TICKETS
scroll
27APRFr, 19:00
Ravel
Sinfonisches Konzert
Großer Konzertsaal
ARTISTEN
  • Rune Bergmann - Leitung
MUSIK
  • Maurice Ravel - La Valse (1920)
  • Maurice Ravel - Bolero
  • Maurice Ravel - Koncert fortepianowy G-dur
W ramach cyklu Preludium Talentów, w przerwie koncertu zapraszamy na Poziom 4. na recital Agnieszki Zawadzkiej i Flawiany Zemły, studentek Akademii Sztuki w klasie fletu prof. Joanny Kowalczyk.

Koncert będzie transmitowany na kanale YouTube Filharmonii oraz profilu facebook.
Jakże rozmaite są koloryty narodowe, które pojawiają się w muzyce Ravela. Wspomnienie roztańczonego Wiednia z czasów Kongresu w poemacie choreograficznym „La Valse”, echo dźwięków zasłyszanych ongiś w rodzinnym Kraju Basków w „Bolerze” i fascynacja jazzem w Koncercie fortepianowym G-dur (niczym u Gershwina). A nad wszystkim unosi się duch muzyki francuskiej o palecie barw i dawce melancholii rodem z obrazów Moneta.

„La Valse” powstał pomiędzy 1919 a 1920 rokiem jako poemat choreograficzny (premiera paryska 12 grudnia 1920 r.). Był właściwie koncypowany jako balet. Kompozytor pokazał tę muzykę dyrektorowi baletów rosyjskich Siergiejowi Diagilewowi. Ten uznał wprawdzie muzyczną wartość dzieła, ale stwierdził, że… nie nadaje się na scenę. To obruszyło Ravela tak dalece, że zerwał z Diagilewem wszelkie kontakty. Dziś „La Valse” funkcjonuje jako utwór koncertowy i nie ulega kwestii, że jest to portret Wiednia z czasów świetności Monarchii. Zresztą oddajmy głos kompozytorowi: „Utwór ten ująłem jako rodzaj apoteozy walca wiedeńskiego, z którym w moim umyśle łączy się wrażenie fantastycznego i fatalistycznego wzruszenia. Umieszczam ten walc na tle pałacu cesarskiego, około 1855 roku.”. Po premierze dzieła pojawiły się ciekawe skądinąd interpretacje, jakoby dzieło było metaforą upadku cywilizowanej Europy po zakończeniu I wojny światowej (narodziny, rozkwit i zniszczenie walca). Jednak trzeba od razu sprostować, że Ravel zaprzeczał wiązaniu jego utworu z jakikolwiek kontekstem politycznym. „Walc – wedle Ravela – jak każdy inny taniec może przybierać tragiczny wyraz. W tym utworze nie powinno się doszukiwać niczego więcej niż brzmieniowości ożywionej światłem i ruchem”. Chociaż na marginesie dodajmy, że lata wcześniej kompozytor podjął już temat tego tańca, powstały wówczas „walce szlachetne i sentymentalne” (1911). Minęło kilka lat, trakcie których artysta służył na froncie, był pod Verdun, ciężko to przeżył: doznał odmrożeń, dezynterii, a potem zmarła mu matka. Świat z 1911 roku, kiedy pisał błahe walczyki w stylu Schuberta, zmienił się przez tych parę lat nie do poznania i to z muzyce „La Valse” niewątpliwie słychać.

O „Bolerze” Ravela napisano już wiele. Rzadko jednak zwraca się uwagę na rolę tej kompozycji w, by tak rzec, instrumentalnej demokratyzacji orkiestry. Otóż zauważmy, że od czasów konstytucji orkiestry w Mannheim (połowa XVIII wieku) obowiązywał model, w którym główne partie melodyczne prezentowane były przez kwintet smyczkowy. Natomiast „Bolero” (1928) odmienia ten stan rzeczy. Przez większość utworu główny jego temat prezentowany jest przez instrumenty dęte, kwintet zaś pokazuje go tylko w finale. Jeszcze gorzej jest w „Święcie wiosny”, gdzie instrumenty smyczkowe potraktowane są jak perkusja. Ale wróćmy do owego XVIII-wiecznego tańca hiszpańskiego „Bolera” w ujęciu Ravela (który był z pochodzenia Baskiem). Co mówi nam kompozytor? Posłuchajmy, ileż jest piękna i rozmaitości barw w instrumentach dętych – a nie tylko skrzypce i skrzypce… Instrumenty dęte, na ogół w cieniu, w tej kompozycji jak nigdzie indziej mogą błyszczeć. I gdyby nie postać dyrygenta, naprawdę można by mówić o demokratyzacji…

Koncert fortepianowy G-dur powstał w latach 1929–1931 i jest wyraźnym śladem fascynacji jazzem, którą obudziła się w Ravelu podróż po Stanach. Oto słowa Ravela na ten temat: „Najbardziej fascynujący aspekt jazzu to bogactwo i rozrywkowość rytmu… Jazz jest źródłem inspiracji i witalnej siły dla wielu nowoczesnych kompozytorów i jestem zdziwiony, że tak niewielu Amerykanów pozostaje pod jego wpływem.”. Ravel nie wspomina tu George’u Gershiwinie, którego nb. darzył wielką estymą. Kiedy 7 marca 1953 roku Ravel obchodził 53. urodziny w Nowym Jorku, wśród gości znalazł się Gershwin, który urzekł jubilata wykonaniem na jego cześć impresji na tematy z „Błękitnej rapsodii”. Parę lat wcześniej Gershwin był u Ravela w Paryżu i ów odmówił mu lekcji, stwierdzając: „po co ma być drugorzędnym Ravelem, skoro może być pierwszorzędnym Gershwinem”. Ravel miał na myśli naturalną skłonność do jazzu, którą Gershwin mógłby zatracić, gdyby zbyt mocno zaangażował się w pisanie klasyki. No a w Koncercie fortepianowym tego jazzu od Gershwina trochę wziął. Ech… nie ma sprawiedliwości, a i z tą demokratyzacją też sprawa jest wątpliwa.

------------------------------
dr Mikołaj Rykowski
Muzykolog i dyplomowany klarnecista, związany z Katedrą Teorii Muzyki na Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Autor książki i licznych artykułów poświęconych fenomenowi Harmoniemusik – XVIII-wiecznej praktyce zespołów instrumentów dętych. Współautor scenariuszy "Speaking concerts" i autor słownych wprowadzeń do koncertów filharmonicznych w Szczecinie, Poznaniu, Bydgoszczy i Łodzi.

VIDEOS UND FOTOS
Partnerem wydarzeń wspierających młode talenty jest Szczecińska Izba Adwokacka.
Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie uczestniczy w programie "Filharmonia. Ostrożnie, wciąga!!!" organizowanym przez Instytut Muzyki i Tańca ze środków MKiDN.
Partner
Logo Adwokatura Polska
Logo Ostrożnie, filharmonia wciąga
DETAILS
Ravel
27-04-2018 19:00
Großer KonzertsaalFilharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
ul. Małopolska 48
70-515 Szczecin

April 2018
04APRMi, 19:00
05APRDo, 19:00
A i rperformance
06APRFr, 19:00
VIRTUOSO 2017/2018 | Filharmonia. Ostrożnie, wciąga!!! | Preludium Talentów Rachmaninow | SzostakowiczSinfonisches Konzert
07APRSa, 09:00
Raniutto - LegatoWorkshopsdla dzieci do 2. roku życia
07APRSa, 10:30
Raniutto - PortatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 2. do 4. roku życia
07APRSa, 12:00
Raniutto - StaccatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 4. do 6. roku życia
08APRSo, 17:00
Piękna i bestiaFamilienkonzertKinder ab 6 Jahren mit Erwachsenenbegleitung
08APRSo, 17:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshopsdla dzieci w wieku od 3. do 6. roku życia
09APRMo, 09:00
DoNuta taktuje - Na dwaKammerkonzertdla klas I-III
09APRMo, 10:30
DoNuta taktuje - Na dwaKammerkonzertdla klas I-III
09APRMo, 12:00
DoNuta taktuje - Na dwaKammerkonzertdla klas I-III
09 APR, Mo, 19:00 - SZCZECIN JAZZ 2018 GINO VANNELLIkoncert zewnętrzny
10APRDi, 09:00
DoNuta taktuje - Na dwaKammerkonzertdla klas I-III
10APRDi, 10:30
DoNuta taktuje - Na dwaKammerkonzertdla klas I-III
10APRDi, 12:00
DoNuta taktuje - Na dwaKammerkonzertdla klas I-III
10APRDi, 19:00
RUBATO 2017/2018Kapela ze Wsi Warszawa i mazowieccy wirtuoziTraditionelles Konzert
11 APR, Mi, 19:00 - OMAR HAKIM - RACHEL Z: OZ EXPERIENCEkoncert zewnętrzny
12APRDo, 19:00
13APRFr, 19:00
FESTIVO 2017/2018 | Filharmonia. Ostrożnie, wciąga!!!Symphonic klezmerSinfonisches Konzert
14APRSa, 12:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshopsdla dzieci w wieku od 3. do 6. roku życia
14APRSa, 19:00
SOUNDLAB 2017/2018Hashtag Ensemble | LAB 7 : El-WitkacElektronisches Konzert
15APRSo, 17:00
BRILLANTE 2017/2018Artysta rezydent: ASQSinfonisches Konzert
16 APR, Mo, 19:00 - MICHAŁ BAJOR - OD KOFTY... DO KORCZAkoncert zewnętrzny
17APRDi, 10:00
17APRDi, 12:00
17 APR, Di, 19:00 - JULIA PIETRUCHAkoncert zewnętrzny
18APRMi, 19:00
INTERMEZZO 2017/2018Pomeranian Youth Big Band Kammerkonzert
19APRDo, 19:00
Klubowy Paprykarz i Oranżada 2018 (premiera płyt)Prapremiera albumu Klubowy Paprykarz i Oranżadaimpreza taneczna
20APRFr, 19:00
VIRTUOSO 2017/2018Bach | Koncerty Brandenburskiekoncert barokowy
22APRSo, 17:00
BRILLANTE 2017/2018Paganini na wesołoSinfonisches Konzert
22APRSo, 17:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshopsdla dzieci w wieku od 3. do 6. roku życia
23APRMo, 19:00
ESPRESSIVO 2017/2018Aga Derlak TrioJazzkonzert
23 APR, Mo, 20:00 - DEE DEE BRIDGEWATERkoncert zewnętrzny
24 APR, Di, 19:00 - AUDIOFEELS ROCKOWO I SYMFONICZNIEkoncert zewnętrzny
25APRMi, 19:00
MISTERIOSO 2017/2018Filharmonicy kameralnieKammerkonzert
27APRFr, 16:00
27APRFr, 19:00
SONORO 2017/2018 | Filharmonia. Ostrożnie, wciąga!!! | Preludium Talentów RavelSinfonisches Konzert
29 APR, So, 16:00 - „CZERWONA NUTKA" KONCERT CHARYTATYWNYkoncert zewnętrzny
29 APR, So, 19:00 - ACCANTUS SYMFONICZNIEkoncert zewnętrzny
Mai 2018
04MAIFr, 19:00
SONORO 2017/2018Szczecin Philharmonic Big BandKonzert
05MAISa, 12:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshopsdla dzieci w wieku od 3. do 6. roku życia
06MAISo, 17:00
Powrót do przyszłościFamilienkonzertKinder ab 6 Jahren mit Erwachsenenbegleitung
06MAISo, 17:00
Salonik Wiolinowy, czyli dziecko pod skrzydłami filharmoniiWorkshopsdla dzieci w wieku od 3. do 6. roku życia
07 MAI, Mo, 19:00 - EDYTA GEPPERTkoncert zewnętrzny
08MAIDi, 09:00
DoNuta taktuje - W trasie koncert wyjazdowydla przedszkoli
08MAIDi, 11:00
DoNuta taktuje - W trasie koncert wyjazdowydla przedszkoli
08MAIDi, 19:00
RUBATO 2017/2018DagadanaTraditionelles Konzert
09MAIMi, 09:00
DoNuta taktuje - W trasie koncert wyjazdowydla przedszkoli
09MAIMi, 11:00
DoNuta taktuje - W trasie koncert wyjazdowydla przedszkoli
09MAIMi, 19:00
11 MAI, Fr, 15:00 - THE KANSAS CITY JAZZ ORCHESTRA & DEBORAH BROWNkoncert zewnętrzny
11MAIFr, 19:00
FILM-HARMONY 2017/2018 | Filharmonia. Ostrożnie, wciąga!!!Alfred Schnittke | Filmowa suitaSinfonisches Konzert
13 MAI, So, 16:00 - MUZYKA ZESPOŁU QUEEN SYMFONICZNIEkoncert zewnętrzny
13 MAI, So, 19:30 - MUZYKA ZESPOŁU QUEEN SYMFONICZNIEkoncert zewnętrzny
14MAIMo, 10:00
14MAIMo, 12:00
14 MAI, Mo, 19:00 - PIOSENKI Z GÓRNEJ PÓŁKI - SPEKTAKL MUZYCZNYkoncert zewnętrzny
16MAIMi, 19:00
INTERMEZZO 2017/2018Szczecińska Młodzieżowa Orkiestra KameralnaKammerkonzert
18MAIFr, 19:00
FILM-HARMONY 2017/2018Elliot Goldenthal | Filmowe suity Sinfonisches Konzert
19MAISa, 09:00
Raniutto - LegatoWorkshopsdla dzieci do 2. roku życia
19MAISa, 10:30
Raniutto - PortatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 2. do 4. roku życia
19MAISa, 12:00
Raniutto - StaccatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 4. do 6. roku życia
19MAISa, 19:00
ESPRESSIVO 2017/2018Gregory Porter | Wieczór symfoniczny Jazzkonzert
19MAISa, 23:00
20MAISo, 17:00
BRILLANTE 2017/2018Święto Uniwersytetu z Motion Trio!Konzert
21MAIMo, 09:00
DoNuta taktuje - IntegraKammerkonzertdla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii i osób z dysfunkcjami
21MAIMo, 11:00
DoNuta taktuje - IntegraKammerkonzertdla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii i osób z dysfunkcjami
21 MAI, Mo, 20:00 - KORTEZkoncert zewnętrzny
22MAIDi, 09:00
DoNuta taktuje - IntegraKammerkonzertdla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii i osób z dysfunkcjami
22MAIDi, 11:00
DoNuta taktuje - IntegraKammerkonzertdla klas I-III z udziałem muzyków Filharmonii i osób z dysfunkcjami
22MAIDi, 19:00
MISTERIOSO 2017/2018Makedonissimo Kammerkonzert
23MAIMi, 19:00
MISTERIOSO 2017/2018Makedonissimo [KONCERT PRZENIESIONY]Kammerkonzert
25MAIFr, 16:00
25MAIFr, 19:00
FILM-HARMONY 2017/2018Korngold | ProkofiewSinfonisches Konzert
26MAISa, 09:00
Raniutto - LegatoWorkshopsdla dzieci do 2. roku życia
26MAISa, 10:30
Raniutto - PortatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 2. do 4. roku życia
26MAISa, 12:00
Raniutto - StaccatoWorkshopsdla dzieci w wieku od 4. do 6. roku życia
27MAISo, 17:00
SOUNDLAB 2017/2018Laurie Anderson | LAB 8 : El- beginningElektronisches Konzert
29 MAI, Di, 19:00 - DOMINIC MILLER BANDkoncert zewnętrzny
«
2018
»
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
REPERTUAR
COOKIESUm Ihnen die Nutzung der Webseite filharmonia.szczecin.pl zu erleichtern sowie zu Statistikzwecken werden Cookies verwendet. Wenn Sie diese Art von Dateien nicht blockieren, stimmen Sie der Verwendung und Speicherung auf Ihrem Gerät zu. Über die Einstellungen Ihres Browsers kann die Verwendung von Cookies gesteuert werden.
Datenschutzerklärung | Datenschutzbedingungen | ICH STIMME ZU