, 09:00
DoNuta taktuje - IntegraKammerkonzertdla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii i osób z dysfunkcjami
22MAIDi, 11:00
DoNuta taktuje - IntegraKammerkonzertdla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii i osób z dysfunkcjami
22MAIDi, 19:00
MISTERIOSO 2017/2018Makedonissimo Kammerkonzert
23MAIMi, 19:00
MISTERIOSO 2017/2018Makedonissimo [KONCERT PRZENIESIONY]Kammerkonzert
25MAIFr, 16:00
25MAIFr, 19:00
FILM-HARMONY 2017/2018Korngold | ProkofiewSinfonisches Konzert
26MAISa, 09:00
Raniutto - LegatoWorkshopsdla dzieci do 2. roku życia
26MAISa, 10:30
Raniutto - PortatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 2. do 4. roku życia
26MAISa, 12:00
Raniutto - StaccatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 4. do 6. roku życia
27MAISo, 17:00
SOUNDLAB 2017/2018Laurie Anderson | LAB 8 : El- beginningElektronisches Konzert
«
2018
»
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
REPERTUAR
COOKIESUm Ihnen die Nutzung der Webseite filharmonia.szczecin.pl zu erleichtern sowie zu Statistikzwecken werden Cookies verwendet. Wenn Sie diese Art von Dateien nicht blockieren, stimmen Sie der Verwendung und Speicherung auf Ihrem Gerät zu. Über die Einstellungen Ihres Browsers kann die Verwendung von Cookies gesteuert werden.
Datenschutzerklärung | Datenschutzbedingungen | ICH STIMME ZU